מהם הסקטורים המסוכנים ביותר ליצואנים הישראלים כיום?

כרמינה מנדולה, מנכ"ל coface ישראל: הסקירה הרבעונית בדקה מהם הסקטורים המסוכנים באירופה, צפון אמריקה ואסיה - ומעידה על מצבה הכלכלי הקשה והמתמשך של אירופה ועל הסכנות הטמונות ליצואנים הישראלים ליבשת

סקטור האנרגיה הוא המסוכן ביותר עבור היצואנים הישראלים - כך עולה מעדכון רבעוני שפרסמה חברת האשראי coface.

על-פי החברה, שנכנסה לאחרונה לפעילות ישירה בישראל, סקטורים מסוכנים נוספים הם סקטור המתכות, הבנייה, נייר ועץ והפרמצבטיקה. הסקטורים שנחשבים ליציבים יחסית הם ההיי-טק (תקשורת), הקמעונאות והשירותים.

הסקירה הרבעונית של קופאס בחנה את רמת הסיכון ב-3 אזורי יעד מרכזיים של היצוא הישראלי: אסיה, ארה"ב - צפון אמריקה ומערב אירופה. הדירוג נעשה על סמך בדיקה מקיפה של כ-6,000 חברות אשר ממוקמות באזורים אלה.

מהסקירה הרבעונית של החברה עולה כי סקטור האנרגיה מוגדר ברמת סיכון "גבוהה" בארה"ב - צפון אמריקה, במערב אירופה ובאסיה. זאת בעיקר בשל ירידה מתמשכת במחירי הנפט בעולם, דבר שהביא לפגיעה בהכנסות החברות הפועלות בתחום, לצמצום השקעות ולעלייה ברמת החוב. בקופאס אומרים כי לעיתים הדבר מביא אף לפגיעה באפשרויות מימון של אותן חברות.

סקטור נוסף עליו שמים דגש בקופאס הוא סקטור הרכב. זאת לאור שערוריית פולקסוואגן.

על-פי הסקירה של רמת הסיכון ליצואנים הישראלים בסקטור הרכב באסיה הוחמרה דרגת הסיכון וכעת היא מוגדרת רמת סיכון "בינונית". זאת בעקבות האטה בכלכלה הסינית והגברת התחרות אשר השפיעה על פעילות יצרנים באסיה שחיובו להסתגל "לסטנדרט צמיחה חדש", רחוק מרמת הדו-ספרתי שלו זכו בעבר. יחד עם זאת בקופאס טוענים כי תעשייה הרכב עוברת שינויים אשר מיטיבים עם התעשייה בארה"ב ובצפון אמריקה תודות להאצה במכירת רכבי יוקרה, ורמת הסיכון באזור זה דורגה "רמת סיכון נמוכה". במערב אירופה סקטור הרכב מוגדרת ברמת סיכון "גבוהה".

בשורה טובה, יחסית, נרשמה ליצואני ההיי-טק לאירופה. רמת הסיכון עבור סקטור ההיי טק בדגש על IT ותקשורת ירדה וכעת מוגדרת ברמת סיכון "בינונית", בדומה למצב בארה"בצפון אמריקה ואסיה. זאת בשל עלויות נמוכות בשילוב פיתוח פלטפורמות וידיאו חדשות אשר תרמו לביקוש בתחום וכן והודות לרמות גבוהות של הצריכה הפרטית. בהתייחס לארה"ב וצפון אמריקה בקופאס אומרים כי השחקנים בתחום נמצאים בלחץ כתוצאה מהתחרות הגוברת בתחום הטלקומוניקציה והן מצד פעילות שחקנים "חדשים" כמו פייסבוק וגוגל.

כמו האנרגיה, סקטור המתכות חווה נפילת מחירים ברחבי העולם במיוחד בצפון אמריקה ונפגע קשה על-ידי בעיות של עודף מדינות מתעוררות באסיה ורמת הדירוג באזור זה הוגדרה ברמת סיכון "גבוהה". מהסקירה עולה כי סקטור הנייר והעץ מתמודד עם עודף תחרות בשוק ותחרות מצד התקשורת אלקטרונית. באסיה נרשם שיפור עקב שימוש במוצרים אלו ורמת הסיכון באזור זה הוגדרה כ"בינונית", בדומה לשני האזורים האחרים.

סקטור נוסף שבדקו בקופאס הוא סקטור הפרמצבטיקה אשר נחשב לסקטור מרכזי של היצוא הישראלי. בסקטור זה נרשם שינוי משמעותי בין שלושת האזורים. בעוד שבאסיה הסקטור מוגדר ברמת סיכון "נמוכה", בארה"ב ובצפון אמריקה הוגדר ברמת סיכון "בינונית" ובמערב אירופה סקטור זה מוגדר ברמת סיכון "גבוהה".

לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל coface, הסקירה הרבעונית מעידה על מצבה הכלכלי הקשה והמתמשך של אירופה ועל הסכנות הטמונות ליצואנים הישראלים ליבשת. מהנתונים עולה כי אף אחד מהסקטורים באירופה אינו מדורג ברמת סיכון "נמוכה". כל הענפים מדורגים ברמת סיכון "בינונית" ומעלה.