צרפת: ה"מוח" של הפיגועים היה בדירה; "גורלו לא ברור"

(עדכון) - הרשויות טענו כי לפי מידע מודיעיני עבד אל-חמיד אבואוד, מתכנן המתקפה בפריז, הסתתר בדירה בפרבר סן דני ■ 3 מחבלים נהרגו בפשיטת המשטרה, 5 עצורים ■ מחבלת שהייתה בדירה פוצצה את עצמה

פשיטה של משטרת צרפת על יעד ברובע סאן דני / צילום: רויטרס
פשיטה של משטרת צרפת על יעד ברובע סאן דני / צילום: רויטרס

שוטרים פשטו הבוקר (ד') על דירה בפרבר סן דני שבצפון פריז, כחלק מהחיפושים אחר מתכנן הפיגועים בפריז שאירעו בעיר בליל שישי האחרון, עבד אל-חמיד אבאוד - כך מסרה המשטרה. שר הפנים הצרפתי, ברנאר קזנוב, כינס מסיבת עיתונאים באזור ואמר כי מידע מודיעיני הוביל את משטרת צרפת לחשוב שעבד אל-חמיד אבואוד, מתכנן הפיגועים בפריז ביום שישי נמצא בבירה.

 

אולם, לפי התובע הפריזאי, פרנסואה מולין, מיקומו עדיין לא ודאי. במקביל, אמרו גורמי משטרה ל-CNN כי הכוחות הגיעו לדירה "בדיוק בזמן" משום שהחשודים במקום "התכוונו לבצע פיגוע נוסף".

תחילה סברו בפריז כי אבואוד, "המוח" שמאחורי מתקפת הטרור בצרפת שגבתה את חייהם של 129 בני אדם, נמצא בסוריה, שכן הוא נסע לשם בתחילת השנה. בתחילת השבוע דווח כי הטלפון שלו אוכן ביוון. גורמים במשטרה אמרו לערוץ הטלוויזיה BFMTV כי אישה שנמצאה תחת מעקב הרשויות "לפני כמה ימים" וייתכן שהייתה קרובת משפחתו, נחשדה במתן מקלט לאבואוד. לא ברור עדיין אם מדובר באישה שפוצצה את עצמה בזירת האירוע.

התובע מולין אמר כי לא ניתן להיכנס כעת לדירה בסן דני בשל החשש כי היא ממולכדת אך הוא הדגיש כי עבד אל-חמיד אבואוד "היה בדירה". לאחר מכן הוא ציין שגבר שהיה בדירה נורה למוות. שני בני אדם אחרים הסתתרו בדירה ונעצרו. לדבריו, הוא עדיין לא יכול לאשר את זהות המעורבים. מולין ציין כי הכוחות הגיעו לדירה בעקבות מעקב אחר טלפונים ודיווחים של עדי ראייה.

במקביל למסיבת העיתונאים נפוצו דיווחים על כנסייה בסן דני שגם אליה פרצו כוחות בשל החשש כי יש בה "מטעני נפץ". שוטרים נראו מנסים לשבור את הדלת לכנסייה העתיקה. העיתון הצרפתי "לה מונד" דיווח כי מדובר ככל הנראה בהתרעת שווא.

בתוך כך, באירוע הפשיטה נהרגו שלושה מחבלים: שניים מירי משטרתי והשלישית, מחבלת, לאחר שהתפוצצה בחגורת נפץ. 5 חשודים נעצרו בפשיטה, בהם אשה אחת.

ירי כבד התבצע באזור והכוחות חוסמים כבישים ברחבי הפרבר. שלוש משאיות צבאיות הגיעו לזירה. רשת CNN דיווחה כי נשמעו לפחות שבעה פיצוצים באזור. בסביבות השעה 9:30 שעון ישראל הודיע שר המשפטים הצרפתי, כריסטיאן טאובירה, כי "המבצע עומד לפני סיומו".

"רצתי והחזקתי את התינוקת שלי חזק", סיפרה אישה המתגוררת בקומה מתחת לדירה שאליה פרצו השוטרים. היא סיפרה ל-BBC כי התחבאה בשירותים אך בשל הפיצוצים חששה שהתקרה תקרוס. "שמעתי קולות ירי וצעקות ואנשים קוראים 'תירה, תירה'".