הצניחה במחיר הנפט ועלייה בהכנסות הקפיצו את רווחי אל-על

הרווח ברבעון הסתכם בכ-93 מיליון דולר ■ הכנסותיה הרבעוניות של אל על צמחו ב-8% ל-647 מיליון דולר, והרווח הגולמי הוכפל והגיע ל-209 מיליון דולר ■ המנכ"ל: "גאים בתוצאות" 

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

צניחת מחיר הנפט לצד עלייה בכמות הנוסעים בנתב"ג הובילה הבוקר (ד') את אל על להציג תוצאות שיא רבעוניות, עם רווח נקי של 93 מיליון דולר - יותר מפי 9 מהרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד, שהסתכם ב-10 מיליון דולר.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2015 הרווח הנקי של אל על  עומד על 94 מיליון דולר (הרווח ברבעון השני התקזז כמעט במלואו עם ההפסד ברבעון הראשון), לאחר שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הפסידה אל על 13 מיליון דולר (ב-2014 כולה היא הפסידה 28 מיליון דולר).

ברבעון החולף עלה מספר היוצאים מישראל לחו"ל ב-28% ומספר התיירים הנכנסים עלה ב-36% - נתונים שסייעו לחברה להציג שיפור בפעילות השוטפת ועלייה בתפוסת הנוסעים (מ-82.1% ל-86.3%), למרות שנתח השוק שלה ירד מ-33.8% ל-30%. הכנסותיה הרבעוניות של אל על צמחו ב-8% ל-647 מיליון דולר, והרווח הגולמי הוכפל והגיע ל-209 מיליון דולר.

באל על מזכירים כי ברבעון המקביל אשתקד סבלה החברה מהשפעות שליליות של מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. לגבי הרבעון הנוכחי הם מציינים כי מול עלייה במספר הנוסעים, שחקו ירידת מחירי הנפט, התחרות ושינויי מט"ח את מחירי הטיסות ביחס לרבעון השלישי של 2014. גם פעילות המטען ירדה ב-15%, בשל צמצום כמות המטענים והשפעות מט"ח.

הקפיצה ברווח הגולמי הרבעוני נרשמה לאחר שהוצאות ההפעלה של אל על הצטמצמו ב-12%, בעיקר בזכות ירידה של 68 מיליון דולר (ירידה של כ-33%) בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) של החברה, שהושפעו מהירידה במחירי הנפט. באל על מוסיפים כי המחיר הממוצע של הדלק ברבעון צנח ב-44% ולאחר פעולות הגידור שהיא מבצעת הוא ירד ב-36%. שיעור הוצאות הדלק מהפעילות ירד בסיכום רבעוני מ-34.1% ל-21.1%. הרווח התפעולי של אל על לרבעון קפץ מ-24 מיליון דולר ל-133 מיליון דולר, והשתרשר לשורה התחתונה.

"עובדים בזהירות"

"אנחנו גאים בתוצאות המצוינות שמהוות שיא של כל הזמנים", אמר היום ל"גלובס" דוד מימון, מנכ"ל אל על. "נהנינו ברבעון מעלייה בכמות הנוסעים ובשיעורי התפוסה שהגדילו את ההכנסות. סך הנוסעים בנתב"ג עלה וכך היה גם אצלנו, ובנוסף קיבלנו רוח גבית ממחיר הדלק".

■ איך אתם נערכים לנוכח מה שקורה עם מחירי הנפט?

"אנחנו עובדים בזהירות רבה, בהתאם למדיניות הגידור ונערכים לכל תרחיש, גם למקרה בו המחירים יעלו וגם להמשך ירידת מחירים".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הכנסותיה של אל על לא רשמו שינוי משמעותי ונותרו קרוב ל-1.6 מיליארד דולר, אולם גם פה ניכרות השפעות ירידת מחיר הנפט, שהובילו לקפיצה של 60% ברווח הגולמי שלה. זה הגיע ל-364 מיליון דולר, לאחר שהוצאות ההפעלה של אל על ירדו בתקופה זו ב-11% והוצאות הדלק שלה צומצמו ב-28% והיוו 24.2% מהמחזור, לעומת 33.5% בין ינואר-ספטמבר 2014.

הרווח התפעולי של אל על בתשעת החודשים הראשונים של השנה הצטבר ל-146 מיליון דולר, אחרי שבתקופה המקבילה אשתקד עמד על סכום מצומק של 1 מיליון דולר בלבד, והשיפור בשורה התפעולית השתרשר גם כאן לשורה התחתונה.

על רקע הסביבה העסקית התומכת, מניית אל על זינקה ב-370% בשנה החולפת, ומשקפת לחברה שווי של יותר ממיליארד שקל. אל על, הנמצאת בשליטת כנפיים אחזקות של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' ופויו זבלדוביץ', עומדת בפני שידרוג משמעותי בצי המטוסים שלה, ובשבועות האחרונים חתמה על הסכם עם חברת בואינג, בהיקף מוערך של כ-1.25 מיליארד דולר, לרכישת 9 מטוסי דרימליינר עם אופציות לרכישת 7 מטוסי בואינג נוספים.

סמנכ"לית הכספים של אל על, דגנית פלטי, אמרה היום כי "יש שוק מימון מאוד גדול בחו"ל - גם שוק ההון וגם בנקים מסחריים - ואנחנו לא חושבים שתהיה לנו בעיה לממן את העסקה. בדרך כלל המימון הנדרש הוא בהיקף של 80%-85% משווי המטוס, ואת היתרה לא תהיה לנו בעיה להעמיד מההון העצמי".