הישראלי שחצה לסוריה חשף: התארגנות דאע"ש בג'לג'וליה

בתום חקירה של שב"כ והמשטרה, התברר כי נדאל צלאח, שעבר בחודש שעבר את הגבול, היה חלק מתא שכלל 6 חברים - תושבי ג'לג'וליה שבמשולש, אשר תכננו יחד להצטרף ללוחמי המדינה האיסלאמית ■ הם הפעילו רשת תקשורת חשאית אולם בשל שורת כשלים לא הצליחו לממש את תוכניתם

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

6 ערבים ישראלים מג'לג'וליה תכננו להצטרף לארגון דאע"ש בסוריה - כך הותר היום (רביעי) לפרסום. נגד החברים בהתארגנות, בני 26-19, הוגשו היום כתבי אישום בשורת עבירות בהן מגע עם סוכן זר וקשירת קשר לפשע קשר לפשע. ההתארגנות נחשפה בתום חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) וימ"ר מרכז במשטרת ישראל.

החקירה החלה לאחר שנדאל צאלח, תושב ג'לג'וליה בן 23, חצה את הגבול לסוריה בחודש שעבר באמצעות מצנח רחיפה. עוד באותו לילה נעצרו שני אחים תושבי ג'לג'וליה - ג'יהאד חגלה בן ה-26 ואיהאב חגלה בן ה-22 - אחרי שהתברר כי סייעו לצלאח לצאת לסוריה. השניים מוכרים לכוחות הביטחון כתומכי ארגון הטרור דאע"ש. התברר כי ג'יהאד חגלה כבר הספיק ללחום לצד דאע"ש בשנת 2013 במשך חצי שנה, ולאחר חזרתו נעצר ונשפט למאסר. הוא שוחרר בנובמבר 2014.

בטרם הספיק לחצות לסוריה, התאמן צלאח עם ג'יהאד חגלה בטיסה במצנחי רחיפה - במטרה שיעברו שניהם ביחד את הגבול. חגלה חשש שבגלל עברו הביטחוני לא יצליח לעבור בנתב"ג, ולכן בחר להתאמן על חציית הגבול במצנח.

 

בהמשך החקירה, עלו שמותיהם של ארבעה פעילים נוספים, תושבי ג'לג'וליה אשר היו מעורבים בתכנון: אנס חגלה, בן 19, אחיהם של ג'יהאד ושל איהאב, מוחמד עודה, בן 28, מוחמד גמיל זקגטי, בן 22, ועדנאן עינאש, בן 21.

מחקירת הפעילים בשב"כ עלה כי ההתארגנות פעלה זה מספר חודשים תחת חסותו של ג'יהאד חגלה. הפעילים נהגו להיפגש בביתו של ג'יהאד וקיימו שם שיעורי דת, שבמהלכם הטיף ראש התא לעמיתיו על דרכה של דאע"ש ועל הצורך בסיוע למאמץ הארגון בסוריה. עם הזמן התגבשה בקרב הפעילים ההחלטה לממש יציאה לסוריה על מנת להצטרף לכוחות דאע"ש הנלחמים שם.

ג'יהאד חגלה ונדאל צלאח התכווננו כאמור לחצות באמצעות מצנח, בעוד הארבעה האחרים תכננו להצטרף אליהם אחרי שיצאו מישראל ויעברו לסוריה דרך טורקיה. כדי לתאם את החבירה, הם הפעילו דרכי תקשורת חשאיות באינטרנט. איהאב חגלה היה מודע לתכנון ושימש כסייען לוגיסטי לפעילים.

בסופו של דבר, החליטו שניים מהפעילים - עדנאן ענאש ומחמד זקגטי להתקפל, גם מחשש למה שיקרה להם בסוריה וגם כי פחדו שהוריהם לא יתנו להם לצאת כלל מהארץ. בחודש שעבר יצאו שני חבריהם - אנס חגלה ומוחמד עודה - לטורקיה בדרכם לסוריה. הם ניסו לתאם את הכניסה למדינה מול גורמי דאע"ש, אך הדבר לא עלה בידיהם, והם חזרו בסופו של דבר לישראל.

נדאל צלאח וג'יהאד חגלה הגיעו לרמת הגולן במטרה לחצות את הגבול ביחד, כשחבריהם עוד היו בטורקיה, אולם עקב תקלה טכנית במצנחו של ג'יהאד הם לא הצליחו לממש את התוכנית. שבוע לאחר מכן הצליח כאמור נדאל צלאח לחצות. בסופו של דבר, הוא היה היחיד מבין כל השישה שעבר את הגבול.

"תופעת היציאה לסוריה והחבירה לארגון דאע"ש מהווה סיכון משמעותי לביטחון המדינה ומושקעים מאמצים רבים למניעת יציאת אזרחים נוספים לסוריה", נמסר מהשב"כ. "במקביל, מבוצעים מאמצים מודיעיניים רבים לצורך איתור וסיכול התארגנויות של תומכי דאע"ש הפועלים בקרב ערביי ישראל". לפי ההודעה, לאחרונה נעצרו שלושה תושבי יפיע, תומכי דאע"ש, אשר הודו בחקירתם כי תכננו פיגועים בישראל.

היום כאמור הגישה פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד הנאשמים בגין ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ, קשירת קשר לפשע קשר לפשע, ניסיון ליציאה שלא כדין למדינת אויב וסיוע ליציאה שלא כדין למדינת אויב.