שוקלים לעשות תואר שני? זה נחמד, אבל אל תצפו להעלאה

סקר למ"ס: 29% בלבד השיבו שבעקבות התואר השני חל שיפור בשכרם, 33% ציינו שהם קודמו בתפקיד, ו-28% בלבד אמרו שתנאי העסקתם שופרו

סטודנטים / צילום: איל יצהר
סטודנטים / צילום: איל יצהר

חינכו אותנו שכדי להצליח בחיים צריך להשקיע וללמוד, ובעולם שבו תואר ראשון קיבל מעמד שמזכיר את זה של תעודת הבגרות של פעם, לרבים ברור שכדי להתקדם מוטב שימשיכו לתואר שני. זה נכון במיוחד לתארים במדעי החברה, מדעי הרוח, משפטים ולעתים גם מדעי החיים - שבהם הלימודים לא מתורגמים בהכרח לפרקטיקה. אבל האם לימודים לתואר שני, מעבר לעניין והתרומה האקדמית, אכן מקדמים בשוק העבודה?

אם בוחנים את המספרים, כלל לא ברור שהתואר המתקדם אכן מתורגם לשכר גבוה יותר או לכל הפחות לתנאים משופרים. אחת לחמש שנים מבצעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר בקרב בוגרי המוסדות להשכלה גבוהה. בסקר האחרון (שנערך בשנת 2011), נבחנה שביעות הרצון של בוגרי תואר שני מתרומת הלימודים לקריירה שלהם, מהשיפור לכאורה בתנאי העסקתם ובאופן שבו הלימודים קיבלו ביטוי ברור גם בתלוש השכר. בעוד שרוב הבוגרים העידו על שיפור ברור במיומנויות שרכשו, בידע המקצועי ובחשיבה הביקורתית, בפועל לא נמצאה קורלציה בין השדרוג המנטלי לתלוש השכר.

73% מבוגרי תואר שני במדעי החברה ו-84% מבוגרי מדעי הרוח העידו על שביעות רצון כללית גבוהה מלימודי התואר השני. בקרב כל מסיימי התואר השני - 62% היו מרוצים מתרומת התואר לקריירה, ומחיצתם טענו שהדבר סייע להם להשתלב בשוק העבודה. אבל כאשר בוחנים את תלוש השכר, מגלים מספרים נמוכים יותר: 29% בלבד השיבו שבעקבות התואר חל שיפור בשכרם, 33% ציינו שהם קודמו בתפקיד, ו-28% בלבד אמרו שתנאי העסקתם שופרו.

הניסיון משפיע הרבה יותר

"בהכללה, לימודים אקדמיים נחשבים היום משהו בסיסי", אומרת מיכל דן-הראל, מנכ"לית Manpower ישראל, "מעסיקים רבים מבקשים היום תואר, ולאו דווקא במשהו ספציפי. אם אנחנו בוחנים את השכר, כאן הקורלציה ללימודים לא ישירה, אלא אם כן מדובר בגופים ציבוריים שבהם יש דרגות ברורות - למשל מורים השייכים לרשויות המקומיות, או גופים המעניקים משמעות לגמול השתלמות ובאמת מעניקים תגמול על קורסים. אבל בתחומים אחרים, תואר שני לא הולך בד בבד עם קידום ולא מבוטא בשכר. העדרו של תואר ראשון בהחלט יכול להיות חסם, אבל בדרך כלל, תואר שני הוא כבר Nice to have. מעסיקים רבים אומרים שתואר שני מאוד חשוב להם, אבל זה לא אומר שהם בהכרח ישלמו יותר לבוגרים; יתרה מכך, תואר שלישי אפילו יכול להפריע. כך שכשאנחנו מדברים על השכר, הניסיון המקצועי משפיע הרבה יותר על תלוש המשכורת ועל פוטנציאל הקידום".

"בעיני זה חבל", אומרת דן-הראל, "כי המוטיבציה של מי שרגיל כבר לעשות משהו מסוים לחזור ולעשות אותו תהיה נמוכה יותר; אבל מעסיקים מוכנים לשלם יותר עבור ניסיון, לשפר את תנאי ההעסקה ולקדם. בעולם הטכנולוגיה, הניסיון משמעותי אף יותר: "ניסיון מקצועי עשוי להקפיץ את השכר גם בעשרות אחוזים", אומרת דן-הראל.

- אולי משום כך יותר ויותר פונים למסלול של הקמת סטארט-אפ עצמאי.

"דווקא לא. דרך כזו דורשת תנאים שלא כולם יכולים לעמוד בהם, כמו הקרבה אישית, גורמים מממנים ויכולת להתקיים בלי שכר, שלא לדבר על אופי יזמי".

- בעבר הלימודים קיבלו יותר משמעות בתלוש?

"בהחלט, אבל אני מדברת על התקופה שלפני עשר שנים לפחות. יש יוצאים מהכלל בתחומים מקצועיים, אבל בשורה התחתונה מוטב למשל ניסיון ממשי בניהול על פני תואר במינהל עסקים. אם יש לך את שניהם - עדיף".