עזריאלי קיצצה 80 מיליון שקל מהמוניטין של סונול

תוצאות חזקות בפעילות הנדל"ן של הקבוצה ■ המנכ"ל: "ההתדרדרות הביטחונית הורגשה בקניונים, אבל בשבועיים האחרונים יש כמעט חזרה לשגרה"

יובל ברונשטיין /  צילום: אלי דסה
יובל ברונשטיין / צילום: אלי דסה

למרות ההאטה בשוק הקמעונאות בישראל והאירועים הביטחוניים האחרונים שגרמו לירידה חדה בתנועה בקניונים, הציגה הבוקר עזריאלי  שיפור בפרמטרים התפעוליים העיקריים שלה בתוצאות הרבעון השלישי.

בשורה התחתונה, לעומת זאת, נפגעה קבוצת עזריאלי מהפחתה של 80 מיליון שקל שביצעה במוניטין של סונול שבבעלותה. ההפחתה בוצעה לאור אינדיקציות שקיבלה עזריאלי במסגרת הניסיון המתמשך שלה למכור את חברת הדלק. הפחתה זו - שהעמידה את המוניטין של סונול על 72 מיליון שקל בלבד - הובילה לצניחה של 40% ברווח הנקי הרבעוני של עזריאלי, שעמד על 101 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, רווחי עזריאלי נחלשו ב-16% ל-533 מיליון שקל.

נזכיר כי ביולי 2014 בוטלה עסקה למכירת סונול לידי קבוצת הליסינג שלמה תמורת 450 מיליון שקל, עקב מותו של בעל השליטה בה, שלמה שמלצר ז"ל. מאז, נוספו עוד שתי חברות שיווק דלק מקומיות העומדות למכירה בשל קשייהם של בעלי השליטה בהן: דור אלון וטן. לאחרונה עדכנה עזריאלי כי במסגרת צעדיה למימוש ההחזקות שאינן בליבת פעילותה (נדל"ן מניב) היא מנהלת מו"מ ראשוני עם כמה גורמים שמתעניינים בסונול, וביניהם דודי ויסמן, שהודח בתחילת השנה מניהולה של קבוצת אלון.

סונול סובלת גם מסנטימנט עסקי שלילי על רקע ירידת מחירי הנפט והדלקים, ובסיכום הרבעון השלישי הציגה הפסד תפעולי של 10 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח התפעולי של סונול צנח בכמעט 80% ועמד על 17 מיליון שקל.

ובחזרה לתוצאות עזריאלי. בניטרול ההפחתה בסונול, צמח הרווח הנקי של החברה ברבעון השלישי ב-17% ל-191 מיליון שקל. פעילות הנדל"ן של הקבוצה המשיכה להפגין עוצמה, הבאה לידי ביטוי בקפיצה של 11% ברווח התפעולי הנקי (NOI) ל-315 מיליון שקל, לצד עלייה של 5%, לרמה של כ-300 מיליון שקל, שנרשמה בפרמטר זה בנכסים זהים. תזרים המזומנים השוטף (FFO) של הקבוצה מפעילות הנדל"ן המניב - פעילותה העיקרית של עזריאלי - צמח ב-15% ברבעון ל-225 מיליון שקל.

בעזריאלי מציינים בדוחות כי "ההאטה בצמיחה הכללית במשק לא ניכרה בסביבתה העסקית או בתוצאותיה העסקיות והתפעוליות של הקבוצה", אולם הוסיפו כי לעיתים "מורגשת סביבה מאתגרת יותר במו"מ מול השוכרים בעת חתימה על הסכמי שכירות חדשים או חידוש חוזים קיימים", בעיקר באזור באר שבע והצפון.

לדברי יובל ברונשטיין, מנכ"ל עזריאלי, "ההתדרדרות הביטחונית במהלך אוקטובר הורגשה גם בקניונים והיו פחות אנשים ופחות פידיונות, אבל בשבועיים האחרונים אפשר לראות מצב של כמעט חזרה לשגרה". במבט קדימה הוסיף כי "הכל תלוי בצריכה הפרטית והמשך הגידול באוכלוסייה, שבשנים האחרונות צומחים מדי שנה וכך גם הפדיונות בקניונים".

עזריאלי מחזיקה ב-15 קניונים ומרכזים מסחריים (המהווים את עיקר פעילותה), 11 נכסי משרדים ואחרים, 8 פרויקטים בהקמה, 6 נכסים מניבים בחו"ל ובית דיור מוגן. החברה חולשת על שטחי השכרה בהיקף של 870 אלף מ"ר, ושטחי הקמה של 507 אלף מ"ר נוספים.

בנוסף לפעילות הנדל"ן שלה, עזריאלי מחזיקה במספר השקעות גדולות נוספות, ובראשן החברה הבת גרנית הכרמל, שעסקיה הועמדו למכירה, וכיום נותרו בידה סופרגז וסונול. מניית עזריאלי, שבשליטת יורשי דוד עזריאלי המנוח, קפצה בשנה החולפת ב-23% ומשקפת לחברה שווי של 18 מיליארד שקל.