3.4 מ' ש' קנס לבזק על פגיעה בתחרות; ייעצרו מבצעי אינטרנט?

משרד התקשורת: בזק ניצלה לרעה היתר לשיווק חבילות אינטרנט והמשרד שוקל להפסיקן ■ הקנס על בזק - בגין פגיעה בתחרות והפרה של  תקנות התשלומים

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

לאחר אינספור תלונות, תחינות ובקשות, הואיל אגף הפיקוח במשרד התקשורת להגיב ולהורות לבזק להפסיק להפלות לקוחות של מתחרותיה בדרך של אי העברת מידע על לקוחות שהיא מגייסת עבורן במסגרת הבנדל ההפוך בשוק הסיטונאי, שבמסגרתו בזק מגייסת עבורן לקוחות ובעצם הופכת ל"בעלים" של הלקוח ולא הספקיות.

כפי שנחשף ב"גלובס", בזק החליטה לעשות דין לעצמה והפסיקה בצעד חד צדדי להעביר פרטים של לקוחות שהיא מגייסת מהטעם הפשוט שלשיטתה אותם לקוחות שהיא מגייסת עבור ספקיות האינטרנט המתחרות, מועברים על ידן לאחר מכן כמנויים במסגרת השוק הסיטונאי.

עקב כך, החליטה בזק שהיא מפסיקה להעביר לספקיות האינטרנט את הפרטים של הלקוחות שהיא מגייסת עבורן, כדי שהספקיות לא יוכלו לפנות אליהם ולהציע להם הצעות לעבור לחבילות הכוללות ספק אינטרנט פלוס תשתית במחיר מוזל בהתאם לרפורמה החדשה בשוק הקווי.

ההחלטה של בזק היא בניגוד מפורש לרישיונה וכאמור לאחר תלונות רבות, החליט אגף הפיקוח להגיב והודיע השבוע לכל ספקיות האינטרנט ולבזק שהוא שוקל להפסיק את הבנדל ההפוך ובינתיים עד שתסתיים הבדיקה בעניין, הורה לבזק להעביר מידע מלא לספקיות האינטרנט על מנת שהן יוכלו לספק שירות ללקוח.

נסביר, שטרום הרפורמה בשוק הקווי, הלקוח היה מתקשר עם חברת תשתית בנפרד ועם ספקית אינטרנט בנפרד. הבנדל ההפוך שהותר לבזק ב-2010, ניתן לה במסגרת הקלות שקיבלה ולפיו היא הייתה המשווקת של כל ספקיות האינטרנט, והייתה מקבלת על כך עמלות.

כלומר הלקוחות היו מתקשרים לבזק והיא הייתה מציעה את המבצעים של כל הספקיות ודואגת לבצע את ההתקשרות ואת החיוב. עד הרפורמה בזק גם הייתה מעבירה לספקיות את כל הפרטים על המנוי וזאת על פי החוק שחייב את הספקיות לתת ללקוח שירותים שונים כמו תיבת דואר למשל וכתובת דואר אלקטרוני וכו'.

אלא שהרפורמה הביאה למצב שהבנדל ההפוך הפך להיות כלי תחרותי של בזק נגד מתחרותיה. ספקיות האינטרנט החלו להעביר לקוחות לבנדלים שלהן הכוללים ספק פלוס תשתית. בזק מאבדת כך לקוחות והכנסות היות ועבור לקוח שעובר לבנדל של ספקית אינטרנט במסגרת הרפורמה היא מקבלת עבורו סכום של כ-40-50 שקל (תלוי במהירות) במקום סכומים של 100 שקל ומעלה שהיתה מקבלת לפני הרפורמה או דרך הבנדל ההפוך.

ספקיות האינטרנט ניצלו את הבנדל ההפוך והציעו מחירים נמוכים ללקוחות ולאחר שהיו מצטרפים לבזק, היו מקבלים הצעות בהנחות עוד יותר גדולות כדי לעבור אליהן. חלקן אף לא הכחישו וטענו שהמהלך הוא חלק מהתחרות בשוק והוא נעשה על רקע הצעדים שבזק עושה במסגרת הקמת ספקיות אינטרנט וירטואליות שמגייסות מנויים עבורה כמו 099 ו-011.

תוצאות המחדלים של משרד התקשורת בהתערבות בפרשה ובהחלטה של בזק להפסיק להעביר מידע לספקיות, החריפו לאחרונה לאחר שבשבועות האחרונים בזק גם הפסיקה לחלוטין לשווק בבנדל ההפוך את פרטנר דרך 012 סמייל ואת נטוויז'ן של סלקום. זו הייתה הנקמה של בזק בהן לאחר שהתלוננו נגדה על מעשיה.

כעת כאמור החליט המשרד להתערב וראשית הורה לבזק להתחיל לספק לספקיות האינטרנט את כל המידע שהן חייבות לקבל על הלקוח. הצעד של בזק בעצם גרם להן לעבור על הוראות הרישיון כי על פי הרישיון הן חייבות לספק שירותים ללקוח ובלי פרטיו הן לא יכלו לעשות זאת.

בזק סירבה להגיב על הידיעה.

בתוך כך, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הודיע היום (ה') כי החליט לקנוס את בזק ב-3.4 מיליון שקל בגין הפרה של תקנות התשלומים ופגיעה בתחרות. לדברי המשרד, בזק הפרה התקנות במסגרת הטבות שנתנה ללקוחות עסקיים, והתנתה הקצאת מספרי טלפון בתשלום רק במידה והלקוחות יעזבו.

משרד התקשורת הסביר שהקנס הושת משום שבזק גבתה מחצית מהמחיר על הקצאת הקו ואת היתרה היא הטילה רק אם הלקוח עזב. בכך היא כבלה לקוחות לדעת המשרד. בהקשר זה נציין כי עד כה לא ברור כמה מבין כל הקנסות שהטיל משרד התקשורת על בזק, כמו על מפעילים אחרים - באמת שולמו.