המערב הולם בבטן הרכה של דאע"ש; בלומברג: יום הדין מתקרב

מקור ההכנסה הגדול ביותר של הארגון הרצחני סופג פגיעה קשה ■ תושב מקומי שמשפחתו סוחרת בנפט שדאע"ש מפיק: "ההתקפות מטורפות, לפעמים יש 20 הפצצות בכמה שעות. אם התקיפות הללו יימשכו כך, הפקת הנפט תיפסק לגמרי"

חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר
חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר

תקיפות האוויר של מטוסי הקואליציה בראשות ארה"ב על שדות הנפט שבשליטת דאע"ש בסוריה נהפכו אינטנסיביות עד כדי כך שהמקומיים אומרים שתפוקת הנפט עשויה לצנוח באופן תלול, ולאיים על מקור ההכנסה הגדול ביותר של הארגון הג'יהאדי.

בשבוע של תקיפות קשות במחוז דיר-א-זור שבצפון סוריה נפגעו תשתיות נפט של דאע"ש וכלי רכב שמעורבים במסחר בנפט, שלפי תחקיר של "פייננשל טיימס" מכניס לארגון כ-1.5 מיליון דולר ביום, ומחזק את שליטתו באוכלוסייה המקומית שנהנית גם היא מרווחי הנפט. "ההתקפות מטורפות, לפעמים יש 20 הפצצות בכמה שעות", אמר תושב שמתגורר סמוך לשדה הנפט א-טנק, ומשפחתו סוחרת בנפט שמופק על ידי דאע"ש. "אם התקיפות הללו יימשכו כך, הפקת הנפט תיפסק לגמרי". רוסיה הודיעה אף היא אתמול (ד') שמטוסיה החלו לתקוף שדות נפט של דאע"ש.

פליטים מדיר-א-זור שנמלטו לטורקיה אומרים שעצירה מוחלטת של ההפקה לא צפויה, אבל הם צופים ירידה מהותית בהפקה. "עצירה מוחלטת נראית בלתי-אפשרית, מפני שההפקה חיונית לאזור, כולל לאזרחים. דאע"ש משתמש בנפט גם לייצור חשמל", אמר ג'אד אל-חוסיין, אחד הפעילים נגד הארגון. ואולם הוא צופה ירידה גדולה בהפקת הנפט של דאע"ש.

הקואליציה הגבירה באחרונה את פעילותה נגד דאע"ש, שהשתלט על כמחצית משטח סוריה וקרוב לשליש משטח עיראק בשנה האחרונה. השבוע הגבירה צרפת מאוד את תקיפות האוויר שלה על הבירה הלא-רשמית של הארגון, א-רקה, כתגמול על התקפות טרור בפריז ביום ו' שעבר.

 

מורדים סוריים שנלחמים בדאע"ש באזור זה מדווחים על זרם של לוחמים זרים ובני משפחותיהם שמועברים מן העיר. "החזית המהפכנית של א-רקה", שהצטרפה לכוחות כורדיים בסוריה ולקואליציה במלחמה נגד דאע"ש, מסרה שהבחינה בתנועה של כמה לוחמים זרים למעוז הצבאי של דאע"ש באל-שדאדי, ליד הגבול עם עיראק.

"המשקיפים הסורים לזכויות האדם", גוף שפועל מבריטניה, דיווח על עלייה במספר בני המשפחה של מנהיגי דאע"ש וחברים אחרים בארגון שנעים לכיוון העיר השנייה בגודלה בעיראק, מוסול, שאותה כבש הארגון ביוני 2014. לפי הדיווח הזה, המשפחות אמרו שא-רקה "כבר אינה בטוחה", ומוסול בטוחה להן יותר. לפי גוף המשקיפים, 33 לוחמים של דאע"ש נהרגו בשלושת הימים האחרונים בתקיפות האוויר על א-רקה, עם לפחות עוד שני אזרחים.

כוחות כורדיים בעיראק ובסוריה כבשו בעת האחרונה גם את העיירה העיראקית סינג'ר והעיירה אל-חוואל במזרח סוריה מידי דאע"ש, ובכך ניתקו נתיב אספקה חשוב של הארגון בין שתי המדינות, בייחוד למכליות ומשאיות נפט גולמי.

דאע"ש הרוויח סכומים אדירים מהנפט, חרף הצניחה במחיר הבינלאומי שלו - מחיר חבית נפט מסוג ברנט הוא כיום 45 דולר בלבד, בעיקר מפני שהאוכלוסייה המקומית בסוריה ובעיראק תלויה בנפט המקומי. המאמץ לעצור את הברחות הנפט לטורקיה השכנה, שקו הגבול שלה עם סוריה משתרע על פני 100 ק"מ, לא פגע, לכן, מהותית בהכנסות של דאע"ש. מקורות אמריקאים דיווחו שבימים האחרונים נהרסו כ-116 מכליות נפט, כאשר גם הן הוכנסו לרשימת יעדי ההפצצות של מטוסי הקואליציה.

הסלמת ההפצצות של מתקני הנפט משקפת "שינוי בהערכה של הסיכון לנפגעים בקרב האזרחים" והחשש מנזק כבד למתקני הנפט, מסרו אותם מקורות. עד כה נמנעה הקואליציה מפגיעה באזרחים דרך הנפט מחשש שהאוכלוסייה תפנה נגדה. במקום זאת התקיפות התמקדו בבתי זיקוק שאותם ניהלה דאע"ש.

כדי לצמצם את החשיפה שלו לתקיפות האוויר, דאע"ש ויתר מזמן על השליטה ברוב שלבי המסחר בנפט, והתמקד בהפקת נפט גולמי בשדות הנפט. הנפט נמכר לסוחרים מקומיים שזקוקים נואשות להכנסה במדינה שנהרסה בחמש שנות מלחמת אזרחים. הסוחרים מעמידים את המשאיות שלהם בתורים בכניסה לשדות הנפט, שיכולים להגיע לאורך של 6 ק"מ. לעתים הם ממתינים כמה שבועות עד שמגיע תורם לקבל את הנפט.

המקומיים מדווחים שדאע"ש שינה השבוע את השיטה, והורה לנהגי המשאיות לא להתקרב לשדות הנפט. במקום זאת הם מקבלים תאריך ושעה מדויקים להגיע לשדה הנפט ולקבל את הסחורה. בימים האחרונים, דיווחו המקומיים, התקפות האוויר באל-ג'פרה ובשדות הנפט הגדולים יותר אל-עומר ואל-טנק פגעו בכלי רכב של דאע"ש שפעלו שם. התקיפות כוונו גם נגד מבנים וציוד סביב בארות הנפט. אל-חוסיין אומר שלפחות 10 בארות נפט חדלו לפעול.

סוחר שקונה נפט משדה אל-עומר דיווח שעד כה לא נפגעו משאיות אזרחיות בהפצצות הקואליציה באזור זה, ולעומת זאת נפגעו כלי רכב רבים של דאע"ש. הוא מעריך שנעשה שימוש ב"פצצות חכמות".

"לפעמים אני עומד ליד רכב של דאע"ש, ושום דבר לא פוגע בי. כעת דאע"ש לא מתקרב לבארות", הוא אמר. "המצב מבחינתם הוחמר ב-180 מעלות. העניין אינו הירידה בתפוקה, אלא העובדה שהם לא יכולים להפעיל את שדות הנפט כפי שהפעילו אותם קודם".

מקורות מקומיים אחרים אומרים שהירידה מסחר בנפט אולי לא נובעת מהירידה בהפקה, אלא מהחשש של סוחרים רבים להתקרב לשדות הנפט. "אם ההפצצות הקשות יימשכו, הסוחרים יפסיקו להגיע", אמר אחד מהם.

פרשנות / סוכנות בלומברג: יום הדין של דאע"ש כבר נראה באופק

מבחינתה של מדינה אירופית חברת נאט"ו, מה פירושה של הכרזת מלחמה על כנופיית טרוריסטים חסרת-מדינה? זו שאלה מעניינת, שחשיבותה ודחיפותה גברו מאוד בעקבות המתקפה הברוטלית של ארגון המדינה האסלאמית על פריז ביום ו' שעבר. בה בעת שאירופה ומדינות המערב שוקלות את תגובתן הצבאית והפוליטית, כדאי להן לאמץ גם את האסטרטגיה הפשוטה יותר: להכות את דאע"ש בכיס.

מתברר כי ארגון המדינה האסלאמית מצטיין בגיוס הון. הארגון מרוויח עד 10 מיליון דולר בחודש מהברחות נפט. בנוסף, יש לו גם פעילויות צדדיות רווחיות אחרות: סחיטת דמי כופר באמצעות חטיפת בני ערובה, מכירת שפחות מין וביזת עתיקות. הארגון מתמחה גם בסחיטת כספים מתושבים מקומיים בצורת דמי חסות ומסים.

מעשי שוד אלה מעניקים לארגון יתרונות רבים. הוא מסוגל לשלם ללוחמים שכר גבוה בהרבה ממה שמציעים ארגוני טרור מתחרים. בניגוד לעמיתיהם לשעבר מאל-קעידה, לא סומכים הטרוריסטים של ארגון המדינה האסלאמית על תורמים זרים או על המערכת הפיננסית העולמית. ארגון המדינה האסלאמית מממן מערכת שירות ציבורי, שנמצאת בחיתוליה ומתאפיינת בסממני מדינה טוטליטרית, וזאת כדי לבסס את סמכות הארגון בכל האזורים שבשליטתו. משמעות הדבר היא שכדי למגר את ארגון המדינה האסלאמית יש צורך להפעיל לחץ פיננסי בד בבד עם שימוש בעוצמה צבאית.

יש כמה סימנים מעוררי תקווה. צבא ארה"ב מפציץ את שדות הנפט של הארגון במזרח סוריה, ומשמיד - אם כי באיחור - את משאיות ההברחה של הארגון. צעדים אלה יפגעו ברווחי הארגון. רבים מתומכיו הפיננסיים של הארגון נפגעו מהסנקציות שהוטלו עליהם. המאמצים הבינלאומיים - כגון הקמת "הקבוצה הפיננסית נגד דאע"ש" (Counter-ISIL Finance group) - לחקור ולבלום את הזרמת המזומנים לארגון מתחילים גם הם לשאת פרי.

עם זאת, ישנם כמה צעדים נוספים שעשויים לקדם את השגת המטרה. קודם כול, מדינות חייבות להפסיק את תשלומי הכופר לארגון המדינה האסלאמית, ואף להמריץ חברות ביטוח לחדול מתשלומים כאלה. סוכנויות ביון צריכות לתאם את החקירות שהן מנהלות נגד מתווכים שעוסקים במכירת נפט בעבור הארגון. בנקים ובתי מכירות פומביות צריכים לגלות עירנות רבה יותר, ולחדול ממכירת עתיקות גנובות. המדינות השכנות, בייחוד טורקיה, צריכות לעשות יותר לבלימת זרימת הכסף והסחורות הלא-חוקיים מעיראק ומסוריה. הבנק המרכזי של עיראק חייב לנקוט יד קשה כלפי חברות שירותים פיננסיים שמזרימות דולרים אמריקאיים לארגון המדינה האסלאמית ולבעלי בריתו.

מנגנון הסחיטה הנרחב של הארגון יוצר בעיה סבוכה יותר. פירוקו של מנגנון זה מצריך את החלשת אחיזתו של הארגון באוכלוסיות מקומיות. החלשה זו תבוצע באמצעות מהלומות אוויריות, צמצום התמיכה בארגון בקרב מוסלמים סונים ממורמרים וייצוב האזורים המקיפים את השטחים שבשליטת הארגון לאחר שנים של מלחמה ברוטלית. במילים אחרות, יש צורך בפתרון צבאי ופוליטי מקיף, ובימים אלה אין בסוריה פתרונות מקיפים רבים כאלה.

החדשות הטובות הן שלמרות שארגון המדינה האסלאמית עדיין מסוגל לגרום נזק רב, קיימת ודאות כמעט מוחלטת כי לא יהיה ביכולתו להמשיך בגיוס כספים ברמה הנוכחית. בל נשכח כי הארגון מנהל לא רק מלחמה אזורית בכמה חזיתות, אלא מנסה את ידו גם במלחמת ג'יהאד עולמית, ובמקביל אף עושה מאמצים לדאוג לאיסוף אשפה, תחזוקת כבישים ואספקת חשמל בעבור מיליוני בני אדם. השטחים שבהם שולט הארגון הרוסים מהבחינה הכלכלית. לנוכח הגידול במספר המדינות הנוקטות צעדים אגרסיביים יותר לסתימת מקורות המימון של ארגון המדינה האסלאמית, ניתן כבר לראות באופק את יום הדין של הארגון.

שדות נפט לנצח
 שדות נפט לנצח