נעילה שלילית בוול סטריט; תנודתיות במניות האנרגיה

כלכלני גולדמן זאקס: הריבית תעלה בדצמבר ■ פישר: "הפגישה הקרובה של הפד תהיה מרגשת" ■ פייזר רוכשת את אלרגן תמורת כ-160 מיליארד דולר ■ מבחינה היסטורית, שבוע המסחר של חג ההודיה רושם עלייה ממוצעת של 1.9%

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') במגמה שלילית, בפתח של שבוע מקוצר לרגל חג ההודיה. במוקד המסחר היום עמדו מספר דברים: עסקת הענק של פייזר ואלרגן, נתוני מאקרו חשובים היום ובימים הקרובים, מחירי הנפט שנסחרים בתנודתיות וההערכות לגבי העלאת הריבית הקרובה. מבחינה היסטורית, בשבוע חג ההודיה נרשמות עליות שערים בוול סטריט.

ביום חמישי לא יתקיים בוול סטריט לרגל חג ההודיה, וביום שישי המסחר יינעל ב-20:00 שעון ישראל. ביום שישי גם יצוין "הבלאק פריידיי" - יום הקניות הגדול בארה"ב. באירופה מתנהל המסחר בירידות שערים והבורסות באסיה נטו לרדת. ביום שישי המסחר בארה"ב ננעל בעליות של עד 0.7% והמדדים סיכמו שבוע חיובי - מדד S&P 500 עלה ב-3.3% - העלייה השבועית החזקה ביותר שלו מאז דצמבר 2014.

בזירת המאקרו פורסמה הקריאה הראשונית של מדד ה-PMI של Markit במגזר הייצור, שהצביעה על ירידה לשפל של 25 חודשים - 52.6 נקודות לעומת 54.1 באוקטובר.

עוד פורסם נתון מכירות הבתים הקיימים, שירדו בחודש אוקטובר ב-3.4% לקצב שנתי של 5.36 מיליון בתים. הצפי היה לירידה ל-5.35 מיליון, מקריאה קודמת של 5.55 מיליון בתים בחודש הקודם.

בהמשך השבוע יפורסמו נתונים חשובים כמו התמ"ג ברבעון השלישי (נתון מעודכן), מדד קייס שילר למחירי הבתים, סנטימנט הצרכנים, הצריכה הפרטית, מכירות הבתים החדשים ועוד.

הנפט נסחר היום בתנודתיות רבה ועבר מעליות לירידות על רקע ספקולציות והתבטאויות שונות של גורמים בסקטור. החוזים על הנפט מסוג WTI ירדו היום בכ-0.36% לרמה של 41.75 דולר לחבית. החוזים על הנפט מסוג ברנט עולים 0.4% ונסחרים סביב 44.84 דולר לחבית.

זאת, לאחר דיווח בבלומברג לפיו סעודיה תשתף פעולה עם יצרניות הנפט באופ"ק ומחוץ לאופ"ק על מנת לייצב את המחירים. בינתיים בגולדמן זאקס ובאופ"ק מעריכים שמחירי הזהב השחור יצנחו לרמות נמוכות יותר בשנה הקרובה. שר הנפט הוונצואלי אולוגיו פינו אמר אתמול שקרטל הנפט אופ"ק אינו יכול להרשות לעצמו מלחמת מחירים בעניין הנפט וחייב לפעול במטרה לייצב בקרוב את המחירים. כשנשאל כמה המחירים יכולים לרדת ב-2016, הוא השיב כי להערכתו עד לרמה של כ-20 דולר לחבית. במקביל, מישל דלה וויגנא, אנליסט בכיר בגולדמן זאקס, שותף להערכות של פינו ואמר בראיון לרדיו של ה-BBC כי מחירי הנפט עלולים לרדת לרמה של 20 דולר לחבית. עם זאת הוא הוסיף באותה נשימה כי הסבירות לכך היא נמוכה יחסית ועומדת על כ-15% בלבד. הוא ציין כי בתרחיש הקיצון הזה, אם מחירי הזהב השחור אכן ייפלו ל-20 דולר לחבית, זה יהיה זמני בלבד אך יזעזע את המערכת.

כלכלני גולדמן זאקס מעריכים כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית לראשונה מזה עשור בדצמבר, ויבצע ארבע העלאות נוספות ב-2016, ב-1% בסך הכל. בסקירה שפרסם היום גולדמן זאקס נטען כי כלכלת ארה"ב תמשיך להתרחב מספיק כדי לעודד את הבנק המרכזי להעלות ריבית פעם ברבעון במהלך השנה הבאה.

אלעד שמש, סמנכ"ל הברוקראז' של Colmex, אומר כי, "היסטורית, שבוע המסחר של חג ההודיה רושם עלייה ממוצעת של 1.9%, כאשר אווירת החג דוחפת את המשקיעים לקנות מניות. בפועל, קיימים מספר רעשי רקע אשר עלולים להרוס את איסוף המניות, כאשר הנפט ממשיך להכביד על השווקים ואיום הטרור הלא קונבנציונאלי באירופה גורם ללא מעט משקיעים לשבת על הגדר. המשקיעים נמצאים בשלב מתקדם של השלמה עם העלאת הריבית הצפויה בדצמבר, כאשר החוזים על אגרות החוב מגלמות הסתברות של קרוב ל-70% לעליית ריבית של כ-0.25%".

סגן יו"ר הפדרל ריזרב סטנלי פישר רמז שוב על העלאת ריבית כבר בדצמבר: פישר אמר כי "חלק מהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם" עשויים להתרחק מריבית אפסית "בעתיד הנראה לעין". פישר הוסיף כי "עשינו כל מה שאפשר כדי להימנע מלהפתיע את השווקים או את הממשלות כאשר נפעל". לדברי פישר, "הפגישה הקרובה של הפד תהיה מעניינת ומרגשת".

איך להגיב להעלאת ריבית של הפדרל ריזרב?

 

 

פייזר הודיעה היום באופן רשמי על רכישת יצרנית הבוטוקס אלרגן, תמורת כ-363 דולר למניה או סכום כולל של כ-160 מיליארד דולר. עסקת הענק היא למעשה הגדולה ביותר בתחום הפארמה אי פעם ותיצור את חברת התרופות הגדולה בעולם. (לסיפור המלא)

פלייטק, חברת ההימורים המקוונים של טדי שגיא, מוותרת על רכישת Plus500 הישראלית ב-709 מיליון דולר בשל קשיים רגולטורים - כך דווח ב"טלגרף" הבריטי.

בבנק ההשקעות גולדמן זאקס יוצאים בהמלצה חיובית על מניית טבע לראשונה מזה 3 שנים. "הסיפור השתפר", כותבת האנליסטית ג'יימי רובין, ומעלה את ההמלצה למניית טבע מ"נייטרלי" ל"קנייה". מחיר היעד נותר ללא שינוי, 75 דולר, שמשקף פרמיה של 21.6% על פני מחיר המניה. בין הסיבות לשיפור מציינת האנליסטית את ביצועי תרופת הדגל של טבע, קופקסון, שהיקפי המכירות שלה נשארו ללא שינוי ואף צומחים למרות כניסת התחרות הגנרית לשוק.