צניחת הנפט מזניקה מניות התעופה - כך תעלו על הטיסה

איזי ג'ט, לופטהאנזה, אייר פראנס, KLM וגם אל על הציגו דוחות חזקים- והמגמה צפויה להימשך ■ איך אפשר להצטרך לחגיגה?

מטוס / צילום: shutterstock
מטוס / צילום: shutterstock

חברת התעופה הבריטית איזיג'ט (Easy-Jet) פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, שבהם הציגה רווחי שיא זו השנה החמישית ברצף. בסיכום שנת הכספים שהסתיימה בספטמבר, רווחיה השנתיים לפני מס הסתכמו בכ-686 מיליון ליש"ט, והם מהווים גידול של 18% לעומת אשתקד. בכך מצטרפת איזיג'ט לקו המגמה החיובי של חברות תעופה נוספות, כגון: לופטהאנזה, אייר פראנס ו-KLM, שהציגו גם הן דוחות חזקים.

אל על, הנציגה הישראלית הבולטת בתעשיית התעופה העולמית, הדהימה בשבוע שעבר כשדיווחה על זינוק של כ-820% ברווח הנקי ברבעון השלישי, ובכך קבעה שיא רבעוני של כל הזמנים. מאז נובמבר אשתקד המריאה מניית החברה בכ-373%, ובכך התמקמה בראש רשימת המניות המצטיינות בבורסה הישראלית.

התוצאות החיוביות של חברות התעופה המסחריות סיפקו רוח גבית למניות החברות, שהמריאו בעשרות אחוזים מאז חודש נובמבר אשתקד, ובמיוחד חברות תעופה low cost. כך לדוגמה, מניית חברת Jetblue זינקה בכ-105%, מניית Hawaiian טיפסה בכ-96%, מניית Skywest עלתה בכ-66% , וכל זאת בזמן שמדד 500 S&P נותר כמעט ללא שינוי, ועלה בכ-0.5% ב-12 החודשים האחרונים.

מה הגורמים שהביאו לפריחה של סקטור התעופה? בין הגורמים העיקריים ש"תדלקו" את התוצאות הכספיות של חברות התעופה הבינלאומיות נציין את צניחת מחירי האנרגיה בעולם.

בשנה האחרונה קרס מחירה של חבית נפט לשפל של 40 דולר. מדובר במחיר הנמוך ביותר מאז שנת 2003.

עבור תעשיית התעופה, זו שאפשרה לביטויים וכינויים כגון "העולם שטוח" ו"העולם הפך כפר גלובלי" להיות רלוונטיים כיום יותר מאשר בעבר, מדובר בהשפעה דרמטית על צד ההוצאות הקבועות, שלא לומר העיקריות, שכן דלק סילוני הוא בין ההוצאות הכבדות ביותר בתעשייה הזו.

האם מחיר הנפט צפוי להישאר נמוך?

מדוע מחירה של חבית נפט ירד כל כך מהר, וכל כך בחדות, והאם הוא צפוי לעלות? התשובה לירידה מורכבת משילוב של מספר גורמים. אפשר לומר כי סעודיה (אחת ממעצמות הנפט הגדולות בעולם) ממשיכה לתרום להגדלת ההיצע, לאחר שהודיעה כי אין בכוונתה לצמצם את התפוקה, וזאת מסיבותיה שלה. כל עוד סעודיה תמשיך בשלה, מחירו של הנפט בעולם ימשיך להיות נמוך.

בתרחיש שבו מחיר הנפט יתחיל לטפס, ארה"ב צפויה להחיות את תעשיית פצלי השמן, תעשייה המפיקה אנרגיה מסלעים המכילים אחוז גבוה של חומר אורגני (נפט וגז), שכן עלות ההפקה הגבוהה של תעשייה זו ביחס למחיר הנפט הנוכחי מציבה מעין תקרה/גבול דמיוני להתייקרות. על פי הערכה הרווחת בעולם, תעשיית פצלי השמן הופכת לכדאית מבחינה כלכלית ברמה של 70 דולר לחבית נפט.

האם תעשיית התעופה העולמית צפויה ליהנות ממגמות אלו? בינתיים כל עוד מחירו של הנפט לא יעלה, התשובה היא בוודאי.

דויטשה בנק השוויצרי העריך לאחרונה, כי הרווח לפי מס המצרפי של חברות התעופה המסחריות הנמנות עם מדד המניות S&P 500, יסתכם ברבעון השלישי בכ-7.3 מיליארד דולר, לעומת 5 מיליארד דולר אשתקד.

חברות תעופה רבות החלו לגלגל את ההוזלה במחירי הדלקים האופן חלקי ללקוחות. מבדיקה שביצעו אנליסטים מפירמת Hooper עולה, כי כרטיסי הטיסה הוזלו בממוצע בכ-18% בשנה האחרונה, בעוד שמחיר הנפט נחתך ביותר מחצי.

במקביל לירידה במחיר הנפט מצד אחד, ולעלייה בביקושים מצד שני, תעשיית התעופה העולמית, ובמיוחד האמריקאית, ציינה את שנת 2014 כשנת המיזוגים הגדולה בעשור האחרון. חברת NWA מוזגה לתוך דלתא אירליינס, חברות TWA ואמריקה ווסט אירליין מוזגו לתוך אמריקה אירליינס.

זינוק בתשואת הדיבידנד

שילוב בין המגמות והתהליכים שציינו קודם לכן, צפויים לתרום לשיפור מאזני החברות הממוזגות. נכון לחודש יולי עולה כי תשואת הדיבידנד של Bloomberg US airlines index עלתה בכ-88%. לשם השוואה, תשואת הדיבידנד של Dow jones transportation index עלתה בכ-14% בלבד.

- אם כך, כיצד ניתן לקחת חלק בשגשוג שעוברת תעשיית התעופה, והאם זה כדאי?

אחת הדרכים שבאמצעותן ניתן להיחשף לסקטור התעופה המסחרית היא באמצעות השקעה בתעודת ETF Us global jet (סימול: JETS). תעודה זו, שהונפקה על-ידי Us global ETF's, מספקת חשיפה לתעשיית התעופה העולמית, הכוללת חברות תעופה ויצרנים מכל רחבי העולם.

התעודה הונפקה בתחילת חודש מאי השנה, ועד כה היא מנהלת נכסים בהיקף של 48.5 מיליון דולר. התעודה עוקבת אחר ביצועי 33 מניות, ובין ההחזקות הגדולות ניתן למצוא את Southwest Airls (13.6%), American Airls Group (12.1%) ו-United Continental Holdings (11.9%). נכון להיום התעודה נסחרת סביב הרמות שבהן הושקה (24.9 דולר).

לסיכום, כדי שהביטוי "כפר גלובלי" יהיה בר-שימוש, נדרשות להתבצע מדי יום כ-100 אלף טיסות מסחריות המניעות מיליוני בני אדם למחוז חפצם. הנתונים מלמדים כי בארה"ב אחראית תעשיית התעופה על 8.4% משוק התעסוקה, וכ-2 מיליון בני אדם טסים מדי יום בארה"ב.

עם השינויים וההתפתחויות הדמוגרפיות בעולם, תעשייה זו לא מתכוונת לנחות בקרוב. התחזיות מלמדות כי עד שנת 2030 יזנק מעמד הביניים בעולם ל-4.9 מיליארד איש, מרמה של 1.8 מיליארד בשנת 2009. תחזיות צופות, כי עד שנת 2026 תתרום תעשיית התעופה כ-1 טריליון דולר לתמ"ג העולמי.

אנליסטים הסוקרים את התעשייה יודעים, כי המשוואה מאוד פשוטה: כשמחיר הדלקים עולה, יש לצפות לפגיעה ברווחיות חברות התעופה, בעוד שכאשר מחירי הדלקים נשחקים, הרווח צפוי לעלות. מלבד זאת יש לציין כי מחירי הדלקים אינם חזות הכל, ועל תעשיית זו קיימים איומים והשפעות אקסוגניות רבים ומגוונים.

הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מחיר כרטיסי הטיסה
 מחיר כרטיסי הטיסה