הנפקות הנדל"ן מאמריקה: 6 חברות ינסו לגייס 1.5 מיליארד ש'

לאחר סטרוברי פילדס, ממתינות להנפקה גם ECI, קליין ואורבנקורפ, לצד ברוקלנד וספנסר "הוותיקות"

גיוסי החוב של חברות הנדל"ן הזרות בבורסה בתל אביב נמשכים בקצב גבוה. לא פחות משש חברות הפעילות בתחומי הנדל"ן ברחבי צפון אמריקה נמצאות כיום עם תשקיף מוכן לקראת הנפקות אג"ח, וינסו להשלימן בשבועות הקרובים. בסה"כ מדובר על גיוסים בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, שיצטרפו לאג"ח בהיקף של כ-8 מיליארד שקל (ע"נ) של חברות נדל"ן זרות הפעילות בצפון אמריקה, שכבר נסחרות היום בבורסה בתל אביב.

חברת סטרוברי פילדס, למשל, אמורה להשלים הערב את המכרז הציבורי בהנפקה, לאחר שבשבוע שעבר קיימה את השלב המקדים (המכונה בשם המכרז המוסדי, אף על פי שלא רק גופים מוסדיים רשאים להשתתף בו). החברה, שביקשה במקור לגייס עד 250 מיליון שקל, זכתה במכרז המוסדי לביקוש גבוה של 415 מיליון שקל, ועקב כך הצליחה להפחית את ריבית המקסימום בהנפקה מ-6.8% ל-6.4%, והגדילה את היקף ההנפקה המקסימלי ל-275 מיליון שקל.

מבט על תשקיף ההנפקה מגלה, כי רשימת הרוכשים במכרז המוסדי של סטרוברי פילדס כללה ברובה שחקני נוסטרו, בעוד שהמשקיעים המוסדיים נעדרו ממנה. חברות קרנות הנאמנות למשל, רכשו בשלב המקדים אג"ח ב-10.4 מיליון שקל בלבד, בעוד שגופי חיסכון ארוך טווח קנו אג"ח ב-16.3 מיליון שקל. את הרכישה הגדולה ביותר מבין המוסדיים, בהיקף של 12.5 מיליון שקל, ביצעה חברת קופות הגמל וקרנות הפנסיה של הלמן אלדובי.

סטרוברי פילדס שבבעלות משה גובין ומייקל בליסק פועלת בתחום הדיור הסיעודי ומחזיקה ב-40 בתי אבות ומרכזים רפואיים שיקומיים באילינוי, אינדיאנה, אוהיו, טקסס, מישיגן ואוקלהומה.

החברה זכתה לדירוג A מחברת P&S מעלות, דירוג גבוה לכאורה, אולם בפועל לא מספיק גבוה כדי להוות מוקד משיכה מובהק למוסדיים. עם זאת, לא מן הנמנע כי במכרז הציבורי היום, או אפילו ביום המסחר הראשון של האג"ח בבורסה, ייכנסו המוסדיים למניה במהלך שיסווה מן העין את השקעתם בחברה, ושיעניק לשחקני הנוסטרו רווח מהיר על חשבון הציבור. החתם המוביל בהנפקה הוא איפקס.

הערב: השלב המוסדי של ECI

חברה נוספת ברשימה, ECI הולדינגס, אמורה להשלים הערב את השלב המוסדי במסגרת ניסיונה לגייס עד 500 מיליון שקל בהנפקה ראשונה של אג"ח לציבור. אי.סי.איי, שבשליטת משפחת הירש-גרינברג מאטלנטה, פועלת מאטלנטה ועוסקת ברכישה והשכרה של מקבצי דיור הכוללים כ-8,000 דירות ברחבי דרום-מזרח ארה"ב. גם היא זכתה לדירוג A מ-S&P מעלות, ולדירוג מקביל של A2 ממידרוג, אולם כדי להשלים הנפקה בהיקף כזה תידרש להשתתפות ערה יותר מצד המוסדיים. החתם המוביל בהנפקה הוא לאומי פרטנרס.

עוד שתי חברות נכללות ברשימת מנפיקות האג"ח החדשות מקרב חברות הנדל"ן הזרות. קבוצת קליין, שפועלת בתחום הנדל"ן המסחרי במנהטן ובניו ג'רזי (חתם מוביל כלל חיתום), ואורבנקורפ של אלן ססקין, שעוסקת בהקמה ובמכירה של דירות למגורים בטורונטו שבקנדה (חתם מוביל איפקס). שתי חברות אלו זכו לדירוג נמוך יותר של A3 ממידרוג. קבוצת קליין תנסה לגייס 220 מיליון שקל, בעוד שאורבנקורפ מתכננן גיוס של 150 מיליון שקל.

נוסף על אלו, ינסו גם שתי חברות שכבר פעילות בשוק המקומי, לגייס סדרת אג"ח נוספת בהובלת חברת החיתום פועלים אי.בי.אי. יזמית הנדל"ן למגורים ברוקלנד אפריל, שפועלת בעיקר ברובע ברוקלין, תנסה לגייס 120 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה ב', לאחר שביוני אשתקד גייסה סכום זהה במסגרת הנפקת סדרה א'. לחברה, שבשליטת בועז גלעד ואסף פיטוסי, דירוג BBB פלוס מ-S&P מעלות.

אליה תצטרף גם ספנסר אקוויטי, שמחזיקה גם היא תשקיף פתוח לגיוס של עד 200 מיליון שקל. ספנסר, שעוסקת בהשכרת דירות בניו יורק, תנסה לגייס עוד 200 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ב', לאחר שאשתקד כבר גייסה כ-396 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה א'.

קובי שגב מציע: זיקה ישראלית גם במדדי האג"ח

קובי שגב, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות אילים, שלח באחרונה מכתב לבורסה לניירות ערך בת"א, ובו הצעה להחיל את הדרישה לזיקה ישראלית גם על מדדי איגרות החוב הקונצרניות. הצעה זו נועדה למנוע את כניסתן למדדים של האג"ח המונפקות כאן בידי חברות הנדל"ן הזרות.

במכתב מציין שגב, כי בעוד שבתחום המניות החליטה הבורסה למנוע את כניסתן למדדים של חברות זרות ללא זיקה ישראלית, הרי שלגבי השוק הקונצרני לא נרשמה כל התייחסות מצד הנהלתה. "מדדי האג"ח הקונצרניות מוצפים בחברות לא ראויות ללא כל זיקה לישראל, שטמון בהן להערכתנו סיכון סיסטמתי בלתי מבוטל. לשם המחשה, במדד תל בונד שקלי החדש צפויות להיות כ-20% חברות העוסקות בנדל"ן בארה"ב וללא זיקה לישראל", כותב שגב. לדברי שגב, "הסיכון המשמעותי הוא שברגע שהריבית בארה"ב תתחיל לעלות, ירידה בשווי הנדל"ן של החברות הללו יכולה לפגוע במדדי האג"ח בישראל, ולהביא לתגובת שרשרת שתזלוג לכל תחום הנכסים המנוהלים בארץ".

הוא מדגיש, כי היקף תעודות הסל העוקבות אחר מדדי אג"ח קונצרניות אינו מבוטל, ועומד על 15-20 מיליארד שקל (לעומת 25-30 מיליארד שקל בתעודות סל על המדדים המקומיים).

הנפקות ראשונות
 הנפקות ראשונות