היסטוריה בענף הביטוח: הראל עקפה בשווי שוק את מגדל

הפכה לקבוצת הביטוח והפיננסים בעלת השווי הגבוה בישראל לאחר צניחה של כ-27% במניית מגדל מתחילת השנה ■ הפער - 5 מיליון שקל

יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר
יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר

היסטוריה נרשמה אתמול (ב') בענף הביטוח והפיננסים: לאחר שבדרך הדיחה את כלל ביטוח ממעמדה כקבוצת הביטוח השנייה בשוויה בישראל, עקפה קבוצת הראל , שבשליטת משפחת המבורגר, גם את מגדל , והפכה לקבוצת הביטוח והפיננסים בעלת שווי השוק הגבוה בישראל. שווי השוק של הראל גבוה כעת מזה של מגדל בכ-5 מיליון שקל.

מגדל, הנמצאת מאז 2012 בשליטת שלמה אליהו, סיימה את יום המסחר אתמול בשווי שוק של כ-3.43 מיליארד שקל, לאחר צניחה של כ-27% מתחילת השנה, בעוד שמניית הראל משקפת לחברה שווי של כ-3.44 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה מתחילת השנה כ-6.1% בלבד, כחלק ממגמת ירידה שמאפיינת את מרבית מניות הביטוח.

הראל, בראשות היו"ר הדומיננטי יאיר המבורגר, ובניהול המנכ"לים המשותפים מישל סיבוני וד"ר שמעון אלקבץ, מציגה מומנטום חיובי בשלל תחומי הביטוח זה שנים, והיא מובילת שוק במונחי פרמיות. הקבוצה צמחה למעמדה החדש הודות למהלכי מיזוגים ורכישות שהוביל היו"ר המבורגר.

הראל הנה מובילת שוק במספר מגזרי ביטוח, בראשם ביטוחי הבריאות והסיעוד והביטוח הכללי. כיום כוללת הקבוצה את הראל ביטוח, שאליה מוזגו בשנים האחרונות (בין היתר) תיק ביטוחי החיים של אליהו ביטוח, קרן הפנסיה גילעד החדשה והקופות של בנק לאומי; הראל פיננסים, שאליה מוזגו לאחרונה (בין היתר) קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים של כלל ביטוח; חברת הביטוח דקלה; מחצית ממניות חברת ביטוחי האשראי ב.ס.ס.ח; שתי חברות ביטוח קטנות באירופה (ביוון ובטורקיה), ועוד.

כיצד עשתה משפחת המבורגר את הדרך לפסגת ענף הביטוח? ארנסט ומרגוט המבורגר ז"ל - הוריהם של יאיר וגדעון המבורגר ושל אחותם נורית מנור - החלו לפעול בתחום הביטוח בישראל בשנת 1935, באמצעות "המשמר סוכנות לביטוח". ב-1975 ייסד יאיר המבורגר את חברת הביטוח הראל המשמר, והיה המנכ"ל הצעיר ביותר של חברת ביטוח בישראל. השותפה של המבורגר בהראל המשמר הייתה יהודה, חברה בת של ציון. כעבור 25 שנים השתלט המבורגר על ציון. ב-1982 הונפקה הראל המשמר (לימים הראל) בבורסה, לפי שווי של 32 מיליון דולר.

אגב, באמצע שנת 2006 הייתה משפחת המבורגר בדרך לצאת מהשליטה בהראל, לאחר שמכרה, יחד עם בנק דיסקונט, 20% ממניות הקבוצה למשפחת סמפוארנה שהגיעה מדרום מזרח אסיה ונכנסה לגרעין השליטה בקבוצה. נציגי סמפוארנה אמנם נכנסו לדירקטוריון החברה הישראלית, אך השליטה בפועל נותרה בידיו של המבורגר, ושלוש שנים לאחר מכן, במאי 2009, רכשה משפחת המבורגר את החזקותיה של השותפה הזרה ושבה לאחוז באופן בלעדי בהגה של קבוצת הראל.

גם הודות לחולשה במניית מגדל

שינוי הכוחות בבורסה של חברות הביטוח הגדולות במשק לא נובע רק מהצלחתה של הראל לתפוס לעצמה נתחים גדולים יותר מהשוק ולהציג רווחיות משופרת, אלא גם מחולשתה של מגדל, שאת השליטה בה רכש אליהו בשלהי 2012 לפי שווי חברה של כ-5.1 מיליארד שקל.

את החולשה במגדל אפשר להסביר הן מצד מיקודה העסקי בתחום הביטוח הפנסיוני - שזוהרו עומעם בשנים האחרונות - והן מצד התהפוכות הניהוליות בקבוצה בשנים האחרונות, והציפיות שתידרש לחיזוק ההון במיליארדי שקלים אם וכאשר יוחל משטר הבטחת הפירעון האירופי (הסולבנסי 2).

אגב, מעמדה של הראל אינו השינוי היחידי במאזני הכוחות ההיסטוריים בענף. זה זמן שחברת הביטוח הרביעית בשווייה הנה איי.די.איי ביטוח - חברת הביטוח בשיווק ישיר של קבוצת ביטוח ישיר, שבשליטת משפחת שנידמן. איי.די.איי, בניהול רביב צולר, מוכרת בציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", והיא פועלת באמצעות שני מותגים (תשעה מיליון וביטוח ישיר).

בשנים האחרונות היא מציגה בעקביות תוצאות עסקיות מצוינות בפעילות הליבה ההיסטורית שלה בביטוחי הרכב והדירה, והיא מוסיפה לעצמה בשנים האחרונות מנועי רווח משמעותיים בתחומי ביטוחי החיים וביטוחי הבריאות.

בתוך כך, קבוצת הראל פרסמה היום את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, והציגה כצפוי לענף הרעה ניכרת בתוצאות הרבעון. החברה דיווחה על מעבר מרווח כולל של כ-115 מיליון שקל ברבעון השלישי ב-2014 להפסד כולל של כ-130 מיליון שקל, כשמתחילת השנה הרווח הכולל הצטמק בכ-67% לכ-150 מיליון שקל.

זאת, בשל תשואות נמוכות מאשר בתקופה המקבילה בשוקי ההון; החזר דמי ניהול משתנים ברבעון השלישי בסך של כ-77 מיליון שקל; שחיקה נמשכת בתוצאות פעילות הביטוחים הקבוצתיים במגזר הבריאות ובתוצאות החיתומיות בענף רכב רכוש במגזר ביטוח כללי - כתוצאה מעלייה בשיעור התביעות; ומתשלום מענק מיוחד לכל עובדי הקבוצה. מנגד, החברה נהנתה מרווח כולל לאחר מס של כ-47 מיליון שקל כתוצאה משינוי מדיניות חשבונאית בנושא מדידת נדל"ן לשימוש עצמי.

בד בבד הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-107 מיליון שקל.

הראל בצמרת
 הראל בצמרת