דסק"ש במגעים להארכת מועד פירעון החוב לבנק הסיני בשנה לפחות

חברת ההחזקות שבשליטת אדוארדו אלשטיין הפסידה 39 מיליון ש' ברבעון השלישי ■ מתכוונת לשלם את הריבית הקרובה לבנק EXIM באמצעות העברת כ-0.5% ממניות אדמה שבידיה

אדוארדו אלשטיין / צלם: רויטרס
אדוארדו אלשטיין / צלם: רויטרס

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) סיימה את הרבעון השלישי של 2015 בהפסד של 39 מיליון שקל, שהפחית את הרווח המצטבר שלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל-67 מיליון שקל. לשם השוואה, ב-2014 כולה רשמה החברה הפסד של 674 מיליון שקל.

דסק"ש   היא זרוע ההשקעות של חברת אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין. נכסיה המרכזיים של דסק"ש הם החזקה של 53% ממניות שופרסל, 45% ממניות סלקום, 76% מחברת הנדל"ן נכסים ובנין, 40% ממניות יצרנית חומרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן), 50% מחברת ההשקעות בהייטק אלרון ו-67% מבית ההשקעות אפסילון. בסוף ספטמבר הסתכם ההון העצמי של דסק"ש ב-1.2 מיליארד שקל, בדומה לרמתו בסוף דצמבר 2014.

שופרסל, סלקום ונכסים ובנין, תרמו במשותף לדסק"ש רווח של 70 מיליון שקל ברבעון השלישי. מנגד, נגרעו משורת הרווח הנקי של דסק"ש 57 מיליון שקל בשל ההפסד של אדמה ברבעון השלישי וכן עקב ירידת ערך ההשקעה בה. עם זאת, בעייתה המרכזית של דסק"ש היא נזילות. החברה נושאת על גבה חובות עתק בהיקף של 4.6 מיליארד שקל, שאליהם יש לצרף התחייבויות לתשלומי ריבית בהיקף של 1.3 מיליארד שקל לאורך שנות פירעון החובות.

עיקר החוב של החברה הוא לבעלי האג"ח, בעוד שקרן החוב לשני הבנקים המלווים עומדת על כ-405 מיליון שקל בלבד. עם זאת, לשני הבנקים עומדת הזכות לדרישה לפירעון מידי, מאז הפך אלשטיין בעל שליטה יחיד, כשנפרד משותפו מוטי בן משה.

דסק"ש מציינת בדוחות כי היא שואפת לשמור בידיה יתרת מזומנים נאותה, שתאפשר לה לפרוע את התחייבויותיה במועד. נכון לרגע זה, בידי החברה כ-902 מיליון שקל, כאשר היקף התשלומים (קרן וריבית) שעליה לפרוע עד סוף נובמבר 2016 מסתכם ב-957 מיליון שקל. עם זאת, החברה מצפה לקבל עד סוף דצמבר כ-121 מיליון שקל ממימוש אופציות שהונפקו לבעלי מניותיה, ובראשם אי.די.בי פתוח, וכן סכום נוסף של כ-160 מיליון שקל מתוך דיבידנד של כ-400 מיליון שקל שתחלק אדמה.

כדי שתוכל לממש את האופציות מצפה אי.די.בי להזרמה של כ-200 מיליון שקל מאלשטיין. עד כה דובר כי המהלך יבוצע בדרך של הנפקת זכויות, אולם היום הודיעה אי.די.בי כי אלשטיין הציע להעביר את הסכום כחוב נחות בשתי פעימות, כחלק מהסכם שיחליף את התחייבותו לרכוש מהציבור מניות של אי.די.בי ב-512 מיליון שקל, בהזרמת הסכום ישירות לחברה תמורת הקצאת אג"ח לציבור המשקיעים בחברה.

מו"מ עם הסינים

הדיבידנד של אדמה מהווה רק חלק מתוך דיבידנד כולל של כ-250 מיליון דולר שהיא אמורה לשלם עוד בטרם תמוזג לתוך חברת סנונדה הסינית בעסקת החלפת מניות. אם תושלם עסקה זו יוחלפו 40% ממניות אדמה שבידי דסק"ש ב-27% ממניות סנונדה. מניות אלה ישועבדו לבנק הסיני EXIM, שהעניק לפני ארבע שנים לדסק"ש הלוואה של 960 מיליון דולר לפירעון בסוף 2018.

דסק"ש מנהלת מגעים מול הבנק הסיני להארכת מועד פירעון קרן ההלוואה (בתוספת הריבית שנצברה) אל מעבר לתקופת החסימה (קרי בשנה לפחות), כך שתוכל לפרוע את החוב ע"י מכירת מניות סנונדה בבורסה הסינית. בדצמבר יגיע מועד תשלום הריבית הראשון לבנק בהיקף של 11 מיליון דולר, ומאחר שאדמה טרם חילקה את הדיבידנד האמור, מציינת דסק"ש כי הפירעון יעשה דרך מניות אדמה שבידיה. על פי הערכת השווי האחרונה שהעניקה לאדמה שווי ערך של 2.4 מיליארד דולר, מדובר על כ-0.5% ממניות אדמה שיועברו לבנק הסיני.