פרשת השחיתות שמאיימת על היציבות בברזיל

יו"ר בנק ההשקעות הגדול במדינה ומנהיג סיעת הקואליציה נעצרו בחשד למעורבות בשערוריית שוחד ענקית ■ המעצרים רק יתרמו לשחיקה המתמשכת בריאל ולהתכווצות הכלכלה במדינת הענק

אנדרה אסטבס / צילום: רויטרס
אנדרה אסטבס / צילום: רויטרס

מסתבכת שערוריית השחיתות בברזיל: שווי השוק של בנק ההשקעות הגדול ביותר באמריקה הלטינית, גרופו BTG פקטואל, נחתך ב-20% ועלויות האשראי שלו הוכפלו, לאחר שהמיליארדר שייסד אותו והחזיק בתפקיד היו"ר, אנדרה אסטבס, נעצר אתמול (ד') במסגרת חקירת שחיתות מתרחבת והולכת. בנוסף לאסטבס, שנחשב לנער הזהב של הכלכלה הברזילאית, נעצר גם דליסידיו אמראל, מנהיג סיעת הקואליציה בסנאט, בחשד שהשניים ניסו לכאורה לשבש עדות על פרשת השוחד בחברת הנפט הממשלתית הענקית, פטרולאו ברסיליירו. כך עולה ממסמך שהוגש לבית המשפט. אמראל הוא הפוליטיקאי רם הדרג ביותר שנעצר עד כה במסגרת הפרשה.

הנהלת גרופו BTG פקטואל מינתה למנכ"ל בפועל חבר במועצת המנהלים והודיעה כי אתמול אישרה תוכנית לרכישה חזרה של 23 מיליון יחידות ב-18 החודשים הבאים, אך כל הצעדים הללו לא הצליחו למנוע את צניחת המניה ב-21% - הירידה החדה ביותר מאז יצאה החברה לבורסה ב-2012, ושווי השוק של הבנק התכווץ ל-22.9 מיליארד ריאל (6.1 מיליארד דולר). התשואה על אג"ח הבנק שמועד פדיונן 2020, ושוויין הכולל 1 מיליארד דולר, העפילה ליותר מ-12%, לעומת 6.5% שלשום (ג').

המיתון הממושך ביותר זה 80 שנה

המעצרים מבשרים שלב חדש בשערוריית השוחד האדירה שפוגעת קשות בכלכלת ברזיל ומסכנת את המשך כהונתה של הנשיאה דילמה רוסף, הנאבקת על הישרדותה הפוליטית. המטבע והמניות הברזילאיות, שהתייצבו בשבועות האחרונים, לאחר צלילה חופשית לאורך מרבית השנה הנוכחית, רשמו אתמול את הירידה החדה ביותר בשווקים המובילים על רקע החשש כי השערורייה תאריך את הקיפאון הפוליטי ואת המיתון הממושך ביותר מאז השפל הגדול בשנות השלושים של המאה שעברה.

עד כה נעצרו יותר מ-110 בני אדם, כולל כמה מנהלים לשעבר בפטרוברס ובקונגלומרט הבנייה הגדול ביותר בברזיל, אודברכט. מרבית העצורים כבר שוחררו, אך לעומת זאת נגזר דינם של שלושה דירקטורים לשעבר בפטרוברס, של שלושה מנהלים באחת מחברות הבניה הגדולות בברזיל, ושל גזבר מפלגת הפועלים השלטת.

החקירה הנרחבת נגד פטרוברס - שזכתה לכינוי 'שטיפת מכוניות' בקרב אנשי התביעה, לאחר שהתגלה כי תחנת דלק שימשה להלבנת כספים - תרמה להפיכתו של הריאל הברזילאי למטבע בעל הביצועים הגרועים ביותר בקרב המטבעות המובילים בעולם השנה. כלכלת ברזיל צפויה להתכווץ השנה ביותר מ-3%, על פי סקר כלכלנים שערך הבנק המרכזי ושממצאיו התפרסמו ביום ב' השבוע.

"מעצרו של אסטבס, הדמות הבולטת ביותר בעולם הפיננסים הברזילאי, מעניקה ממד חדש לחלוטין לחקירת פטרוברס, ומשקפת את עומקה והיקפה של שערורייה ששואבת לתוכה את הממסד הפוליטי והעסקי של ברזיל", אמר ניקולס ספירו, מנכ"ל ספירו סווריין סטרטג'י בלונדון. "הפגיעה החמורה שגורמת השערורייה מחריפה מדי יום ביומו, ומצמצמת את הסיכויים לביצוע רפורמה כלכלית משמעותית כלשהי".

הבוקר נעצר אסטבס בביתו בריו דה ז'ניירו. בשידורי טלוויזיה נראה אסטבס בן ה-47 נכנס בלוויית שוטר לבניין המשטרה הפדרלית בריו דה ז'ניירו. הוא לבש חולצה לבנה מכופתרת, אך ללא עניבה ופניו היו מכוסות זיפים כשחלף על פני כתבים בדרכו למעלית.

סנדרה פירס, שותפה במשרד עורכי הדין ראו אנד פירס אדבוגדוס, אמרה כי צוות ההגנה של אסטבס בודק את צו המעצר, שמתוקפו יהיה אסטבס עצור לחמישה ימים עם אפשרות להארכה. BTG פקטואל שלח הודעה שבה נאמר כי הוא משתף פעולה עם החוקרים, ומוכן לספק לרשויות כל הסבר שיידרש.

אמראל נחשד בניסיון לשכנע את נסטור סרוורו, שכיהן בזמנו כדירקטור בפטרוברס ונעצר בינואר, להימנע מאזכור שמו וכן מאזכור שמו של אסטבס בעדותו בפני אנשי התביעה הפדרלית, על פי כתב האישום שהוקרא אתמול בברזיליה. משפחתו של סרוורו אמורה היתה לקבל 50 אלף ריאל (13 אלף דולר) מדי חודש במסגרת ההסדר המוצע, ואסטבס אמור היה "לשאת בנטל הסיוע הפיננסי", על פי כתב האישום. ההצעה כללה גם הבטחה לשלם 4 מיליון ריאל לעורך דינו של סרוורו. בעתירתם לבית המשפט להורות על מעצרם של השניים, ציטטו אנשי התביעה משיחה מוקלטת שבה אמר אמראל כי אסטבס השיג עותק מעדות שנתן סרוורו. אנשי התביעה טענו כי הדירקטור לשעבר בפטרוברס תיאר בעדותו תשלומי שוחד שמטרתם היתה לאפשר את השימוש במותג BR דיסטריבואידורה ברשת של 120 תחנות דלק שבה השקיע בנקו BTG פקטואל. סרוורו כיהן כמנהל הכספים הראשי של יחידת ההפצה עד מארס 2014.

עורך דינו של אסטבס, אנטוניו קרלוס דה אלמיידה קסטרו, אמר כי אסטבס מכחיש כי עבר על החוק. הוא טען כי המעצרים התבססו על הקלטה שבה הזכיר אמראל את שמו של אסטבס ללא סיבה, וכי אסטבס אינו מכיר את סרוורו. "מעוותים את המידה", אמר קסטרו.

אדוארדו מרזגאו, אחד מדובריו של אמראל, אמר כי אמראל "הופתע" מהמעצר. "זו חייבת להיות שגיאה גדולה", אמר מרזגאו. עורך דינו של אמראל, מאוריסיו סילבה לייטה, שלח בדואר האלקטרוני הודעה שבה נאמה כי סעיפי האישום מבוססים על עדות שנתן אדם שהורשע במסגרת עסקת טיעון, ושמטרתו היתה להשיג הקלות משפטיות בתמורה למידע. לייטה הטיל ספק בחוקיות מעצרו של סנטור מבלי שהוגש כתב אישום רשמי.

אסטבס היה מעורב בעסקאות שונות עם פטרוברס במהלך השנים, בייחוד במסגרת העסקה שבה שיתפה סטה ברזיל BTG פעולה עם פטרוברס ועם חברות אחרות כדי להקים חברה שסיפקה ציוד לקידוח נפט, שמנהל התפעול הראשי שלה הודה בעסקת טיעון כי היה מעורב במעשי שחיתות. המעצרים החדשים מצביעים על כך כי השלכותיה המלאות של 'שטיפת מכוניות' "עדיין לא התממשו", על פי הערכתו של ז'ונאו אוגוסטו דה קסטרו נבס, מנהל תחום אמריקה הלטינית בחברת הייעוץ הפוליטי יורייז'ה גרופ, בעדכון ללקוחות. "ל-BTG פקטואל יש חשיפה למגזר הנפט והגז, ומעצרו של מנכ"ל החברה מעלה לראשונה את האפשרות הרצינית של הידבקות פיננסית".