הפסד של 183 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח ברבעון

זאת, לעומת הפסד של 130 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2014 ■ הנאמנים דחו הצעת אלשטיין להמרת הצעת רכש להשקעה החברה ■  אי.די.בי נדרשת להזרמת הון של כ-200 מיליון שקל בימים הקרובים, כדי שתוכל לעמוד בפירעונות למחזיקי האג"ח ולבנקים בדצמבר 

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

ההפסדים של החברות הבנות כלל ביטוח ודיסקונט השקעות, הובילו את חברת אי.די.בי פתוח לסיים את הרבעון השלישי של 2015 בהפסד של 183 מיליון שקל, אשר מחק את רווחי החברה במחצית הראשונה של השנה. אי.די.בי רשמה ברבעון השלישי הפסד של 116 מיליון שקל מההחזקה בכלל ביטוח, העומדת למכירה, והפסד של 19 מיליון שקל מדסק"ש.

מנגד, תרמה אי.די.בי תיירות (החברה האם של חברת התעופה ישראייר) רווח נקי של 49 מיליון שקל ברבעון השלישי, בין השאר בזכות רווח הון של 13 מיליון שקל שנרשם ממכירת סוכנות הנסיעות דיזנהויז.

בכל זאת תהיה הלוואת בעלים?

בעקבות ההפסד ברבעון השלישי, התכווץ ההון העצמי של אי.די.בי ל-315 מיליון שקל בסוף ספטמבר. החברה ממשיכה לשאת על גבה הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון, עקב מצוקת המזומנים בה היא שרויה והחשש לגבי חוסר יכולתה לפרוע את התחייבויותיה במועדן.

אי.די.בי התחילה את חודש אוקטובר עם 69 מיליון שקל בקופה, והיא נדרשת להזרמת הון של כ-200 מיליון שקל בימים הקרובים, כדי שתוכל לעמוד בפירעונות למחזיקי האג"ח ולבנקים בדצמבר, בהיקף של 166 מיליון שקל, ובנוסף להזרים לחברה הבת דסק"ש כ-93 מיליון שקל, כפי שהתחייבה, באמצעות מימוש אופציות שבידיה.

לצורך הזרמת ההון לאי.די.בי פתוח, ביקש בתחילה בעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, להשתמש במנגנון של הנפקת זכויות לבעלי מניות קיימים. אולם עקב התנגדות נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר של אי.די.בי פתוח), שונה המתווה בהמשך להנפקת מניות לציבור.

עם זאת, ייתכן ולבסוף יוזרם הכסף לאי.די.בי פתוח בדרך של הלוואות בעלים, אם יצליחו אלשטיין ונאמני ההסדר, עו"ד חגי אולמן ואיל גבאי, להסכים על הסדר כולל בנוגע להצעות הרכש של בעל השליטה למניות הציבור, על פי תנאי הסדר החוב בקונצרן.

מדובר על הצעות רכש בהיקף של 512 מיליון שקל, שבעל השליטה מחויב להגיש למחצית מהחזקות בעלי מניות המיעוט בחברה (64 מיליון מניות) במהלך דצמבר 2015 ודצמבר 2016. אלשטיין מבקש להחליף הצעת רכש זו בהזרמת הון לחברה תמורת הנפקת אג"ח באותו היקף לזכאים. ההסדר אמור לכלול גם את רכישת יתרת מניות הציבור באי.די.בי במחיר מסוים ומחיקת מניית אי.די.בי פתוח מהמסחר בבורסה.

בתום פגישות שנערכו בין הצדדים ביום שישי (טרם כניסת השבת) ובמוצאי השבת, הודיעו הבוקר אולמן וגבאי לאי.די.בי כי המגעים עם אלשטיין ונציגיו הופסקו לאחר שהצדדים לא הגיעו להסדר חתום. עם זאת, ייתכן שמדובר בתרגיל השהייה שנועד להגביר את הלחץ על אלשטיין ולגרום להתגמשותו, כאשר שעון החול הולך ואוזל לקראת ביצוע החלק הראשון של הצעות הרכש.

סכום של 512 מיליון שקל שיזרים אלשטיין לקופת הקונצרן, יוכל לסייע לאי.די.בי בפירעון חלק מחובותיה, כשבמקביל מקווה החברה לקבל בשנה הבאה 2.5-2.6 מיליארד שקל ממכירת החזקותיה (55%) בכלל ביטוח לאחת משתי הקבוצות הסיניות שמתמודדות במכרז לרכישת השליטה בה. מכירה כזו תפתור את מצוקת המזומנים של אי.די.בי בשנים הקרובות.

תרומת הגורמים
 תרומת הגורמים