פריצת דרך: ישראל פותחת נציגות דיפלומטית רשמית באבו דאבי

הנציגות הישראלית בבירת איחוד האמירויות תהיה מסונפת לסוכנות האו"ם לאנרגיות מתחדשות, שממוקמת בנסיכות העשירה ■ פתיחתה אושרה לאחר ביקורו במקום של מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד

מסגד באבו-דאבי / צלם: אתר יו-טיוב
מסגד באבו-דאבי / צלם: אתר יו-טיוב

ישראל תפתח נציגות דיפלומטית רשמית באיחוד האמירויות הערביות שתמוקם בבירה באבו דאבי - כך אישרו היום (ו') במשרד החוץ בירושלים. הנציגות הישראלית תהיה מסונפת לסוכנות האו"ם הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות, אשר ממוקמת בנסיכות הערבית העשירה. פתיחתה אושרה בעקבות מגעים אינטנסיביים בין ישראל לבין שלטונות איחוד האמירויות, כולל ביקור של מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, באבו דאבי בשבוע האחרון.

פתיחת הנציגות, שעליה דווח לראשונה בעיתון "הארץ", נתפסת בירושלים כפריצת דרך משמעותית ביחסים בין ישראל למדינות המפרץ הערביות, ששותפות לחשדנות הישראלית כלפי הסכם הגרעין שנחתם השנה בין איראן למעצמות. ישראל השקיעה מאמצים רבים לאורך העשור האחרון להתקרב למדינות הללו, ובשעה שרוב שיתופי הפעולה בין ישראל למדינות המפרץ נערכים בתחום המודיעיני והביטחוני, הרחק מעיני הציבור, הרי שפתיחת הנציגות מהווה צעד יוצא דופן של התקרבות דיפלומטית ופומבית בין המדינות.

הנציגות החדשה תתמקד בעבודה מול סוכנות האו"ם לאנרגיות מתחדשות. יש לציין כי כאשר התנהל באו"ם לפני כמה שנים דיון בנוגע לשאלה היכן למקם את משרדיה של הסוכנות הזו, ישראל תמכה במיקום המשרדים באבו דאבי, ולא בגרמניה שהתמודדה מול איחוד האמירויות על אירוח הסוכנות, מתוך תקווה שהתמיכה הישראלית תוביל בבוא היום לכך ששלטונות איחוד האמירויות יאפשרו לישראל למקם את הנציגות שלה לסוכנות על אדמת אבו דאבי.

היחסים הסודיים בין ישראל לאיחוד האמירויות נפגעו מפרשת חיסולו של בכיר חמאס מחמוד אל מבחוח בשנת 2010 בנסיכות דובאי. אולם אירועי מפתח באזורנו, בדגש על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות והתחזקותו של ארגון הטרור דאעש, יצרו בשנים האחרונות קרקע להתקרבות משותפת. מי שהשקיע מאמצים רבים בנושא היה שר החוץ הקודם, אביגדור ליברמן, שסימן את איחוד האמירויות כמדינת מפתח בעולם הערבי שיש פוטנציאל לשיפור היחסים בינה לבין ישראל.

בחודש שעבר פורסמה באתר החדשות האמריקני "האפיגנטון פוסט" כתבת פרופיל גדולה על שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון, יוסף אל-עותייבה, שבמסגרתה נכתב כי הוא מקיים קשרי עבודה קרובים עם השגריר הישראלי בבירת ארצות הברית, רון דרמר. בכיר אמריקני תיאר את השניים כ"קרובים מאוד", והוסיף כי "הם מסכימים בערך על הכל, חוץ מהנושא הפלסטיני".