ועדי חברות כרטיסי האשראי לשטרום: שלא יעשו "סיבוב" על גבנו

ראשי הוועדים פונים לשטרום בבקשה להעניק לחברות כרטיסי האשראי הגנות ינוקא ביום שאחרי הפיצול מהבנקים, לדאוג לאחידות רגולטורית ולחסום קרנות פרייבט אקוויטי מלבצע "סיבוב" מהיר

דרור שטרום / צילום: תמר מצפי
דרור שטרום / צילום: תמר מצפי

ראשי ועדי העובדים בחברות כרטיסי האשראי פנו אתמול (א') לדרור שטרום, יו"ר הוועדה לקידום התחרות בענף הפיננסי, ומבקשים להעניק לחברות הגנות ינוקא ביום שאחרי פיצולן מהבנקים, כמו גם למנוע מגופים כמו קרנות פרייבט אקוויטי לקנות את החברות כדי לעשות "סיבוב" מהיר.

"ועדי העובדים תומכים בעידוד התחרות במשק", נכתב בפנייה. "יחד עם זאת, אנו סבורים כי תהליך מכירה נכון הנו תהליך שנעשה בשיתוף פעולה מקצועי מלא עם העובדים ו-ועדי העובדים לא יאפשרו תהליך אחר. זאת, בכדי להסיר התנגדויות אפשריות והבטחת תנאי העובדים בעת המכירה, כמו גם להבטיח שמירה על יציבות וכושר התחרות של החברות לאחר המכירה, תוך מניעת תהליכים אשר יערערו את יציבותן הפיננסית ואף יבטיחו תנאים לביסוס תחרות ברת קיימא".

על המכתב חתומים יו"ר ועד ישראכרט אהוד מלך, יו"ר ועד לאומי קארד רעות פבלוביץ ויו"ר ועדת כאל אופיר הרפז (למרות שלפי עמדת המפקחת על הבנקים חדוה בר כאל לא תופרד מהבנקים דיסקונט והבינלאומי). ועדי העובדים מציבים 3 דרישות מרכזיות: הגנת ינוקא לחברות כרטיסי האשראי, אחידות רגולטורית ומניעת כניסת "גורמים בעלי שיקולים קצרי טווח" כרוכשי החברות מהבנקים.

"אנו סבורים כי יש לאפשר לחברות האשראי הגנת ינוקא ולהימנע מיצירת תנאי תחרות לא שווים אשר עלולים לפגוע ביכולת התחרות של חברות כרטיסי האשראי בעולמות הסליקה, ההנפקה והאשראי", נכתב. זאת, על רקע הוויכוח בוועדת שטרום באשר לשאלה האם לאפשר לבנקים להנפיק כרטיסי אשראי ביום שאחרי הפיצול. "אנו סבורים כי יש להבטיח כי כל השחקנים הפועלים בשוק כרטיסי האשראי יהיו נתונים לאותה רגולציה ולאותו רגולטור, במטרה להבטיח תנאי אסדרה שווים".

מוקדם יותר החודש פרסם בנק ישראל טיוטת הוראות שיעודדו את התחרות בענף הסליקה, הוראות שסוללות את הדרך לקרנות פרייבט אקוויטי להשתתף במירוץ על חברות כרטיסי האשראי. כיוון שבנק ישראל סגר את הדלת בפני חברות הביטוח, בתי ההשקעות הגדולים (חוץ מ-IBI) וחברות ריאליות גדולות (בהתאם לחוק הריכוזיות), קרנות ההשקעה הפרטיות הופכות להיות בעלות הסיכויים הגדולים ביותר להתחרות על חברות כרטיסי האשראי. כיוון שבנק ישראל הוריד גם את הרף ליצירת גרעין שליטה בחברות הללו מ-50% ל-20%, המשמעות היא מתן תמריץ לאותן קרנות פרייבט אקוויטי, שתמיד מחפשות אקזיט כמה שיותר מהר, לקנות את ישראכרט ולאומי קארד ולבצע "סיבוב" נאה: הנפקה מהירה שלהן בבורסה בת"א, תוך שהקרנות ימכרו 80% מהחברות ויירדו להחזקה של 20%. במכתבם מבקשים ראשי ועדי העובדים הגנה מתרחיש כזה.

"אנו סבורים כי על הוועדה להבטיח הגנה מפני כניסת גורמים בעלי שיקולים קצרי טווח בבעלות העתידית על החברות", נכתב. "זאת, בכדי למנוע מצב של ניצול נכסי החברה לטובת תועלות כלכליות קצרות טווח של הקונה בפוטנציה".