הפסד רבעוני של 10 מ' ש' לברן; איבדה חצי משווייה השנה

בחברה אופטימיים: "הרבעון השלישי מסתמן ככל הנראה כתחילתו של השינוי במגמת ההיחלשות"

נחמן צבר, מנכ"ל ברן / צילום: תמר מצפי
נחמן צבר, מנכ"ל ברן / צילום: תמר מצפי

חברת ההנדסה ברן  ממשיכה לסבול מתקופה עסקית מאתגרת, ומסכמת את הרבעון השלישי של השנה בהפסד של 10 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של יותר מ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפסדיה המצטברים בתשעת החודשים הראשונים של 2015 מגיעים ל-36 מיליון שקל, אחרי הפסד של 13 מיליון שקל ב-2014 כולה. גם הפעילות השוטפת של ברן ממשיכה לרשום נסיגה, ובחודשים ינואר-ספטמבר הסתכמו הכנסותיה ב-337 מיליון שקל - ירידה של כ-7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

על רקע החולשה העסקית צנחה מניית ברן בשנה החולפת בכ-50%, ומשקפת לחברה שווי של כ-100 מיליון שקל בלבד. ביוני 2012 דחו בעלי מניות המיעוט הצעת רכש של אחד מבעלי השליטה, אלכסנדר נסיס, ששיקפה שווי חברה כפול משוויה הנוכחי של ברן. נסיס רכש את מניות ברן ב-2007 לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל.

דוחות ברן מעידים על כך שהחברה סובלת משחיקת הרווח הגולמי ומירידת שיעורו מההכנסות, ובסיכום הרבעון השלישי לא הצליחה לייצר רווחיות תפעולית. בברן מסבירים כי "רוב הרבעון עדיין מתאפיין במיעוט השקעות ופרויקטים בתחומי הפעילות הרלוונטיים לקבוצה בישראל, תוך תחרות עזה סביב אותם פרויקטים, שבכל זאת מתקדמים ויוצאים".

יחד עם זאת, בחברה משדרים אופטימיות, ומוסיפים כי "בסופו של הרבעון השני ובמהלך הרבעון (השלישי, א' ל'), יצאו לדרך פרויקטים חדשים ומשמעותיים. הרבעון השלישי מסתמן כנראה כתחילת השינוי במגמת ההיחלשות העסקית שאפיינה את הרבעונים האחרונים".

ברן מציינת כי בתקופת הרבעון השלישי המשיכה להעמיק את "הקטנת העלויות השוטפות, בדרך של התייעלות, מיזוג תפקידים ומטות, הגדרות וחידוד נהלים, שחרור עובדים, ביטול מנהלות ועוד. מבחינה כספית", מוסיפים בחברה, "השפעת תהליכים אלה על תוצאות החברה כבר באה לידי ביטוי בהוצאות הנהלה וכלליות ברבעון, וצפוי שיבואו לידי ביטוי נוסף משמעותי ברבעון הרביעי של 2015, וביתר שאת בשנת 2016, מתחילתה".

עיקר פעילותה של ברן, שבסוף הרבעון השלישי העסיקה כ-1,100 עובדים, הוא במתן שירותים ופתרונות הנדסיים וניהוליים לקידום וביצוע פרויקטים בתחום התשתיות, בנייה ותעשייה, אנרגיה, חקלאות ומים, והיא מציעה שירותי פרויקט מלאים, כולל תכנון, רכש, ניהול, פיקוח וביצוע. בעלי השליטה בחברה הם היו"ר מאיר דור ונסיס.

החודש חתמה ברן על הסכם למכירת זכויותיה ב"בית ברן" שבאזור התעשייה בעומר שבדרום הארץ, תמורת כ-30 מיליון שקל, בתוספת מע"מ - מכירה שממנה היא צופה רווח הון ברוטו של כ-18 מיליון שקל.