ארנה גרופ הפסידה 72 מיליון שקל ברבעון בגלל הקרקע בקזחסטן

הקרקע בקווקז עלתה לחברה 66 מיליון שקל כתוצאה מירידת ערך והוצאות שנבעו מהירידה הזאת ■ ההכנסות של החברה דווקא צמחו ב-17% והתקרבו ל-30 מיליון שקל

אברהם נניקשווילי / צילום: תמר מצפי
אברהם נניקשווילי / צילום: תמר מצפי

פעילות חברת הנדל"ן ארנה גרופ  שבשליטת מרקוס וובר ממשיכה לקרטע, ובסוף השבוע החולף היא סיכמה רבעון שלילי נוסף עם הפסד של 72 מיליון שקל. הכנסותיה הרבעוניות של החברה דווקא צמחו ב-17% והתקרבו ל-30 מיליון שקל, אחרי פתיחת קניון ארנה בנהריה בחודש יוני, אולם היא סבלה מירידת ערך של 33 מיליון שקל בגין הקרקע שלה בקזחסטן, שערכה ירד ל-61 מיליון שקל והוצאות בהיקף דומה בגין הפרשה לירידת ערך מלאי של קרקע זו.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מצטברים הפסדיה של ארנה גרופ ל-93 מיליון שקל - אחרי שאת 2014 כולה סיכמה בהפסד של 116 מיליון שקל. בשנה החולפת איבדה מניית ארנה 35% מערכה והיא משקפת לחברה שווי של כ-130 מיליון שקל. מהשיא בפברואר 2011 איבדה המניה 90% מערכה.

גירעון בהון החוזר

רואי החשבון של ארנה (לשעבר מנופים פיננסים) מפנים את תשומת לב המשקיעים לגירעון של 54 מיליון שקל שיש לה בהון החוזר, שנוצר בעיקרו מעלויות שוטפות של הלוואה מבנק זר בהיקף של 59 מיליון שקל. בנוסף, החברה אינה עומדת באמות מידה פיננסיות לחלק מהתחייבויותיה והיא סבלה כאמור במהלך הרבעון השלישי מירידת ערך ניכרת של הקרקע שבבעלותה בקזחסטן.

מדובר בקרקע שנרכשה בעסקה תמוהה בעת שמנופים נשלטה עדיין על-ידי אברהם נניקשווילי (שמחזיק גם כיום במניות החברה) וג'קי בן זקן. בשנת 2007 רכש בן דוד של נניקשווילי את הקרקע בבירת קזחסטן תמורת 2.6 מיליון דולר בלבד ולאחר חודש מכר אותה למנופים תמורת לא פחות מ-41 מיליון דולר. בארנה גרופ מציינים בדוחות האחרונים כי צניחה חדה של יותר מ-30% שנרשמה תוך יום אחד במהלך חודש אוגוסט בשווי המטבע הקזחי, בעקבות החלטת הבנק הלאומי שם לעבור לשער חליפין נייד על רקע הרעה בפעילות הכלכלית במדינה, גררה ירידה חדה במחירי הנדל"ן בקזחסטן בערך הדולרי שלהם.

עוד מציינים בארנה גרופ בעניין הקרקע בקזחסטן, כי במהלך הרבעון השלישי פנו לארנה הרשויות הקזחיות בטענה להפרת החוק המקומי בשל אי שימוש בקרקע ודרשו ממנה להתחיל לעשות בה שימוש בהתאם לייעודה עד אוגוסט 2016. כן מציינים בחברה כי באוקטובר האחרון התקבלה הודעה מהרשויות בקזחסטן על החלטה להפקיע ממנה 18 דונם מתוך 580 דונם בהם היא מחזיקה ו-3 דונם נוספים מתוך 40 דונם שהיא שוכרת, וזאת לצרכי היכל ספורט. בארנה מנהלים מגעים במטרה לקבל קרקע חלופית.