חברת החשמל לבג"ץ: לא להוריד את תעריפי החשמל לצרכנים

זאת עד שרשות החשמל תעדכן את תעריפי ההולכה, החלוקה והאספקה ■ רשות החשמל: "העיכוב בעדכון הוא פועל יוצא של התנהלותה הפיננסית והארגונית של חברת החשמל בעשור האחרון"

חברת החשמל עתרה היום לבג"ץ בדרישה לחייב את רשות החשמל שלא להוריד את תעריפי החשמל לצרכנים - לפחות לא עד שתתקבל החלטה להעלות את תעריפי ההולכה, החלוקה והאספקה של חברת החשמל ולהכיר לה בעלויות גבוהות יותר. החברה טוענת בעתירתה כי אי-עדכון התעריף גרם לה נזק של יותר מ-10 מיליארד שקל.

תעריף החשמל מורכב מארבעה גורמים: ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה. כל מרכיב משפיע בסופו של דבר על התעריף שמשלם הצרכן. התעריפים מתעדכנים אחת לכמה זמן בהתאם להוצאות חברת החשמל. כך, למשל, כאשר חברת החשמל נאלצה להכפיל ויותר את הוצאותיה על דלקים יקרים בעקבות משבר הגז במצרים (21 מיליארד שקל בשנה במקום 9 מיליארד שקל), עלה תעריף החשמל לצרכנים הביתיים ב-30%.

לטענת החברה, תעריפי ההולכה והחלוקה לא עודכנו מאז שנת 2002, וגם אלו התבססו על נתונים משנת 2000. החברה טוענת בעתירתה כי במהלך השנים "שבה ופנתה לרשות החשמל, וביקשה שהרשות תסיים סוף סוף את הליך הבדיקה, בין היתר לאור נזקי העתק שנגרמים לחברה ולמשק החשמל בכללותו".

נזכיר שבנובמבר 2013 שכרה רשות החשמל את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית נביגנט כדי לבחון אם וכיצד יש לעדכן את תעריפי המקטעים. בחודש שעבר פורסם הדוח ובו נטען כי יש להעלותם ב-17% בשתי פעימות. משמעות ההעלאה היא גבייה נוספת של כ-400 מיליון שקל בשנה.

חברת החשמל אינה מתייחסת בעתירתה לסכום שבו יש להעלות את התעריף, אך מבקשת מבית המשפט צו על תנאי שיורה לרשות לפרסם בתוך 45 יום שימוע ציבורי לבחינת התעריפים מחדש ולקבל החלטה בתוך 60 יום ממועד פרסום השימוע.

לטענתה, ההפסדים שנגרמו לחברה מאי-עדכון התעריף הובילו לכך שהחברה נאלצה להגביל ולעתים אף להפחית את היקף ההשקעות בשדרוג המערכות והתשתיות ברשתות ההולכה והחלוקה. "לאחר שנים של עיכובים וגרירות רגליים, ולאחר התחייבויות רבות של רשות החשמל - שהתבררו בדיעבד כהתחייבויות חסרות כיסוי - לא נותרה בידי חברת החשמל ברירה, אלא לבקש את התערבותו של בג"ץ בעניין", כתבה החברה בהודעה שהוציאה.

"אי-העדכון - בגלל התנהלות החברה"

מרשות החשמל נמסר: "ציבור צרכני החשמל זכאי בדין ועל פי החוק ליהנות מהפחתת תעריפי החשמל בגין ההפחתה במחירי הפחם בעולם, שהביאה להפחתה משמעותית בעלויות הייצור של חברת החשמל ואין לה כל קשר לתעריף ההולכה והחלוקה". עוד נמסר כי "הסיבות לשיהוי עדכון התעריף הינן פועל יוצא להתנהלותה הפיננסית והארגונית של חברת החשמל בעשור האחרון. חברת הייעוץ התייחסה להתנהלות זו וציינה כי בכל 28 שנות ניסיונה בתחום היא לא נתקלה בחברה עם חוסר שקיפות מהותי שכזה והעדר נתונים מהותיים שעל כל חברה להיות מסוגלת לספק. בנוסף, אף ציינה כי תהליך איסוף המידע הנ"ל מהחברה דחה את סיום הייעוץ בשנה שלמה".