פצועה בתאונה כמעט "נזרקה" מסורוקה בשל היעדר התחייבות

לאחר התערבות "גלובס", חברת הביטוח מנורה מיהרה והגישה התחייבות בסך 60,000 שקל עבור הטיפולים הרפואיים הדחופים ■ סורוקה: "בשום שלב לא הייתה התניה של קבלת טיפול רפואי בתשלום"

ניתוח / צילום: שאטרסטוק
ניתוח / צילום: שאטרסטוק

"אם לא תומצא התחייבות לתשלום הטיפול הרפואי באופן מיידי, עלולה הפצועה בתאונת הדרכים למצוא עצמה ללא טיפול רפואי"; במילים קרות אלה - כך נטען בבקשה דחופה שהוגשה אתמול (ב') לבית משפט השלום בפתח-תקווה - הודיעו נציגי מחלקת הכספים של בית-החולים סורוקה בבאר-שבע לבאי-כוחה של פצועה קשה בתאונת דרכים בערבה.

מרינה שאייליאבה, תיירת ותושבת רוסיה, רצתה להתרשם מארץ ישראל היפה רגע לפני שהיא עושה עלייה. לכן היא עלתה על מטוס יחד עם בן זוגה, רומן ליאנגוזוב, והשניים המריאו לישראל. בישראל נפגשו השניים עם חברים והחליטו לקיים נסיעה משותפת בכבישי הארץ.

אלא, שלפני כשבועיים, באמצע החודש, התרחשה תאונה באחת הנסיעות המשותפות שלהם, בכביש הערבה. בנסיעה היו שאייליאבה ובן זוגה וכן זוג חבריהם, סופי קובלבה, איתן אלכסיי קובלב (שנהג ברכב) ובנם הפעוט. האחרונים, זוג צעיר שעשה עלייה לפני מספר שנים, נסעו מביתם באילת לאזור הצפון. בעקבות התאונה הקשה, הארבעה, למעט הפעוט, נפצעו בדרגות שונות.

למקום הוזעק אמבולנס אווירי של צה"ל, שהגיע בזריזות לחדר המיון בסורוקה בבאר-שבע. שאייליאבה נפצעה קשה. במהלך הבדיקות בסורוקה היא אובחנה כסובלת מפגיעות גוף קשות, לרבות שברים מרובים באגן, והוחלט לנתחה. הפצועה הועברה למחלקת טיפול נמרץ ובהמשך עברה ניתוחים נוספים. הרופאים חזו שהיא עומדת לעבור שיקום ארוך.  

נציין כי רכבם של הפצועים היה מבוטח בחברת הביטוח מנורה.

ואולם, חרף מצבה הרפואי הקשה של שאייליאבה, הודיעו נציגים ממחלקת הכספים של סורוקה לעורכי דינה של התיירת, חן אגבלי ויוסי אלגבי, כי במקרה שלא תומצא לבית-החולים התחייבות כספית מחברת מנורה (המבטחת) לטיפוליה הרפואיים "באופן מיידי" - היא לא תוכל לקבל טיפול רפואי. 

משלא הומצאה ההתחייבות, פנו אתמול עורכי דינה של שאייליאבה לבית משפט השלום בפתח-תקווה, בבקשה דחופה שבית המשפט יתערב במקרה וימנע את סילוקה של המטופלת מבית-החולים. זאת משום שמדובר בתיירת זרה, שאין לה יכולת כלכלית לממן את ההוצאות הרפואיות הכרוכות בטיפולה. 

ככל העולה מהבקשה, חברת מנורה סירבה להנפיק מסמך התחייבות כספית לטיפולים, בטענה כי "אין דבר כזה פיצוי מעכשיו לעכשיו", וכי היא תטפל בבקשה תוך 30 ימים. "אלה הנהלים", הודיעה מנורה. 

אלא שבינתיים, מחלקת הכספים של סורוקה לא הייתה מרוצה והתעקשה על כתב התחייבות מחברת הביטוח. 

בשעות הערב אתמול שאייליאבה נכנסה לניתוח נוסף ולאחריו הועברה להתאוששות. חששה של עורכי דינה היה שכשתצא שאייליאבה מהתאוששות היא לא תוכל לעבור לשיקום, משום שאין לה כיסוי כספי מתאים לטיפולים.

היום (ג') פנינו לחברת מנורה ולבית-החולים סורוקה בבקשה לקבלת תגובה למקרה התמוה והמקומם.

באופן מפתיע ולאחר התערבות "גלובס", מנורה מיהרה והגישה בו-ביום מסמך התחייבות כספי בסך 60,000 שקל שהגיע לידי "גלובס", עבור הטיפולים הרפואיים הדחופים של שאייליאבה. לכיס של בית-החולים - שלום.

שאייליאבה תמשיך בינתיים לשהות בסורוקה, ואנחנו נמשיך לקוות שבתי-החולים יפגינו קצת יותר חמלה כלפי פצועים קשה, שאין בידם היכולת הכלכלית המתאימה לטיפול רפואי שהם זקוקים לו. 

מסורוקה נמסר בתגובה: "האישה מקבלת את הטיפול המלא בבית-החולים. בשום שלב לא הייתה התניה של קבלת טיפול רפואי בתשלום. הדיון הוא בין בא-כוחה של המשפחה לחברת הביטוח, ובית-החולים אינו צד בעניין". 

מחברת מנורה נמסר בתגובה: "מאחר שלא הומצא ייפוי-כוח מטעם הלקוחה לקבל מידע עבור 'גלובס', אין באפשרות החברה להתייחס למקרה באופן פרטני. לגבי האמירה שעקב התערבות 'גלובס' מיהרה חברת הביטוח לשלם... ומבלי להתייחס כיצד פעלה חברת הביטוח, אזי הדבר אינו נכון ושקרי. החברה לא שילמה בעבר, בהווה ולא תשלם בעתיד תביעות למבוטחיה עקב פניות של התקשורת".