נעילה שלילית בוול סטריט; הנפט צלל בכ-4% מתחת ל-40 ד'

יו"רית הפד הביעה אמון מלא בכלכלה ורמזה כי היא תומכת בהעלאת הריביות ■ מאקרו: ה-ADP הצביע על תוספת של 217 אלף משרות בנובמבר, מעל הצפי ■ מלאי הנפט בארה"ב קפץ ב-1.2 מיליון חביות בשבוע החולף

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בירידות שערים, זאת ברקע 3 אירועים קריטיים שמשפיעים על השווקים: נאומה של ג'נט ילן, ההחלטה המוניטרית באירופה ונתוני התעסוקה בארה"ב. הנפט צלל היום מתחת ל-40 דולר לחבית והכביד על המסחר. 

 

 

היום נאמה יו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן בפעם האחרונה לפני החלטת הריבית של הפד בעוד שבועיים. היא הביעה אמון בכלכלה האמריקאית ואמרה כי הכלכלה צפויה להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות כאשר האינפלציה צפויה להתקרב ליעד של 2%. ילן רמזה על כך שהיא תומכת בשינוי המדיניות והעלאת הריביות וציינה בין היתר כי הריבית האפסית גורמת למשקיעים לקחת סיכונים ממושכים.

צ'ארלס אוואנס, נשיא שלוחת הפד בשיקגו, אמר אתמול כי הוא מתנגד להעלאת הריבית בדצמבר. "אני מרגיש קצת עצבנות לקראת ההחלטה הקרובה", אמר אוואנס. "לפני שמעלים את הריבית אני מעדיף להיות בטוח יותר שהאינפלציה מתחילה לעלות", הוא ציין והוסיף כי העלאת הריביות בדצמבר עלולה להתברר כטעות.

תשואות האג"ח בארה"ב מתאוששות מעט משפל של חודש לאחר הנאום. השווקים מתמחרים כעת סבירות של יותר מ-70% להעלאת ריבית הפד בעוד שבועיים. היום נסחרת תשואת האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים סביב 2.16%, עלייה של 2 נקודות בסיס.

מחר יודיע הבנק המרכזי האירופי האם הוא מגדיל את היקף תוכנית רכישות האג"ח. כידוע, ה-ECB רוכש אג"ח ב-60 מיליארד אירו מדי חודש עד ספטמבר 2016, אולם הוא עשוי להכריז מחר על הארכת התוכנית. בתגובה, האירו כבר נסחר בשפל שלא נראה מאז אפריל - 1.06 דולרים.

וביום שישי - נתוני התעסוקה שישפיעו מאוד על החלטת הפד באמצע החודש. בשוק מצפים ליצירה של 201 אלף משרות בנובמבר, לעומת 271 אלף באוקטובר. שיעור האבטלה צפוי להיוותר על 5%. אגב, ביום שישי יודיע גם קרטל הנפט אופ"ק האם הוא מקצץ בתפוקת הנפט כדי לבלום את ירידת המחירים.

לפני פתיחת המסחר פורסם מתאבן ראשון לימים הקריטיים הללו: סקר ה-ADP שהצביע על תוספת של 217 אלף משרות בסקטור הפרטי בנובמבר, מעל התחזיות בשוק שעמדו על תוספת של 200 אלף משרות. בנוסף, הנתון של חודש אוקטובר עודכן מעלה לרמה של 196 אלף משרות לעומת הנתון המקורי שעמד על תוספת של 182 אלף משרות.

בהמשך, פורסמו נתוני מלאי הנפט בשבוע החולף. ע"פ הנתונים, המלאים עלו ב-1.2 מיליון חביות נפט בשבוע החולף, מעל צפי האנליסטים בשוק שעמד על עלייה של 600 אלף חביות. מלאי הנפט הכולל של ארה"ב עומד כעת על 489.4 מיליון חביות נפט. ברקע לפרסום הנתון, החוזים על הנפט  ירדו היום ביותר מ-4% מתחת ל-40 דולר לחבית, לראשונה מאז אוגוסט. מניות האנרגיה נפלו בכ-3% והכבידו על המסחר. 

ב-21:00 שעון ישראל, פורסם ספר הבז', הבוחן את ההתפתחות הכלכלית ב-12 מחוזות הפד בחודשיים האחרונים. הדוח הצביע על כך שהכלכלה האמריקאית מתרחבת בקצב מתון במרבית המחוזות.

מבין המניות שבלטו היום בשוק, יאהו  זינקה בחדות לאור דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לפיו דירקטוריון החברה ידון היום בשאלה האם למכור את עסקי האינטרנט העיקריים של החברה. 

פריון  המשיכה להיסחר על רקע רכישת חברת הפרסום הדיגיטלי אנדרטון ב-180 מיליון דולר. (לסיפור המלא)

מניית אלפאבית  (גוגל) טיפסה היום לשיא כל הזמנים ברמה של כ-770 דולר. שווי השוק שלה העפיל לרמה של כ-530 מיליארד דולר.