דעה: המטרייה הביטחונית של נתניהו - במתווה ומול דאע"ש

שניים מראשי המל"ל, בעבר ובהווה, ניסו להבהיר לנו ב-24 השעות האחרונות שחייבים להתמקד בדאע"ש ושקיימת סכנה מוחשית ברורה לעצמאות האנרגטית הישראלית ■ מה, באמת?!...

אחד המאמרים הכי סוריאליסטיים שפורסמו אתמול (ג') בתקשורת העולמית נכתב על ידי האלוף (מיל.) גיורא איילנד, ראש המל"ל 2003-2006, תחת הכותרת "רוסיה צודקת: לחימה בדאע"ש היא קדימות של כולנו".

במאמר זה מספר מר איילנד על קצינים רוסיים שכבר לפני יותר מעשר שנים חזו באוזניו את עליית הארגון הסוני הקיצוני והסכנות הצפויות למערב ולגורמים נוספים מארגון זה. אותם קצינים כינו את החלטתה של ארה"ב לפלוש לעיראק, יוזמה שישראל תמכה בה, "אימבצילית" וצפו שהיא תאיץ את עליית החאליפ'ות האיסלמית.

עוד לפני כן שמע מר איילנד, מנציג טורקי בכיר, בעת שהיחסים בין ישראל לטורקיה עדיין היו מצוינים, שטורקיה אמנם אינה מתכוונת לחזור לגדולתה מתקופת האימפריה העותומאנית, אולם היא בהחלט מתכוונת לקבע את גבולה הדרומי בקו שבין מוסול שבעיראק לחומס שבסוריה, כאשר תקום לה ההזדמנות לכך.

מעדויות אלה מסיק מר איילנד שלוש מסקנות, והשניה שבהן היא כלדהלן: "הרוסים צודקים בציפייתם שהמערב יתעדף את הלחימה נגד דאע"ש [על פני לחימה בגורמים אחרים] וישאיר את חילוקי הדעות על עניינים אחרים לשלב מאוחר יותר".

זו טענה מוזרה ביותר, מאחר שככל הידוע, דווקא רוסיה, למעט בחזית התעמולה, מעדיפה לתקוף את הארגונים העצמאיים המורדים באסד ולא את דאע"ש, ממש כפי שטורקיה מעדיפה להתקיף את הכורדים המורדים ולא את דאע"ש. כל זה לא מנע משליחי דאע"ש בסיני להטמין פצצה במטוס אזרחי רוסי, שהתרסקותו גבתה את חייהם של 224 אנשים, מרביתם רוסים. אלא שגם מאז, ככל הידוע, רוסיה עדיין ממשיכה לתעדף ברמה נמוכה את תקיפת כוחות ומתקני דאע"ש בהשוואה לתקיפות על ארגוני מורדים אחרים.

אחד מיורשיו של איילנד במל"ל, היו"ר הנוכחי, יוסי כהן, הופיע היום (ד') בפני ועדת הכלכלה והציג מיצג סוריאלסטי אף הוא. כהן ניסה  להצדיק את נייר העמדה שחיברה המל"ל, המספק לממשלה נימוקים במישור הבטחוני וביחסי חוץ, כלומר גיאופוליטי, לעקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים באמצעות חתימה על סעיף 52.

"אנחנו רואים עניין חשוב ביותר בקידום הקשר בין ישראל, מצרים, ירדן וטורקיה - ויש לקדם אותו לאלתר", הסביר יו"ר המל"ל, כשהוא מתעלם לחלוטין מהברית המתהדקת לאחרונה בין ישראל, יוון, קפריסין, מצרים ורוסיה הסוגרת על טורקיה.

"איראן תהיה, לאחר הסרת הסנקציות, שחקנית גז משמעותית מאוד", הוסיף כהן. "כל מדינות העולם מגיעות לשם כדי לנצל את ההזדמנות לרכוש גז. איראן תייצר תחרות קשה לייצוא הגז הישראלי". כהן כנראה עדיין לא הפנים שאיראן וישראל פשוט לא יכולות להתחרות בגז הטבעי, לא בהיקפי הרזרבות שברשותן ולא בעניין שמגלים בהם חברות האנרגיה הגדולות, המייג'ורס, שלא יגיעו לישראל בעתיד הנראה לעין.

ולמעשה, למה שחברות אנרגיה יגיעו לכאן אם מר כהן מתאר להם במפורט כך את המצב הביטחוני: "קיים בזירה שלנו אמל"ח מספיק טוב שיכול לפגוע בכל אסדה נתונה על ידי אויבים. אויבינו בזירה מתרבים בזכותן של איראן וסוריה... מדינת ישראל כבר נערכת לדבר הזה. אנחנו מעריכים שהעובדה שאנו מחזיקים רק צינור גז אחד, וכניסה יבשתית אחת מהמתקן היחידי שלנו - לא נותנת לנו את היכולת הנדרשת לביסוס הביטחון הנדרש".

מההצהרה האחרונה של כהן עולה שהאיומים על מקורות האנרגיה העצמיים של ישראל גוברים, ושהביטחון האנרגטי של ישראל נמוך ביותר.

ומי האשמים בכך? ברור לגמרי שברמה המקצועית מדובר בקודמיו של כהן כראשי המועצה הלאומית לביטחון לאומי, שלא השכילו להתריע על הכשל האנרגטי-ביטחוני החמור הזה מבעוד מועד.

אי אפשר לא לראות את הדמיון בין המאמר של איילנד לעדות של כהן, ראשי המל"ל בעבר ובהווה. השניים מנסים לספק כיסוי לדרג הפוליטי, קרי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לסייע לו להעביר את מתווה הגז הטבעי, כמו גם לקדם את נסיונותיו למצב את ישראל כשותפה לרוסיה במאבק בדאע"ש. וכדי להשיג מטרות אלו, שניהם גם מעוותים את המציאות.