רשת YOU תיסגר - ו-200 עובדים יעברו ל"מגה בעיר"

(עדכון) - מו"מ למכירת הסניפים ליוחננוף ולויקטורי ■ הערכות: גם המכירה לא תמנע מהרשת להגיע להקפאת הליכים, אלא אם תתבצע הזרמת כספים משמעותית ■ עיקר תקבולי מכירת YOU ישמשו לפיצויים לעובדים ■ מגה: אין פיטורים מיידים

סניף של You/ צילום : תמר מצפי
סניף של You/ צילום : תמר מצפי

רשת YOU תיסגר, ו-200 מתוך 700 העובדים הקבועים ברשת ינוידו ל"מגה בעיר" - כך סוכם הערב (ה'). בנוסף סוכם כי כל יתר העובדים יפוטרו אך יזכו למענקי פרישה מוגדלים, שלטובתם תקצה הרשת יותר מ-17 מיליון שקל.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס הערב למשבר במגמה, ואמר כי מדובר ב-300 עובדים שיעברו לרשת "האחות".

לדברי ניסנקורן, "כדי להציל את רשת מגה ואלפי עובדיה היה עלינו לקבל החלטות קשות, על-מנת שהרשת תיצלח את תוכנית ההבראה. מתחילת המשבר ההסתדרות וועד העובדים היו הראשונים לקחת אחראיות תוך נקיטת צעדים קשים, על-מנת שהרשת תשרוד ותחזור למסלול ההצלחה.

"במסגרת הסיכום היום סוכם כי במהלך המשא-ומתן למכירת רשת YOU ייעשה מאמץ בכדי שעובדי הרשת ייקלטו אצל הרוכשים החדשים. כ-300 עובדים קבועים ברשת יעברו לעבודה ברשת מגה, ו-400 העובדים הנותרים יזכו לפיצויים מוגדלים.

"על כל הצדדים, כולל הספקים הגדולים במשק, יש אחריות חברתית לשמור על מקום עבודתם של אלפי עובדי רשת מגה תוך הספקת סחורה לרשת, בכדי שרשת מגה תעמוד על רגליה, למען העובדים המסורים ולמען התחרות בשוק הקמעונאי".

משא-ומתן למכירת הסניפים 

בחלק מסניפי YOU כבר קיבלו הוראה לארוז את מוצרי הצריכה בסניפים ולשלוח אותם לסניפי תת-הרשת "מגה בעיר", בניסיון להתגבר על המחסור בסחורה שם. במקביל, נאמר לעובדי YOU בחלק מהסניפים לצמצם הזמנות מספקים למינימום, כיוון שהסניפים ייסגרו בתוך ימים ספורים. 

לפי שעה, משא-ומתן קדחתני למכירת סניפי YOU מתנהל מול הרשתות יוחננוף ו-ויקטורי. רשת ויקטורי הגישה הצעה לרכישת 10 סניפים, אך המשא-ומתן איתה מתעכב בינתיים; זאת עד לסגירת הסכם עם רשת יוחננוף, שנוגע גם לחלק מאותם הסניפים שבהם ויקטורי מעוניינת.

בניגוד להודעה המפורשת של הנהלת מגה על מכירה של 22 סניפים, מתברר כי מגה מעמידה למכירה 24 סניפים וכן שני סניפים שמכירתם לרמי לוי לא צלחה. לצד סניפים של YOU, מגה העמידה למכירה גם את סניפי "הצרכנייה".

זאת ועוד: בעבר מסרה הנהלת מגה כי לא תמכור את סניפי YOU שפועלים בסמוך לסניפים של "מגה בעיר", מתוך חשש שמכירתם לרשתות המתחרות תביא כיליון גם על סניפים "מגה בעיר" הסמוכים. אלא שמרשימת הסניפים שמגה העמידה למכירה עולה כי היא נסוגה גם מכך.

הרשת מעמידה למכירה, למשל, את סניף YOU במליבו סנטר במודיעין, שפועל במרחק של ק"מ אחד בלבד מסניף "מגה בעיר". עובדי הסניף לא שמעו על המכירה ובטוחים כי בכוונת הרשת להסב אותו לפורמט אחר. 

לקראת הקפאת הליכים? 

במקביל, וכפי שנודע ל"גלובס", נערכים ברשת מגה לאפשרות שהרשת כולה תגיע להקפאת הליכים בתוך ימים ספורים. לכן, לא מן הנמנע כי הסכמים למכירת סניפי שייחתמו בימים אלה, יתייחסו גם לאפשרות שרכישתם תאושר במסגרת הקפאת הליכים לרשת.

בקרב עובדי רשת YOU, שצפויים לקבל מכתב פיטורים בימים הקרובים, גובר התסכול. ממידע שנמסר לעובדים עולה כי כל עובד בעל ותק נמוך מ-20 שנים יקבל מכתב פיטורים בימים הקרובים. לאותם עובדים מוצע לנסות להתקבל לעבודה ברשתות שיקנו את הסניפים, אם אלה יימכרו.

רבים מהעובדים הללו חוששים כי יתקשו למצוא עבודה, לאור גילם ולאור מצוקת התעסוקה בסביבת הסניפים הנסגרים. הדבר נכון במיוחד בפריפריה, ולאור זאת שאין כל ודאות כי הסניפים אכן יימכרו לרשתות מזון אחרות.

נזכיר כי השבוע מסר אביגדור קפלן, יו"ר החברה-האם אלון רבוע כחול, כי כל 1,200 עובדי רשת YOU יפוטרו, וכי הוא מקווה שהם ימצאו עבודה אצל הקונים.

גוברת הביקורת על בעלי המניות

מחר (ו') אמורה רשת מגה להעביר תשלום לספקים בהיקף של 70-100 מיליון שקל. במגה אומרים כי התשלום יועבר. העברת התשלום היא תנאי הכרחי לכך שספקים ימשיכו להזרים סחורה לרשת. מרבית הספקים אינם מוכנים להגדיל את החשיפה שלהם למגה, ואם הסכומים לא יועברו - הם יעצרו את אספקת הסחורה.

להערכת אחד הספקים, "מגה תעביר מחר את הכסף, כי הם מנסים למכור את YOU. אי-העברה תחבל להם במכירה. אם הם לא היו מתכננים להעביר, הם היו הולכים כבר לבית המשפט. הסכום שהם הולכים להעביר מחר יותר גבוה ממה שהם יקבלו עבור כל רשת YOU".

בתוך כך, גוברת הביקורת על בעלי המניות של אלון רבוע כחול. כפי שפורסם אתמול (ד') ב"גלובס", עובדים במגה טוענים כי בעלי המניות הוליכו אותם שולל והסתירו מהם מידע על היקף החובות של הרשת. מידע זה התברר להם כשבוע אחרי החתימה על ההסכם עם העובדים, ולאחר שהנהלת מגה פנתה לבית המשפט בבקשה להסדר חוב.

"כשיש כסף - הגדולים בולעים; וכשיש משבר - לוקחים מהקטנים", אמרו עובדי מגה. למרות זאת, יו"ר ועד עובדי הרשת, אייל אלי, ממשיך לגבות את בעלי המניות.

ממגה וועד העובדים נמסר: "רשת מגה הודיעה על מכירת סניפי YOU ומנהלת משא-ומתן על מכירתם עם מספר גורמים. YOU לא עומדת להסדר בימים הקרובים, אלא רק לאחר שתושלם מכירתם של הסניפים. המידע בנוגע לפיטורים מיידים של עובדים אינו נכון. כל החלטה שתתקבל בנושא, תיעשה בתיאום עם ההסתדרות ועם ועד העובדים". 

מגה
 מגה