לקח למועמד: אם חמאס זה כמו חומוס בשבילך, שכח מהיהודים

דווקא המתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה לנשיאות ארה"ב - דונאלד טראמפ ובן קארסון - כשלו בהופעתם לפני קהל יהודי של תורמים עשירים בוושינגטון ■ טראמפ: "אתם לא רוצים אותי, כי אתם לא יכולים לקנות אותי"

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

דווקא המתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב - דונלד טראמפ ובן קארסון - כשלו אתמול (ה') בהופעתם לפני הקואליציה הרפובליקנית היהודית, גוף עתיר תורמים עשירים שמנסה לטפח ולהרחיב את תמיכת יהודים ברפובליקנים, עד עתה ללא הצלחה מרקיעת שחקים.

קארסון אמר (כמעט) את כל הדברים הנכונים, אך, איכשהו, הוא הותיר רושם של פוליטיקאי חלול, שלא כל כך מתמצא בענייני חוץ, ובמיוחד לא בסוגיות הסבוכות של המזה"ת. טראמפ אמר דברים שפוליטיקאי חכם לא צריך לומר לפני קהל יהודי - והוקע מיד בקריאות בוז. אין מה לעשות, היהודים הרפובליקנים אהבו דווקא את ה"לוזר" ג'ב בוש.

כל אחד מ-14 המתמודדים הרפובליקנים באו לכנס במאמץ להצטייר כאוהב ישראל שאין למעלה הימנו, אבל הקהל היה מתוחכם. הצהרות תמיכה במדינת הסטארט-אפ היו תנאי הכרחי אך לא מספיק, וקארסון, מנתח המוח לשעבר, למד זאת על בשרו. הוא בא מוכן, כנראה מפני שנכווה בימים שחלפו בהפגנת בורות בנושאי-חוץ. אך העובדה שהוא נצמד לטקסט כתוב כילד אל סינר אמו לא עזרה לו. להיפך, הקהל חש שהוא זקוק לקביים בבכל דיון על סוגיות גלובליות. לא עזרה לו העובדה שהוא ביטא את השם חמאס כמו "חומוס" כמה פעמים, למרות החזרות שהוא עשה בוודאי בבית לפני שהגיע.

"קארסון היה ממש מפחיד", אמר ל"פוליטיקו" אחד מהנוכחים, עו"ד אריק לווין. "אני חושב שהוא אדם נהדר... אבל הוא שטוח לגמרי". הוא הוסיף: "כאשר קארסון דיבר על חמאס, הרגשתי צורך עז בחתיכות גזר כדי לטבול אותן בממרח חומוס". קשיי ההגיה של קרסון הונצחו כמובן בווידיאו ומככבים עתה במדיה החברתית.

טראמפ החל בכלל ברגל שמאל. הוא נתן ראיון לסוכנות הידיעות "אסושייטד פרס" לפני הכנס ואמר בו דברים שאפילו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, היה נזהר מלהשמיעם בעקבות עוד היתקלות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"יש לי ספק רציני האם שני הצדדים רוצים להצליח", אמר המיליארדר. "והספקות שלי גדולים במיוחד לגבי צד אחד (הוא לא נקב בשמו אבל המשפט הבא לא הותיר ספק במי מדובר). הרבה יהיה תלוי בישראל ובנכונותה לסגור עסקה, בנכונותה להקריב דברים מסוימים... ייתכן שהישראלים לא יסכימו, ואני מבין זאת. זה בסדר מבחינתי. אך אם כך, פשוט לא תהיה עסקה".

טראמפ אמר דברים דומים בנאומו לפני היהודים הרפובליקנים ואף חידד אותם באמירה, שהוא אינו בטוח שלישראל יש "מחויבות" להגיע לשלום עם הפלסטינים. בכל זאת, לדבריו, הוא ידע "בתוך שישה חודשים" למן כניסתו לבית הלבן, האם יעלה בידו לחולל שלום בין ישראל לפלסטינים. הוא אף חמק מהתחיייבות לתמוך באיחודה של ירושלים. טראמפ גם בישר על כוונתו לצאת לביקור בישראל ולהיפגש עם נתניהו.

הנאום לא היה חף מהתבטאויות טראמפיות פוגעניות. הוא דיבר על "הידידות המעניינת" בין הילארי קלינטון לבין העוזרת הקרובה שלה, הומה אבדין, מוסלמית, ולא היסס להשתמש בסטריאוטיפ על יהודים. "אני נושא ונותן כמוכם, חבר'ה", הוא אמר. "יש מישהו באולם הזה שלא נושא ונותן על עסקות? כנראה שיש פה הרבה יותר מאשר בכל אולם שדיברתי בו". הוא הוסיף: "אתם בוודאי לא תצביעו בעדי. אני לא רוצה את כספי התרומות שלכם. לא תרצו בי כי לא תוכלו לקנות אותי". לא מעטים הגיבו בקריאות בוז על הדברים. העובדה שטראמפ הזכיר את החתן היהודי של בתו לא עזרה כל כך.

"טראמפ מצחיק; אם הייתי יוצא לחופשה באזור הקטסטקיל (אזור הררי עם מלונות פאר פופולריים בקרב יהודים) הייתי רוצה לראות אותו בהופעה". אמר עו"ד לווין. "אבל כנשיא, העדר הידע שלו מטריד אותי. הוא כמו ליצן בקרקס".

וארי פלישר, שהיה דובר הבית הלבן בממשלו של ג'ור'ג' בוש, אמר ל"פוליטיקו": "אינני חושב שטראמפ או קארסון עזרו לעצמם באופן מיוחד פה הערב".

ברמז לדברי טראמפ על ספקותיו לגבי נכונות ישראל להקריב קרבנות, אמר באותו פורום מארקו רוביו, מתמודד אחר על המועמדות הרפובליקנית, כי לדרוש מישראל להקריב קרבנות נוספים זו מדיניות גרועה ביותר. "אלה שדורשים לעשות זאת אינם מבינים את הקשר החזק בין ישראל לארה"ב".

הפורום היה ההזדמנות הראשונה לפוליטיקאים הרפובליקנים להגיב על הטבח בקליפורניה וכולם עשו זאת בלהט תוך הדגשת מה שהם כינו האין אונות של אובמה.

הסנטור הרפובליקני טד קרוז, שמתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות, כי "העולם ניצב עתה לפני החלטה כמו זו שהיתה מונחת לפניו לפני מלחמת העולם השניה", וכי ארה"ב "זקוקה לנשיא של תקופת מלחמה, שיוכל להגן עלינו". קרוז דיבר בכנס של הקואליציה היהודית-רפובליקנית, גוף שמנסה להגדיל את תמיכת הקהילה היהודית בארה"ב בפוליטיקאים רפובליקנים. כל 14 המתמודדים הרפובליקנים מתוכננים להופיע הערב לפני חברי הארגון.

"אנו נמצאים עתה ברגע כמו זה שהיה במינכן ב-1938, ואובמה, כמו צ'מברלין, חזר מטהראן ומבטיח לנו שלום עוד בזמננו", אמר קרוז, שהשווה את ההסכם הגרעיני עם איראן להסכם השלום הבינלאומי שיזם צ'מברלין, הסכם שלא בלם את התוקפנות הגרמנית ואת מלחמת העולם השניה. ההיסטוריה אינה עושה חסד עם אלה שמאפשרים בואה של סופת מטורפים רצחניים, שמודיעים לנו שהם רוצים להרוג אותנו", אמר קרוז.

לדבריו, הירי ההמוני בסאן-ברנארדינו היה אולי "עוד ביטוי" של "הטרור האיסלמי הרדיקלי". כמו כל המתמודדים הרפובליקנים, תקף קרוז את אובמה בגין יחסיו הגרועים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הסנטור התחייב, שאם ייבחר לנשיא, הוא יקרע לגזרים את ההסכם עם איראן. הקהל נעמד והריע ממושכות לשמע ההתחייבות הזו.