וול סטריט זינקה עד 2.1% ביום הטוב ביותר זה 3 חודשים

ארה"ב מתכוננת להעלאת ריבית: דוח התעסוקה הצביע על תוספת של 211 אלף משרות חדשות לשוק העבודה ■ שיעור האבטלה נותר כצפוי ללא שינוי על 5% ■ טלטלה בנפט על רקע כוונת אופ"ק להעלות את יעד התפוקה היומי

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בעליות שערים חדות על רקע פרסום דוח התעסוקה לנובמבר, שמאותת על העלאת ריבית כבר החודש, ב-16 בדצמבר. המדדים סגרו את יום המסחר הטוב ביותר מזה 3 חודשים. באירופה נרשמה מגמה שלילית, לאחר נעילה שלילית גם בבורסות אסיה, על רקע ההחלטה המוניטרית של ה-ECB אתמול. הנפט ננעל מתחת ל-40 דולר לחבית.

 

ארה"ב בדרך להעלאת ריבית ככל הנראה כבר החודש, לראשונה מאז 2006. על פי נתוני משרד העבודה האמריקני, שוק העבודה הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות, מעל הצפי שעמד על 200 אלף, ושיעור האבטלה נותר על 5% - בהתאם לצפי. שיעור ההשתתפות במעגל העבודה עלה ל-62.5%.

גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בשיעור של 35 אלף משרות, בסך הכל. באוקטובר מדובר על 298 אלף משרות חדשות בסך הכל, והנתון של ספטמבר עודכן כלפי מעלה ל-145 אלף.

הפד אמר מאז ומעולם כי התאוששות שוק העבודה הוא אחד הגורמים המרכזיים לסיום ההקלה המוניטרית והריבית האפסית שנהוגה בארה"ב כבר מהמשבר הפיננסי הגדול ב-2008, לצד עלייה באינפלציה. דוח התעסוקה, לצד נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארה"ב בחודשים האחרונים, לא יותירו ככל הנראה ספק בקרב קובעי המדיניות האמריקאים והם יעלו את הריבית ב-16 בדצמבר.

כן פורסמו שעות העבודה השבועיות, שירדו מעט, כצפוי, ל-34.5, וכן השכר לשעת עבודה, שעלה כצפוי ב-0.2%, ל-25.25 דולר לשעה.

עוד נתון מאקרו שפורסם באותה שעה - הגרעון המסחרי לחודש אוקטובר עלה ב-3.4% ל-43.9 מיליארד דולר, מעל הצפי שעמד על 40.6 מיליארד דולר לעומת גירעון של 40.8 מיליארד דולר בחודש הקודם. עוד פורסם כי הייצוא ירד באוקטובר ב-1.4%, בעוד הייבוא ירד ב-0.6%.

יו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן הכינה אתמול את הקרקע להעלת ריבית בדצמבר. ילן הביעה אמון מלא בכלכלה האמריקאית ואמרה בין היתר כי הריבית האפסית מעודדת משקיעים לקחת סיכונים מיותרים. היו"רית חזרה על עמדתה כי הנתונים הכלכליים מאז אוקטובר תואמים לציפיות של הפד לגבי השיפור בשוק העבודה, ואמרה כי השוק קרוב ליעד התעסוקה המלאה של הבנק. עוד אמרה היו"רית כי עד השנה הבאה האינפלציה צפויה להשתפר, והדגישה כי גם כשהפד יעלה את הריבית, היא תשאר מרחיבה לזמן מה.

עוד ברקע למסחר, החלטת הריבית אתמול באירופה, שבה הנגיד מריו דרגי הוריד את הריבית על הפיקדונות ב-0.1% לרמה של 0.3%- והאריך בחצי שנה את רכישות האג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש  - עד למארס 2013. עם זאת, הבנק המרכזי האירופי לא הוריד את הריבית הבסיסית והותיר אותה ברמה של 0.05% ולא הגדיל את היקף רכישות האג"ח כפי שציפו אנליסטים.

היום אמר דרגי בנאום שנשא במועדון הכלכלי של ניו יורק כי הסיכון לדפלציה באירופה "ירד מסדר היום", הודות למדיניות המרחיבה של הבנק המרכזי, שבה ניתן לבצע התאמות "בכל זמן שהוא".

עוד הוא אמר, כי למדיניות של ה-ECB יש השפעות מתוכננות, וכי "אין גבול", לדבריו, לכלים בהם ניתן להשתמש בשעת הצורך.

טלטלה גם בנפט: מחיר הנפט ננעל ברמה של מתחת ל-40 דולר - ירידה יומית של 2.7% - לאחר שארגון המדיניות המפיקות נפט , אופ"ק, הודיע היום כי הוא מתכוון להעלות את יעד התפוקה ל-31.5 מיליון חביות ליום. בכך הוא מאריך את המדיניות שלו עד כה, שהביאה לצניחה של מחירי הנפט בחודשים האחרונים בשל מלאי עודף. זאת, שכן אף מדינה לא מעוניינת לוותר על הנתח שלה בשוק.

הארגון אכן לא היה צפוי לשנות את המדיניות בפגישתו היום בווינה, אולם היו שקיוו לתזוזה כלשהי מצד אופ"ק, לאחר שסעודיה הודיעה כי היא מוכנה לשקול קיצוץ של התפוקה אם גם מדיניות שאינן חברות בארגון, כמו רוסיה, יסכימו לצעד הזה.

גם חזרתה הצפויה של איראן לשוק הנפט העולמי מקשה על הארגון לשנות את מדיניותו כרגע, שכן קשה לדעת מה תהיה מידת ההשפעה שלה בייצוא.

בין המניות המעניינות היום נציין את Avon Products  שנסחרה על רקע דיווחים לעסקה עם קרן הפרייבט אקוויטי Cerberus Capital.

טבע המשיכה להיסחר על רקע הדיווח כי היא מתכננת מכירת נכסים (ככל הנראה תרופות ופטנטים) בהיקף של כמיליארד דולר, כדי להתקדם עם רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן ב-40.5 מיליארד דולר. העסקה בין אלרגן לטבע הכרחית גם על מנת שהמיזוג בין פייזר  לאלרגן, בהיקף 160 מיליארד דולר, ייצא אל הפועל.