יעלון מותח ביקורת על אובמה: לא מוביל המאבק נגד דאע"ש

בראיון פומבי בפורום סבן בוושינגטון הביע שר הביטחון דאגה מהנוכחות האיראנית בסוריה ■ "איראן מסוכנת יותר מדאע"ש; דאע"ש יובס, בסופו של דבר, אך איראן היא מעצמה אזורית" ■ "אי אפשר לעשות משקשוקה ביצה"

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון, משה יעלון, מתח אמש (ו') ביקורת על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בגין הימנעותו מהובלת מסע בינלאומי נגד דאע"ש בסוריה. "ארה"ב אינה יכול לשבת על הגדר ולהניח לאיראן ולרוסיה להגביר את נוכחותן בסוריה", אמר השר בראיון פומבי בפתיחת פורום סבן בוושינגטון.

"איננו מאושרים מהעובדה שפתאום כולם באים לרוסיה - הירדנים, הסעודים, המצרים", קבל שר הביטחון ברמז להעדר מנהיגות אמריקאית באזור.

בתשובה על שאלה לגבי מדיניות הבית הלבן כלפי דאע"ש, אמר יעלון: "ארה"ב צריכה להוביל את מדינות המערב במענה לאתגר הגלובלי שמציב דאע"ש". הוא אמר, כי הצבת כוחות מערביים בסוריה צריכה להיות "המוצא האחרון", אך ציין, שבלי כוחות על הקרקע לא יהיה אפשר להביס את דאע"ש. הפתרון, לדבריו: ארה"ב צריכה להוביל מאמץ בינלאומי - "לתאם, לממן, לחמש" - תוך העצמת כוחות מקומיים, סונים מתונים וכורדים, על הקרקע. "ראו מה קרה עם הכורדים", אמר שר הביטחון. "הם לא נחלו הצלחות, אך לאחר שארה"ב החליטה לתמוך בהם באופן פעיל, הם כבשו את קובאני".

יעלון סרב לקבל את הערכת המראיין, דייוויד איגניישס מ"וושינגטון פוסט", שייתכנו רק שתי אופציות בסוריה: הגמוניה של דאע"ש או הגמוניה של איראן. "יש גם אופציה שלישית", אמר שר הביטחון. "לתמוך בסונים,לתמוך בדרוזים, לתמוך בכורדים".

"ההערכה הישראלית היא, שסוריה תסבול אי-יציבות כרונית עוד שנים רבות, עם מיליוני פליטים, וזו טרגדיה אמיתית שאיננו רואים לה סוף", הוסיף יעלון. "אין דרך לשים קץ לזה. פתרון פוליטי אינו אפשרי עתה. סוריה היא ביצה שבורה, ואי אפשר לעשות משקשוקה ביצה. סוריה תוסיף להיות מפולגת - סוריה כורדית, סוריה של אסד, סוריה של דאע"ש - וזו האופציה הטובה ביותר שאפשר להגיע אליה".

בתשובה על שאלה מה גרוע יותר מבחינת ישראל, נוכחות איראנית על גבול ישראל או נוכחות של דאע"ש, אמר שר הביטחון, ש"איראן מסוכנת יותר מדאע"ש; דאעש הוא דאע"ש, העולם כולו נגדו, אך הוא יובס בסופו של דבר, אבל איראן היא מעצמה אזורית".

יעלון הביע חשש עמוק מהתעצמות הנוכחות האיראנית בסוריה. הוא ציין, ששתי התקפות הטרור היחידות ברמת הגולן בשנתיים שחלפו בוצעו ע"י משמרות הפיכה של איראן. ייתכן שבשאר אסד אינו מאושר מפעילות משמרות המהפכה בסוריה, אך קאסם סוליימני (מפקד כוח אל קודס של המשמרות) פשוט מתעלם ממנו.

סכנת איראן היתה המוטיב המרכזי בדברי יעלון. למרות שהוא אמר בביקורו הקודם בארה"ב, לפני כשישה שבועות, שההסכם עם איראן הוא עתה "עובדה מוגמרת", חזר שר הביטחון על קביעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהסכם הוא "משגה היסטורי". כדבריו: "ההסכם ידחה את יישום התוכנית הגרעינית האיראנית ל-10, 15 שנה. זה ממש מעבר לפינה. ומה יהיה הלאה? אין זה מקרה שמצרים וירדן מבקשות עתה מרוסיה סיוע לפיתוח יכולת גרעינית אזרחית... המרוץ להשגת נשק גרעיני במזה"ת כבר החל; אף מדינה באזור לא תשלים עם נשק גרעיני בידי טהראן".

הוא אמר, כי הדוח העדכני של סבא"א מוכיח שאיראן "מרמה את המערב שוב ושוב ושוב", אם כי, לדבריו, איראן תשתדל לקיים את ההסכם הגרעיני כלשונו לפחות בשנים הקרובות מפני שהיא זקוקה לכסף לשיקום כלכלתה.

האפשרות שאיראן תהיה חלק מהפתרון, או המאמץ להשיג פתרון בסוריה, באצעות תהליך וינה, היא מדאיגה מפני שהיא תאפשר לה להשיג הגמוניה בסוריה, אמר יעלון.

את היחסים בין הממסדים הביטחוניים, הצבאיים והמודיעיניים של ישראל וארה"ב הגדיר יעלון כ"נפלאים". הוא ציין שסיכם עם עמיתו האמריקאי, אשטון קרטר, על רכיבי סל הרכש הצבאי שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, ובתוך חודשיים יגובש מזכר ההבנה שיסדיר את הסיוע הצבאי השנתי השוטף לתקופה של 10 שנים, שתחל ב-2018. (עתה מקבלת ישראל שלושה מיליארד דולר בשנה). הוא ציין, שהוא אינו צופה שחילוקי הדעות הפוליטיים עם הממשל יזלגו לשת"פ הצבאי בין שתי המדינות.

בתשובה על שאלה לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר יעלון, כי בניגוד למה שטוענים גורמים רבים, הסכסוך הזה אינו מקור אי היציבות במזה"ת. "אנחנו לא אשמים במלחמה בסוריה", הוא אמר. לדבריו, ישראל "אינה רוצה למשול בפלסטינים... אנו שמחים שיש להם מנגנון של שלטון עצמי... האינטרס שלנו הוא לחזק את יכולתם למשול על עצמם". אבל, אמר שר הביטחון, לרשות הפלסטינית אין יכולת קיום כלכלית עצמאית וכל כלכלתה נשענת על ישראל. "אנחנו מחוברים כמו תאומי סיאם", הוא הדגיש.

בתגובה על הערת המראיין, שהוא מתאר למעשה מצב של מדינה אחת לשני עמים, אמר יעלון, כי הוא מתנגד לפתרון כזה וכך גם הפלסטינים. לדבריו, לפלסטינים יש אינטרס לשמר את השלטון העצמי שלהם והם יודעים היטב שבלי "חופש פעולה צבאי" של ישראל בגדה, ממשלתו של מחמוד עבאס היתה נופלת בתוך זמן קצר לטובת ממשלה של חמאס.