"לפעמים אני לא מבין את הטרור של הירוקים"

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן ויו"ר ארגון קבלני חיפה: "במצב של השלטון המקומי היום, ריבוי ההתנגדויות והערים הקיימות היום, אין סיכוי שייבנו כאן 2.5 מיליון יחידות דיור ב-25 שנה. איפה יבנו 2.5 מיליון דירות?"

חיים פייגלין / צילום: תמר מצפי
חיים פייגלין / צילום: תמר מצפי

"היום אנחנו מקדמים פרויקטים שתכננו לפני 25 שנה, וכשאני מסתכל קדימה 25 שנה, אני יודע שאוכלוסיית המדינה שהיום גרה ב-2.5 מיליון יחידות דיור תכפיל את עצמה ל-16 מיליון איש, והיא תצטרך עוד 2.5 מיליון יחידות דיור. במצב של השלטון המקומי היום, ריבוי ההתנגדויות, והערים הקיימות היום, אין סיכוי שייבנו כאן 2.5 מיליון יחידות דיור ב-25 שנה. איפה יבנו 2.5 מיליון דירות? בתל אביב?" הדובר הפסימי הוא חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן ויו"ר ארגון קבלני חיפה.

בשבוע שעבר הודיע פייגלין כי יתמודד בבחירות הקרובות לתפקיד סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, שיתקיימו ב-2 בפברואר. לדבריו, "אין מנוס, אלא להפשיר קרקע חדשה בצורה נרחבת. אם יקחו שטח של 200 אלף דונם, שהוא אפילו לא 1% מהשטחים הפתוחים בישראל, אפשר להקים עליו 3 ערים מטרופוליניות חדשות. עם תחבורה ציבורית חכמה, תעסוקה וצפיפות גבוהה. החיים לא תוססים איפה שיש צפיפות נמוכה. לאורך השנים הירוקים ניצחו ולא בנו על שטחים פתוחים. במועצה הארצית יש קואליציה של שלטון מקומי וירוקים שמתנגדים להפשרת שטחים פתוחים".

- אתם עצמכם משווקים היום פרויקט באכזיב שהיום לא היו מאשרים בגלל הסמיכות לים.

"הפרויקט הזה הוא הצלחה. התב"ע מאושרת כבר 20 שנה, ומאז מנהלים עליה הליכים משפטיים, שהסתיימו בחודשים האחרונים אחרי שבית המשט דחה את העתירות המינהליות שהיו שהוגשו בעיקר על ידי ארגונים ירוקים. אנחנו לא בונים על החוף והבתים הכי קרובים הם במרחק 250 מטר מחוף הים. התב"ע קבעה לשמור על רצועת חוף שהוכרזה כשמורת טבע. החוף לא נפגע, להפך, אנחנו שומרים עליו ומחזירים חיים לחוף השומם הזה שלא היה בו כלום. זו היתה קרקע תעשייתית שהיה עליה מפעל טקסטיל של דלתא. אנשים שיגורו שם מטבעם יש להם אהבה לים".

- טוענים שבמקום יש זיהום סביבתי, כתוצאה ממפעל האזבסט שישב שם.

"לפעמים אני לא מבין את הטרור של הירוקים. אם היה שם אזבסט זה היה טוב, ועכשיו כשניקינו את הקרקע בהשקעה מאוד גבוהה זה לא טוב? אין שם היום טיפת אסבסט. יש לנו את כל האישורים על כך שהקרקע נקייה. אנחנו שומרים על החוף ומחזירים לו חיים, וזה לא טוב? אני מסתובב בתל אביב ורואה גגות של אסבסט על ימין ועל שמאל וכאן מדובר על קרקע שנקייה מאזבסט. אני ירוק לא פחות מהירוקים שמקימים קול צעקה".

- מה דעתך על תוכניות מחיר למשתכן?

"עד היום לא נתקלנו במכרז מחיר למשתכן שהמספרים בו הגיוניים. בנסיבות של היום, כשתשומות הבנייה הולכות ועולות והממשלה מפגינה אוזלת יד בנושא הפועלים הזרים בעוד התקנים רק עולים, לגדר מחיר מלמעלה זה סיכון. לכן אנחנו מתמקדים בעיקר בקרקע פרטית".