"ישראל תתמודד טוב עם העלאת הריבית בארה"ב"

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ■ פרופ' מוריס אוסטפלד מקרן המטבע הבינלאומית: "העתיד לא נראה חיובי בשווקים המתעוררים; ישראל מתנהלת נכון והיא במצב טוב היום"

מוריס אוסטפלד / צילום: אוריה תדמור
מוריס אוסטפלד / צילום: אוריה תדמור

"העולם נמצא עדיין בהתאוששות מהמשבר ב-2008, תהליך שונה בין כלכלות בעולם. בכלכלות המפותחות ההתאוששות מהירה יותר ובשווקים המתעוררים הקצב פחות מהיר. ישראל מתנהלת טוב בתהליך הזה והיא היום במצב טוב יחסית" - כך אמר היום (א') פרופ' מוריס אוסטפלד, כלכלן ראשי בקרן המטבע העולמית (IMF) ומחבר הספר "ההיסטוריה של שוקי ההון הבינלאומיים".

לדברי אוסטפלד המשבר עדיין משפיע על השווקים המתעוררים: "העתיד לא נראה חיובי כל כך שם, לעומת מה שצפינו לפני עשור. הפוטנציאל לצמיחה נמוך יותר וגם הצמיחה בפועל. זה נוגע לצמיחה הדמוגרפית, לטכנולוגיה, ועוד - זה אמנם מתפתח אבל לוקח זמן להשפיע מהותית על הצמיחה העולמית".

אוסטפלד אמר את הדברים בפאנל "שוק ההון והבנקאות: תמונת מצב", בוועידת ישראל לעסקים 2015 של "גלובס" שמתקיימת היום (א') במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

 

אוסטפלד הוסיף כי "מחקרים הראו שמיתון משפיע על תפוקה וצמיחה לאורך זמן, גם אחרי שהמיתון נגמר ההשפעות שלו מורגשות. היום, אחד המדדים המובילים לצמיחה העולמית היא סין. המספרים שם משפיעים על כל הכלכלה העולמית כפי שראינו בחודשים האחרונים".

עוד תופעה שאוסטפלד דיבר עליה נוגעת לשינויים בשוק המט"ח העולמי: "בישראל ראינו שהשקל עדיין חזק, בניגוד לשאר הכלכלות המרכזיות שהמטבע המקומי שלהן נחלש מאוד מול הדולר. זה קשור לירידה בביקושים המקומיים והיווצרות לחצים דפלציוניים. האינפלציה בכל הכלכלות המובילות נמצאת בירידה וזה יהיה אתגר גדול לבנקים המרכזיים בשנים הקרובות.

"ישראל צפויה להתמודד טוב עם העלאת ריבית בארה"ב, אלא במקרה של ירידה בביקושים העולמיים ליצוא הישראלי - וזה יכול להיות אתגר לכלכלה הישראלית; אבל בשאר התחומים ישראל ממוצבת טוב כדי להתמודד עם העלאת הריבית בארה"ב".