חדוה בר: "הטכנולוגיה מעצבת מחדש את הבנקאות"

המפקחת על הבנקים: "היום רק 5% מהאינטראקציה של הבנקים עם לקוחות בעולם הם דרך הסניף, והשאר זה דיגיטלי. רואים את זה בגרמניה, בארה"ב בבריטניה, צרפת ועוד. הבנקים משנים לגמרי את פונקציית הייצור. בישראל זה עוד בחיתוליו"

חדוה בר/ צילום: אוריה תדמור
חדוה בר/ צילום: אוריה תדמור

המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, ד"ר חדוה בר, אומרת היום (א') שהתקדמות הטכנולוגיה תגביר את התחרות במערכת הבנקאית וקוראת למוסדות הפיננסיים להיערך לכך. לדבריה, "הטכנולוגיה מעצבת מחדש את הבנקאות", ובנק ישראל "ייתן לכך רוח גבית".

"היום ישנו שינוי דרמטי בבנקאות - היא הופכת הרבה יותר ישירה וטכנולוגית", אמרה בר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "הלקוחות משנים את ההתנהלות שלהם ועוברים לבנקאות באינטרנט, במובייל, במכשירים האוטומטיים וכדומה. יש סניפים היום שהם רק דיגיטליים ללא מגע אנושי - זה שינוי מאוד גדול שמביא איתו שינויים אחרים".

לדבריה, "היום רק 5% מהאינטראקציה של הבנקים עם לקוחות בעולם הם דרך הסניף, והשאר זה דיגיטלי. רואים את זה בגרמניה, בארה"ב בבריטניה, צרפת ועוד. הבנקים משנים לגמרי את פונקציית הייצור. בישראל זה עדיין בחיתוליו והשינוי הוא לא דרמטי. בשנתיים האחרונות נסגרו 77 סניפים ונפתחו 31 סניפים. הסגירות הן בערים הגדולות והפתיחות הן בפריפריה. בינתיים זו ירידה מתונה.

"מנגד, אנחנו רואים עלייה בפעילות המכשירים האוטומטיים בישראל מה שמגביר את הזמינות ללקוחות. כל השינויים האלה אומרים לצרכן ולמשקי הבית זה שהטכנולוגיה מאפשרת. קודם כל מאפשרת הגדלת תחרות - ביטול היתרונות לגודל הבנק; הטכנולוגיה מאפשרת לצרכן להגדיל את כוחו - המידע הוא של הצרכן ולא של הבנק, והצרכן הוא זה שיעביר את המידע בין גופים פיננסיים שונים אם הוא ירצה. הטכנולוגיה מאפשרת השוואת נתונים, הורדת מחירים מיידית ומשמעותית ביחס לפעילות בסניף ועוד".

לדבריה, "הטכנולוגיה מאפשרת גם זמינות ונוחות ללקוחות - 24/7 מתי שהצרכן רוצה - הוא יכול לעשות בדיגיטל, ועדיין אפשר לצרוך את השירותים האלה גם בסניף. הטכנולוגיה מאפשרת גם שליטה טובה של הצרכנים בניהול הפיננסי שלהם. עוד יתרונות הם התייעלות במערכת הבנקאית. הבנקים בישראל הם לא יעילים בגדול - כשבנק דיסקונט הוא הכי לא יעיל ולמזרחי טפחות מדד חוסר היעילות הנמוך ביותר.

"אציין, שהטכנולוגיה יוצרת גם אתגרים - יש אוכלוסיות שלא מסתדרות עם השינויים הטכנולוגיים וזה מקשה עליהם. הדבר הנוסף הוא הסיכונים בטכנולוגיה - ובעיקר זליגת מידע. המדיניות של בנק ישראל על רקע כל השינויים האלה היא להסיר את החסמים שמעכבים את השינוי".

בר אמרה כי בנק ישראל פועל כדי להסיר את החסמים ולתת רוח גבית לשינויים הטכנולוגיים: "מצד שני אנחנו גם נדרוש מהבנקים לסייע ללקוחות המתקשות במעבר לטכנולוגיה. אנחנו מבקשים מהם לקבוע מדיניות לנושא השינויים - ולהתאים את ניהול הסיכונים שלהם לעידן הטכנולוגי".