פרטנר לרשות ההגבלים: בזק מתפרעת ועושה כשלה בשוק

בבזק טוענים: הבנדל ההפוך לא נועד לאפשר לפרטנר וסלקום להשתמש בו כמנוף כדי להעביר לקוחות לשוק הסיטונאי

חברת פרטנר הגישה תלונה לרשות ההגבלים העסקיים נגד בזק בשל התנהלותה בנושא הבנדל ההפוך (חבילת אינטרנט שמשווקת על-ידי בזק ללקוחותיה ומציעה להם חיבור לספקית אינטרנט). הבנדל ההפוך הפך להיות אמצעי בידי בזק ככלי לאפליית לקוחות, טוענת פרטנר, וזאת לאחר שבזק החליטה להפסיק לחבר לקוחות פרטנר בבנדל ההפוך. 

שירות הבנדל ההפוך אושר לבזק לפני כמה שנים, כאשר המטרה שלו היא לאפשר לה למכור חבילת אינטרנט הכוללת ספק פלוס תשתית. הבנדל ההפוך עבד כך שבזק הציבה באתר שלה את הצעות כל ספקיות האינטרנט, והלקוח יכול היה לבחור דרך איזה ספק הוא רוצה להתחבר. בגלל ההפרדה המבנית הנהוגה בבזק בין החברה האם לחברות הבת נאסר על בזק למכור את שירותי בזק בינלאומי לבד, והיא הייתה חייבת להראות באתר שלה את הצעות כל המתחרים. בשל הכוח השיווקי של בזק, יוצא שהיא מגייסת לא מעט לקוחות עבור הספקיות. 

אלא שבעקבות הרפורמה בשוק הקווי שמאפשרת לספקיות האינטרנט למכור חבילות משולבות של ספק פלוס תשתית (של בזק), בזק התקוממה והחליטה להערים קשיים על הספקיות דרך הבנדל ההפוך. בזק טענה כי הספקיות משתמשות בבנדל ההפוך ולוקחות את הלקוחות שהיא מגייסת עבורן ומעבירות אותם אליהן במסגרת הרפורמה בשוק הקווי.

במילים אחרות, בזק טוענת כי היא משווקת את פרטנר וסלקום כחלק מחבילה של ספק פלוס תשתית, ואולם מה שהן עושות זה שהן מעבירות את הלקוח מיד לאחר המעבר למתכונת של לקוח בשוק הסיטונאי שזה אומר שהלקוח נוטש למעשה את בזק לחלוטין. 

בתגובה בזק החליטה להפסיק לשווק בבנדל ההפוך את פרטנר וסלקום. בשלבים מסוימים של המאבק בזק דרשה מהן להתחייב שהלקוחות שהיא מגייסת לא יעברו למתכונת של לקוח בשוק הסיטונאי, החלטה שנראית על פניה בעייתית מבחינת הגבלים עסקיים שכן בזק לא יכולה על-פי תנאי הרישיון שלה לשירות להפלות בין לקוחות. 

בזק גם סירבה להעביר מידע על הלקוחות שגייסה בבנדל ההפוך לפרטנר וסלקום ובכך גרמה להן להפר את רישיונן. בזק לא הייתה מוכנה שהלקוחות שהיא מגייסת יהפכו למטרה לגיוס לקוחות של פרטנר וסלקום לשוק הסיטונאי. משרד התקשורת אף התערב והורה לבזק להעביר את כל פרטי הלקוח בבנדל ההפוך עד לבירור המחלוקות וטען כי אסור לבזק להשתמש בפרקטיקה של אי-העברת מידע כיוון שספקיות האינטרנט חייבות למכור ללקוח שמקבל מהן קישוריות לאינטרנט, שירותים שונים כגון סינון אתרים, תיבת דואר וכו'. כאשר בזק לא מעבירה לספקיות נתונים על הלקוח היא מונעת מהן אפשרות לספק לו שירותים וכך גם פוגעת ביכולת שלהן להתחרות בה, וגורמת להן להפר את רישיונן. 

מבחינת בזק בעקבות רפורמת השוק הסיטונאי יצרה שינוי מהותי בשוק - שמאפשר לספקיות להתחרות בבזק ולגייס לקוחות באופן עצמאי. משקיבלו את האמצעים להתחרות בבזק, הן לא יכולות להשתמש בבנדל ההפוך כדי להתחרות בה ולהעביר אליהן לקוחות. הבנדל ההפוך לא נוסד על-מנת שספקיות האינטרנט ישתמשו בו כמנוף ודקה לאחר שבזק מגייסת עבורן את הלקוחות הן מגישות לו הצעה מתחרה כדי שיעזוב אותה ויעבור אליהן, אומרים בבזק. 

הפנייה לרשות ההגבלים מעידה על כך שפרטנר החליטה לצאת למאבק רגולטורי נגד בזק ונגד משרד התקשורת שלדעתה אינו ממלא את תפקידו ומאפשר לבזק לעשות כרצונה.