האוצר: "הורדת נטל המס בישראל גרמה לגידול באי-שוויון"

ניתוח שערך הכלכלן הראשי באוצר להרכב המיסוי בישראל מראה שהורדת מס הכנסה הגדילה יותר את הפערים מאשר הורדת מס החברות והעלאת המע"מ

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

הורדת נטל המיסוי בישראל בשנים האחרונות היא הגורם העיקרי לגידול באי-שוויון, כך קובע הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה. נציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רואה במהלך הורדת נטל המס את אחד מהישגיו העיקריים, למרות שבמרבית מדינות ה-OECD נטל המס דווקא עלה בשנים האחרונות.

"ככל שנטל המס גבוה יותר - כך האי-שוויון יורד", מסביר נוה, "זאת, כיוון שנטל המס הוא פרוגרסיבי בעיקרו. כמו כן, מדינות עם נטל מס גבוה יותר נוטות להעניק יותר תשלומי העברה (באופן אבסולוטי ואף כאחוז מההכנסות), אשר גם הם מקטינים את האי-שוויון. בשלושת העשורים האחרונים חלה, בממוצע, עלייה בנטל המס במדינות ה-OECD, זאת בניגוד למגמה בישראל", קובע הכלכלן הראשי.

הניתוח שערך נוה מצביע על כך שהורדת מס ההכנסה היא הגורם המשפיע ביותר על גידול באי-שוויון. העלאת מסים עקיפים כמו המע"מ מגדילה אף היא את האי-שוויון, אם כי במידה פחותה. לעומת זאת לשינויים בגובה מס החברות אין השפעה על האי-שוויון, לפי נוה.

מדד ג'יני למדידת אי-שוויון בהכנסות במדינות שונות מציב את ישראל במקום גבוה משמעותית ביחס לממוצע מדינות ה-OECD (37.6 לעומת 31.8). מגמת עלייתה של ישראל בפערים החלה ב-1995 ונמשכה עד לשנה שעברה. בשנים 1995-2011 עלה מדד ג'יני לאי-שוויון ב-5.1 נקודות במצטבר. לפי נוה, מערכת המס אחראית ל-35 אחוזים מהפער במדד ג'יני בין ישראל לממוצע מדינות ה-OECD. רוב הפער נובע מהשוני בהרכב המס, והשאר (כ-7.5 אחוזים) נובע מנטל המס הנמוך יחסית בישראל. במילים אחרות, אם ישראל הייתה מאמצת את מערכת המס הממוצעת ב-OECD - האי-שוויון היה קטן בכ-1.9 נקודות במדד ג'יני.

לפי האוצר, מסים ישירים על יחידים, המהווים את ערוץ הגבייה המרכזי במשקים רבים, הם בעלי השפעה מצמצמת על מדד האי-שוויון. הגדלת נתח המסים הישירים על יחידים בנקודת אחוז (והקטנת יתר המסים בסכום זהה) צפויה להקטין את מדד ג'יני ב-0.15 נקודות כעבור חמש שנים. "מסי תצרוכת, המהווים את ערוץ ההכנסות השני בגודלו ברוב המדינות, הם בעלי השפעה המרחיבה את האי-שוויון. הגדלת נטל מסי התצרוכת בנקודת אחוז (והקטנת יתר המסים בסכום זהה) צפויה להגדיל את מדד ג'יני ב-0.11 נקודות כעבור חמש שנים". על פי נוה, השינויים במערכת המס יכולים להסביר כ-65% מסך העלייה, כאשר ניתן לשייך 40% מהעלייה לשינויים בהרכב המס, והירידה בנטל המס מסבירה כ-25% הנותרים מהעלייה באי-שוויון.

הרכב ההכנסות ממסים
 הרכב ההכנסות ממסים