קלינטון משיבה לנתניהו: החלופה לעבאס - הדגל של דאעש

בנאום בפורום סבן אומרת המתמודדת הדמוקרטית על הנשיאות: ביומי הראשון בבית הלבן אזמין את ראש ממשלת ישראל לבית הלבן ■ קוראת לחברות הטכנולוגיה לשלול מדאעש את הגישה למרחב הקיברנטי

הילרי קלינטון / צלם רויטרס
הילרי קלינטון / צלם רויטרס

במענה נחרץ לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שטוען שנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אינו שותף לשלום, אמרה הערב (א') הילארי קלינטון, המתמודדת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, כי החלופה לעבאס היא הדגל השחור של דאעש.

"רבים בישראל טוענים, כי עבאס אינו שותף לשלום, ואני שואלת, מה האלטרנטיבה, אני לא רואה שיש הרבה ממתינים בתור לתפקידו",  אמרה קלינטון בנאום בפורום סבן. "הוא עקבי בשיתוף הפעולה עם ישראל... זה נכון שיש לו קשיים משלו, אך צריך להתחיל היכן שצריך להתחיל. אין חלופה אחרת. החלופה האחרת היא דאעש, ובמילים אחרות - עבאס הוא הרעה הפחות גרועה בין שתי רעות".

"וכך, אם דאעש הוא איום על ישראל, אז מה החלופה לעבאס"? - הוסיפה קלינטון. "לכן, ישראל והפלסטינים צריכים להתחיל לבנות אמון הדדי ולפעול לריסון האלימות הפלסטינית, וכן, גם אלימות של ישראלים, כדי ליצור בסיס להתקדמות. זה לא יהיה קל, אך נחטא בקוצר ראיה אם נחדל לנסות להשיג שלום. צריך שתהיה תקווה, מטרה, במאבק נגד הג'יהאדיזם".

בניגוד לפסימיות המודגשת בנאומו של שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אתמול, נשאו דברי קלינטון אופי אופטימי יותר. אסור לאבד את התקווה למרות כל הקשיים, היא אמרה, שתוסיף להתנגד להרחבת ההתנחלויות, כפי שנהגו כל הממשלים, רפובליקנים ודמוקרטים, מאז 1967. כמו קרי היא יצאה נגד האפשרות של מדינה אחת לשני עמים ואמרה כי מדינה כזו תהיה "מקור לקונפליקט אין סופי".

קלינטון הדגישה, כי אם אכן תיכנס לבית הלבן היא לא תסיר את האופציה הצבאית מעל השולחן אם האיראנים יפרו את ההסכם הגרעיני. היא אמרה זאת פעמיים - באחת מהן אמרה, שהיא לא תזנח את "האופציה הגרעינית", אך בעקבות רחש בקהל, והערה של השופט העליון סטיבן בראייר, היא תקנה את עצמה מיד: סליחה, התכוונתי לאופציה צבאית".

"אין ספק, האיראנים יבחנו את נחישות ההחלטה שלנו, הם ינקוט צעדים פרובוקטיביים - אין מה לעשות, כך הם - ולכן נצטרך להגיב בקשיחות, אפילו באופן ישיר יותר, ולפיכך, כנשיאה, לא אהיה מוכנה להסיר את הופציה הצבאית מעל השולחן", אמר קלינטון.

בתשובה על שאלה מה תעשה ביומה הראשון בבית הלבן, אמרה המתמודדת הדמוקרטית כי היא תזמין את ראש ממשלת ישראל לביקור בבית הלבן.

חלק גדול מדבריה הקדישה קלינטון לקריאה לחברות הטכנולוגיה גדולות לשלול מדאעש וארגני טרור אחרים גישה למרחב הקיברנטי, "למרות כל הטיעונים הנגדיים שמתמקדים בזכויות הבסיסיות של חירות ההתבטאות".

כצפוי, היא דיברה ארוכות על האינטרסים המשותפים בין ישראל לארה"ב ואמרה ששתי המדינות צריכות לחזק עוד יותר את שיתוף הפעולה ביניהן.

"אמריקה זקוקה לישראל חזקה ובטוחה", אמרה קלינטון. "ישראל כזו היא אינטרס שלנו. היא אי של יציבות באוקיינוס של כאוס". המתמודדת הדמוקרטית מנתה שלושה איומים משמעותיים על ישראל שמחייבים תמיכה אמריקאית פעילה: התפשטות מהירה של מגמות רדיקליות בעולם המוסלמי, שבאה לידי ביטוי בטרור דאעש; תוקפנות איראנית מתמשכת, שהמענה לה הוא נחישות אמריקאית והבהרה שטהראן תישא ב"תוצאות של ההפרות הקטנות ביותר של ההסכם הגרעיני"; ומאמצים לשלול לגיטימציה ממדינת ישראל, שגלגולם החדש הוא תנועת BDS - חרמים, משיכת השקעות מחברות שקשורות בישראל או מסייעות לה והטלת סנקציות עליה. התנועה הזו, אמרה קלינטון, אינה רק בלתי מועילה, אלא יש לה זיקה לאנטישמיות.

בהתייחסה לפיגועי הדקירות והדריסות בישראל, אמרה קלינטון כי מדובר בטרור, חד וחלק ,וכי הרשות הפלסטינית צריכה לחדול מהסתה ולמתן את התבטאויות מנהיגיה.

היא קראה למדינות ערב לרענן את יזמת השלום שלהן, שאותה הציגו בתחילת שנות ה-2000, וצעדן הראשון חייב להיות הכרה בישראל כמדינה יהודית. הכרה כזו עשויה לשמש בסיס איתן לנורמליזציה של היחסים. אך היא הדגישה, כי צריך להתנער מהאשליה שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני יפתור את כל בעיות המזה"ת. במקרים רבים, הסכסוך הזה היה כיסוי לכשלונות של משטרים ערביים לפתור בעיות פנימיות, היא אמרה.

לפני נאום קלינטון, נשא דברים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני באי פורום סבן, בשידור מירושלים. הוא תאר את מחמוד עבאס כמכשול למו"מ לשלום: "הוא חושב שתל-אביב כבושה? באר-שבע? חיפה? הוא מסרב לומר לפלסטינים שזה נגמר. הוא אינו מוכן ןהצהיר על סיום התביעות הפלסטיניות נגד המדינה היהודית". נתניהו אמר עוד, כי הפתרון היחידי לסכסוך בין שני העמים הוא הקמת מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר בישראל כמדינה יהודית.