"לא גן עדן": סורי שנמלט מבירת דאע"ש מתאר את הזוועות

תושב העיר א-ראקה בסוריה, שהצליח לברוח משלטון האימים של המדינה האסלאמית, מתאר את התנאים הקשים בעיר לעומת הבטחות הארגון: "הם הגיעו עם החוקים שלהם שהוצגו כנאמנים לאמת, אבל רק לימדו אותנו איך לשקר"

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

העיר הסורית א-ראקה היא המטרה הגדולה ביותר במלחמה נגד דאע"ש, בירת הישות שנקראת המדינה האסלאמית. למרות רצף ההפגזות, דאע"ש מושך את תומכיו אליה, כשהוא מצייר אותה כגן עדן. סולימאן ברח מהעיר בימים האחרונים יחד עם משפחתו הצעירה.

"אם זה היה גן עדן, לא היינו עוזבים", הוא מספר לכתב ה-CNN. "החיים שם מאוד קשים. רוב הרופאים עזבו, ובכל יום נאספים מאות לחלוקת מזון בחינם. אתה עומד שם, מושפל, מנסה להשיג משהו לאכול". גם בתחום החינוך, אומר סולימאן, המצב לא קל.

"הילדים הלכו לבית הספר במשך שבוע אך הפסיקו", הוא ממשיך. "אין שם חינוך - ילדים בגילאים 5-10 הולכים לאותן כיתות, וחלק מהמורים פשוט לא מופיעים לכיתה".

"אנשי המדינה האסלאמית הגיעו עם החוקים שלהם שהוצגו כנאמנים לאמת, אבל רק לימדו אותנו איך לשקר", הוא אומר על אנשי ארגון הטרור, שאחרי ההפגזות של חיל האוויר הצרפתי, אף בלם את השימוש באינטרנט מחשש לחשיפה. "הם פוחדים שחבריהם ינסו ליצור קשר עם סוכנים זרים, ראינו הרבה אנשים שאיבדו את ראשם ונהרגו באשמת טרור", תיאר סולימאן.

 

כשנשאל האם הפגזות הקואליציה בעיר יעילות, אומר סולימאן כי "יש השפעה מזערית מפני שברוב האיזורים שנפגעו אין אנשי דאע"ש או שהם הספיקו להתפנות לפני ההפגזות מהאוויר". את אנשי דאע"ש הוא מתאר באימה: "הם חזקים, יש להם חיילים מאומנים ומחבלים מתאבדים חדורי אמונה, יש להם אנשים שנמצאים שם כדי למות".

אך גם אם מטרת הקואליציה תושג, כלומר שהכורדים ישתלטו על העיר, לא בטוח שזה יהיה לטובת התושבים. "הכורדים דוחקים את הערבים לברוח", מסביר סולימאן מדוע איננו משתמש במילה "שחרור". שלטון האימה של דאע"ש הסתיים עבור סולימאן אבל הוא עדיין בסכנה: הוא מצטרף כעת למאות אלפי הפליטים הסורים שמנסים לעבור את המסע המסוכן לחופי אירופה.