גזענות או ביטחון

כשיהודים מתנגדים לשכנות עם ערבים, זה בגלל חשש לביטחונם האישי ולא בהכרח גזענות

העיר עפולה רוגשת. הרקע הוא מכרז "בנה ביתך" ל-43 יחידות דיור בעפולה עילית. כל הזוכים במכרז ערבים. תושבי השכונה היהודים דורשים לבטל את המכרז, בטענה כי אינם מוכנים שערבים יגורו ביניהם.

צריך להדגיש כי אין כל סיבה להניח שהיה משהו לא כשר במכרז. ככל הידוע, הזוכים הם אלה שהציעו את המחירים הטובים ביותר בעבור המגרשים. אבל לענייננו זו נקודה משנית.

השאלה העיקרית - והיא נוגעת לא רק לעפולה אלא בכלל - היא אם התנגדות למגורי ערבים בשכונות יהודיות היא גזענות, כפי שטוענים הערבים וגם יהודים רבים - או שהמניע הוא חשש ביטחוני מצד התושבים היהודים - במיוחד לאור גל הטרור בתקופה האחרונה, כפי שהם טוענים.

בשני הצדדים אפשר לאתר נימה גזענית. אבל גם אם זה נכון, האם יש פגם בכך שהיהודים וערבים פוחדים אלה מאלה? שהם חוששים לעצמם ולילדיהם?

אינטליגנציה וקנאות דתית

ברור שרוב זוכי המכרז הם אנשים חיוביים המתנגדים לאלימות וטרור. אך כבר ראינו שגם בקרב אנשים מתקדמים, אקדמאים, היו מקרים של כאלה שנתפשו למעשי טרור. כי אין במקרה שלהם בהכרח שאלה של אינטליגנציה או השכלה. יש אצלם עניין של קנאות דתית בעיקרה, וזו אינה מוגבלת בהכרח לסוג מסוים של אוכלוסייה, יהודית או ערבית.

הטרור מזיק גם לערבים

הלוואי שהיינו כבר במצב שבו לא היה מקום לפחד מגורמים ערבים קיצונים בכלל ומוסלמים בפרט. אבל אנחנו עוד לא שם. אדרבא, אנחנו רחוקים משם, ולמעשה מתרחקים עוד יותר כל הזמן.

לא רבים מהתושבים הערבים הקרויים מתונים עוזרים לשינוי המצב. הם לא ממש רודפים את פעילי הטרור, בוודאי לא באופן פעיל, למרות שהטרור גורם נזק גם להם בכך שהוא יוצר את הפחד מהם, ולא רק מהטרוריסטים שבהם. אנשים המתנגדים באמת לטרור אפשר לצפות שיגרמו או לפחות יתרמו להפסקתו.

הטרוריסטים חיים בתוכם, הם במקרים רבים יודעים מי הם, יש בידיהם הרבה מידע שלו חלקו אותו עם הלוחמים בטרור, המצב היה הרבה יותר טוב, גם בשבילם.

גזענים נגד גזענות

ברור שיש אצלנו לא מעט גזענות נגד הערבים. אבל גזענות קיימת גם אצל אלה הקובלים על הגזענות היהודית. כך שאנחנו לא צריכים להיבהל מהקריאה "גזענית". לא צריך להקדים את העגלה לפני הסוסים. אפשר ורצוי לשכן ערבי עם יהודי, במצב שבין השניים שוררים יחסי שלום ואמון.