הורים, אתם אחראים למתעללים

הילד שלך התעלל בחתול? קבל קנס של 100 אלף שקל. רק כך הילדים - וגם ההורים - ילמדו

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

שני חיילים ביחידה מובחרת נוסעים ברכב באזור ים המלח ורואים גמל הולך בצד הדרך. משהו בגמל בא להם לא טוב. בלי להסס, אחד מהם שולף נשק והורג אותו, תוך כדי תיעוד בסלולרי וצחוק קטן ושובב. הסנגורים הצבאיים טוענים להגנתם כי מדובר בחיילים מצטיינים מבית טוב שקיבלו חינוך מצוין ומעדו.

שני נערים תעדו את עצמם משליכים גור חתולים מגובה בכוח על הרצפה, הורגים אותו ונקרעים מצחוק. הסרטון שהופץ ברשת זכה לתגובות של גולשים זועמים, שהבטיחו שיעלו על עקבותיהם כדי שיעמדו לדין.

אלה רק שני סימפטומים למחלה המדבקת של העידן המודרני, מחלה שבהתפרצויותיה הקשות מגיעה לילד פלסטיני בן 13 שדוקר בסכין את בן גילו היהודי כעניין שבשגרה, ולשריפת תינוקות של משפחה פלסטינית על-ידי נער גבעות נטול עכבות. זוהי מחלת חוסר האונים ההורי.

המחלה הזאת גורמת להורה המודרני להסיר מעצמו אחריות לילדיו ולהעביר אותה למדינה, לחברה, לרשת, להסתה, לשטיפת המוח. לכל ישות אמורפית שנמצאת בסביבה. אבל לא, שום תירוץ לא תופס.

מי שאשם בהתנהגות הפסולה, מלאת הרוע וחסרת הערכים והמוסר שאנחנו נחשפים אליה מדי יום כמעט, אלה ההורים. רק עליהם מוטלת החובה לחנך את ילדיהם לא להתעלל בבעל חיים כדי לפרוק מתחים ולא לפגוע בפלסטיני או יהודי, כי לא פוגעים באדם אחר בגלל דתו או תפיסתו הפוליטית.

ברור, הרבה יותר קל ונוח לתלות את האשם במערכת החינוך, ברשויות הסעד, ברווחה, ברשות המקומית, ברבנים מטורפים או מטיפים מוסלמים חשוכים, כי הילדים לא שואלים אותנו, אין לנו עליהם שליטה, לא חינכנו אותם ככה.

אבל הורה שהילד שלו מתעלל, יורה, שורף או דוקר, חינך אותו עקום. נקודה. אלא אם כן מדובר בילד שסובל מבעיות נפשיות קשות, וגם אז החובה ההורית היא לבקש מהמדינה עזרה טיפולית כדי להיטיב את מצבו.

כי הכול מתחיל ונגמר בבית, במשפחה הגרעינית. המדינה לא אמורה ליצור חיץ בין הילד להוריו, להפך. תפקידה של המדינה היא לאכוף על האזרח להחזיר לעצמו את הסמכות והאחריות ההורית, והדרך היחידה לעשות את זה עוברת, לצערי, כמו תמיד, דרך הכיס.

הכוח שהמדינה יכולה להפעיל על האזרח הוא בהטלת מסים, או במקרה הזהקנסות, ולקבוע "תג מחיר כלכלי". הילד שלך התעלל בחתול? תיקנס אוטומטית ב-100 אלף שקל. הילד שלך שלף סכין ודקר יהודי? קודם כל תשלם, ואחר-כך יפסקו אם ביתך יהרס. נער הגבעות שגידלת פגע בפלסטיני, ואתה נהנה מהפריווילגיה שבבית שלך לא יגעו? תשלם קנס כפול של כמה מאות אלפי שקלים.

אחרי שהמדינה תחזיר את האחריות ההורית להורים ותפרסם את תעריפון הקנסות שיוטלו עליהם בגין כל פשע שיבצע ילד, פתאום נראה איך נערי גבעות פרועים מוסגרים למשטרה ואיך הורים פלסטינים משגיחים מקרוב על הילדים שלהם.

רק בזכות הרתעה פיננסית כזו, חתולים יוכלו לחזור ולחשב לבדם את קיצם לאחור.