עיריית פ"ת עתרה נגד עבודות להקמת שכונה בגבעת-שמואל

העירייה טוענת כי היא זו שתיאלץ לשאת בנטל כל התשתיות של השכונה החדשה בת 600 יחידות דיור, וכי עיריית גבעת-שמואל אינה משתפת עמה פעולה בנושא

גדר שהוקמה בקצה שכונת קריית מטלון בפ"ת / צילום: עיריית פתח תקווה
גדר שהוקמה בקצה שכונת קריית מטלון בפ"ת / צילום: עיריית פתח תקווה

עיריית פתח-תקווה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה עתרו לבית משפט השלום בעיר בדרישה להוציא צו הפסקת עבודה לעבודות התשתית שמתבצעות לשם הקמת שכונת מגורים חדשה בגבעת-שמואל, בגבול שתי הערים.

העתירה הוגשה נגד עיריית גבעת-שמואל, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעת-שמואל וחברת גבעת-שמואל החדשה בע"מ, המבצעת את עבודות התשתית.

מדובר בתוכנית להוספת 600 יחידות דיור לגבעת-שמואל, אולם לטענת עיריית פתח-תקווה, כל התשתיות הכרוכות בה, לרבות ביוב, ניקוז, ותחבורה, הן תשתיות ש"תשפכנה", תרתי משמע, לפתח-תקווה, שנדרשת להיערך לקליטתן.

הקרקע, בת 31 דונם, ממוקמת בחלקה הצפון-מערבי של גבעת-שמואל וגובלת בקריית מטלון בפתח-תקווה, שהיא שכונה בעלת צביון כפרי המאופיינת בבתים צמודי קרקע ובבנייה מרווחת.

לפי התוכנית שחלה על הקרקע ואושרה בינואר 2014 על-ידי הוועדה המחוזית, החברות אפריקה ישראל ואהרוני יקימו 12 בניינים בני 18 קומות הכוללים 600 דירות.

בעתירה טוענת עיריית פתח-תקווה כי הוועדה המקומית גבעת-שמואל הנפיקה היתרי בנייה בסטייה חמורה מהתוכנית ותוך התעלמות מתנאיה. עוד בישיבת ההתנגדויות לתוכנית שנערכה בסוף 2007 דרשה עיריית פתח-תקווה ליצור הפרדה בין השכונה החדשה לבין קריית מטלון באמצעות הקמת שטח ציבורי פתוח (שצ"פ) ברחוב גוש חלב הגובל בגבעת-שמואל, או באמצעות מיגון אקוסטי על חשבון היזם.

מבחינת תשתית, בעיריית פתח-תקווה טוענים כי תשתית הניקוז של השכונה החדשה תעבור בתחומי פתח-תקווה ורק לאחר מכן תחובר אל השפד"ן. תשתית הביוב תעבור בתחומי תשתיות תאגיד המים העירוני של פתח-תקווה "מיטב", וגם תשתיות התחבורה שייסללו וישרתו את שכונת המגורים החדשה יתחברו לכבישי פתח-תקווה, ולכן דרוש לכך ניתוב מתאים.

לטענתה, פתח-תקווה חייבת לשדרג ולהגדיל את נפחי מערכות התשתית הקיימות על-מנת שיוכלו לקלוט תוספת של 600 יחידות דיור, ולשם כך צריך להיות תיאום בין הרשויות.

אישור התוכנית בינואר 2014 על-ידי הוועדה המחוזית כלל תנאי להוצאת היתר בנייה ראשון לתוכנית, והוא הסדרת נושא הניקוז וביצוע ושדרוג קווי הביוב, כאשר היתרי בנייה מעבר ל-270 יחידות דיור יינתנו רק אחרי אישור הסכם בין הרשויות.

בנוסף, הוועדה המחוזית הבהירה כי על הרשויות לתאם ביניהן את נושא ההפרדה בין השכונות באמצעות שצ"פ או קיר אקוסטי.

אך הנחיות לחוד והתנהלות לחוד, טוענים בפתח-תקווה, ואומרים כי למרות שטרם הגיעו הצדדים להסכמות, הוועדה המקומית גבעת-שמואל הוציאה שני היתרי בנייה להקמת 4 בניינים, תוך שהיא מתעלמת לחלוטין מהתנאים להוצאת היתרי בנייה ומהוראות הוועדה המחוזית.

בעתירה נטען כי חברת גבעת-שמואל החדשה כבר החלה בביצוע עבודות התשתית, מה שלטענת עיריית פתח-תקווה ימנע בעתיד את האפשרות להסדירו בסיכום בין הרשויות. "היתרים אלה ניתנו כאילו לא הורתה התוכנית כי יש לבצע שדרוג של קווי הביוב והניקוז, וכאילו שלא הורתה הוועדה המחוזית כי לצורך מימוש התוכנית יש לבצע תיאום באשר להפרדה בין השכונות".

בעיריית פתח-תקווה חוששים שככל שהעבודות תתקדמנה, ייקבעו עובדות בשטח, ולא ניתן יהיה לבצע תכנון ראוי של התשתיות. במצב שבו מצד אחד טרם הוסכם על הסדרת התשתיות, ומצד שני עיריית גבעת-שמואל החלה בביצוע העבודות - עיריית פתח-תקווה והוועדה המקומית טוענות כי הן לא יכולות לעמוד מנגד ולצפות במחדל שהן תישאנה בתוצאותיו.

לטענתן, עיריית גבעת-שמואל נוקטת בשיטת "יהיה בסדר", כאשר הן דורשות בסך-הכול הסדרה ראויה של התשתיות בתחומה. אל מול רצון זה הן טוענות כי הן נתקלו בחומה בצורה של סירוב וחוסר שיתוף-פעולה מצד עיריית גבעת-שמואל. 

מעיריית גבעת-שמואל נמסר: "אנו מצרים כי הרשות המקומית בחרה לפנות לבית המשפט באקט חד-צדדי, במקום לפעול בדרך של הידברות בין רשויות שכנות. מעבר לעובדה כי הטענות אינן נכונות וכי מדובר בשטחים של גבעת-שמואל, העירייה תמסור את תגובתה בבית המשפט".