ארגנטינה: נגיד הבנק המרכזי התפטר

אלחנדרו ואנולי התפטר בעקבות קריאות חוזרות ונשנות של הנשיא הנבחר מאוריסיו מאקרי אליו לפרוש

מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס
מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס

נגיד הבנק המרכזי הארגנטיני אלחנדרו ואנולי התפטר בעקבות קריאות חוזרות ונשנות של הנשיא הנבחר מאוריסיו מאקרי אליו לפרוש. מאקרי ייכנס לתפקידו היום (ה'). ואנולי הציע את התפטרותו במכתב בן שישה עמודים ששיגר לנשיאה היוצאת כריסטינה פרננדז אתמול (ד'), שהכיל הגנה תקיפה על מדיניותו המוניטרית שעליה נמתחה ביקורת רבה, בעיקר בסעיף יתרות המט"ח של המדינה שהן נמוכות במידה מסוכנת.

"למרות שמגזרים מסוימים מנסים להפיץ את הרעיון שיתרות המט"ח אפסיות, המציאות שונה", כתב ואנולי. הוא טען שהפיחות שמאקרי צפוי ליישם כדי לאחד את שערי המטבע השונים של הפזו הארגנטיני אינו נחוץ. "אם הנשיא הנבחר יחליט לכפות פיחות אלים, זו תהיה אך ורק החלטה פוליטית", כתב ואנולי, שהתחייב "להמשיך להיאבק למען מדינה צודקת מבחינה חברתית, חופשיה מבחינה כלכלית וריבונית מבחינה פוליטית".

בחודש שעבר הודיע מאקרי שהוא ימנה את פדריקו שטורצנגר, כלכלן מכובד שהפך את בנקו סיאודאד המפסיד לחברה הממשלתית הרווחית ביותר במדינה לפני שנבחר לקונגרס ב-2013, לנגיד הבנק המרכזי. התפטרות ואנולי באה על רקע העברת שלטון מבולגנת ולעתים מגוחכת למרכז-ימין בהנהגת מאקרי אחרי 12 שנות שלטון השמאל בהנהגת פרננדז ובעלה המנוח, הנשיא לשעבר נסטור קירשנר.

אחרי מבול הוראות ומינויים של הרגע האחרון בימים האחרונים, פרננדז מסרבת להשתתף בטקס השבעת מאקרי היום, שבו היא אמורה להעביר את אבנט הנשיאות ליורשה. אם הקונגרס יאשר את מינויו של שטורצנגר, הוא יקבל לידיו בנק מרכזי שהיתרות שלו בשפל של כמעט 10 שנים, והן צנחו מאז 2010 מ-52 מיליארד דולר לפחות מ-25 מיליארד דולר, לפי ואנולי. ואולם כלכלנים רבים מזהירים שהיתרות הנזילות נמוכות במידה מסוכנת, מפני שהן שימשו לתמיכה בשער הפזו מול הדולר. שער החליפין הרשמי הוא 9.7 פזו לדולר, ואילו שער השוק השחור הוא 15 פזו לדולר.