Plus500, פרק ב': חזקה, חכמה ובוגרת יותר - ואולי חסינה יותר

איזה לקח למדה Plus500 מהמשבר אליו נקלעה בחצי השנה האחרונה, מדוע טדי שגיא לא רכש את החברה וכיצד החברה מנסה לרכוש מחדש את אמון המשקיעים

גל הבר / צילום: איל יצהר
גל הבר / צילום: איל יצהר

מה שעבר על Plus500 , חברת המסחר המקוון בני"ע הישראלית, בשבעת החודשים האחרונים, יכול בקלות לשמש תסריט לטלנובלה רבת פרקים, ואנחנו ממש לא צוחקים. החברה שמנהל גל הבר, שנסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM) ומתמחה בחוזי הפרש (CFD), איבדה תוך שבוע 2/3 משוויה לאחר שהרגולטור הבריטי (FCA, הרשות לני"ע) חשד שחלק מלקוחותיה מלבינים הון דרך חשבונותיהם אצלה, ואילץ אותה להפסיק לגייס לקוחות באנגליה ולהקפיא חשבונות של אחרים.

חביבת הקהל הפכה כמעט למוקצה מחמת מיאוס. שוק ההון הבריטי, בו הונפקה לראשונה בהצלחה יתרה ביולי 2013, הפנה לה כתף קרה כקרח, והתחושה הייתה שזהו. Plus500 הגיעה לסופה. ואז נוצר טוויסט בעלילה. טדי שגיא, האיש והפלייטק, הציע לרכוש אותה, מייסדיה הסכימו (לקראת הסוף ננסה להסביר למה), גוף מוסדי התנגד להצעת שגיא (וכל זה קורה בעוד החברה ממשיכה לתפקד ולעבוד מול ה-FCA כדי לחזור לשגרה), שגיא, דרך פלייטק, לא קיבל את אישור ה-FCA לרכוש את Plus500, עסקת הרכישה התבטלה, ה-FCA אישר לאחרונה להמשיך לפעול כפי שפעלה עד מאי האחרון, וכך קורה ש-Plus500 יוצאת עכשיו לדרך חדשה-ישנה כחברה ציבורית עצמאית. מחיר המניה עומד כרגע על 431.75 פני (לעומת 400 פני לפי הצעת שגיא) המשקף שווי חברה של 755 מיליון דולר.

הסאגה הסתיימה. המשבר חלף עבר לו - לפחות מבחינת החברה ולקוחותיה כי שוק ההון זה סיפור מעט אחר - ולכך יש לפחות שתי הוכחות: הראשונה, מחיר המניה, שלאורך כל התקופה בה הוגדרה Plus500 כנרכשת על ידי שגיא לא סגר את הפער מול המחיר שהאחרון הציע, דילג מעליו רגע לאחר ההודעה בדבר ביטול הרכישה ואפילו נסק למחיר של 500 פני (25% מעל הצעת שגיא). מאז נסוג המחיר אחורה, אך הפירוש נותר בעינו: שוק ההון הבריטי לא ממש האמין שהרכישה תצא לפועל, והוא כנראה כן מתחיל להאמין שהמשבר היה זמני והשלכותיו ברות תיקון.

ה-FCA, חשוב להבהיר, לא מצא בכל בדיקותיו את החברה אפילו מקרה אחד או חשד למקרה של הלבנת הון. ויותר מזה: Plus500 לא נקנסה כלל. אפילו לא קנס סמלי או קטן, וזו כנראה הוכחה לכך שה-FCA עצמו הבין שנוצרה מהומה רבה על לא דבר (לפחות נכון לרגע זה).

שנית, ולא פחות מהותי, בסופ"ש האחרון הודיעה Plus500 כי בינואר הקרוב תחזור לגייס לקוחות חדשים באנגליה במסגרת הרישיון הבריטי שלה, וזה למעשה אומר הכול. הפרק השחור בחייה של החברה הגיע לסופו, ו-Plus500 יוצאת ממנו, כפי שמעידים בסביבתה, חזקה, חכמה ובוגרת יותר. החברה למדה את הלקח, בדרך הקשה, אבל למדה אותו.

כדי להבין איזה לקח בדיוק למדה Plus500 צריך ללכת אחורה, לחודש מאי. ה-FCA החל לחטט במגירותיה, בין היתר, מכיוון שלא היה מרוצה מהדרך שבה וידאה את זהות לקוחותיה. Plus500 מאפשרת להירשם לאתר שלה על ידי הצגת תעודה מזהה וחשבון חשמל/מים/טלפון (מה שנקרא תשתית) שתפקידו הוא לוודא זיהוי כתובת קבועה. דהיינו, שני קבצי JPG שהיו מועברים לחברה (לפעמים על ידי צילום מסך או צילום בסמארטפון) וניתן היה לשנות בהם פרטים כי בפוטושופ אפשר לעשות לא מעט.

באופן אירוני, Plus500 בחרה להגדיל ראש וכדי להימנע מכך, שלחה מכתב שכלל קוד כניסה אישי לאתר שלה לאותה כתובת שנתן הלקוח, וכך וידאה פרט זה. ה-FCA, מסתבר, לא תמך בהגדלת הראש של החברה וטען כי המכתב אינו מאמת כתובת, וכל אותם לקוחות שאושרו על ידי קבלת מכתב, למעשה לא אושרו מבחינת ה-FCA ומדובר היה רק ב-4% מסך הלקוחות. זו הבעיה העיקרית שיצרה את המשבר, והיא סודרה כשאותם 4% שלחו חשבון חשמל או חשבון אחר. בעיה משנית נוצרה מחוסר שביעות רצון של ה-FCA מאיכות מסמכי זיהוי אחרים (כמו דפים מעט מקופלים בדפנות), אך גם זו נפתרה, ו-Plus500 למדה לקח. הדוקומנטציה צריכה להיות הרבה יותר מפוקחת, בלי עיגול פינות וזו אחת הסיבות לכך שלחברת הבת האנגלית מונתה באחרונה הנהלה חדשה, שיודעת לדבר את שפת ה-FCA הרבה יותר טוב מהנהלת Plus500 הציבורית.

לגייס את האמון של שוק ההון

כפי שציינו בהתחלה, משבר כזה מערער את האמון של שוק ההון בחברה, ואת האמון של הלקוחות בה ושניהם חשובים כמעט באותה מידה. Plus500 עדיין צריכה לגייס מחדש לצידה את האמון של שוק ההון, וקל זה לא יהיה. לצורך כך, הודיעה החברה באחרונה על המשך חלוקת דיבידנד ורכישה חוזרת של מניות, 24.4 מיליון דולר (בגין המחצית הראשונה של השנה) ועד 20 מיליון דולר בהתאמה. שני מהלכים אלו רק ממחישים את הביטחון של Plus500 בהמשך יציבותה הפיננסית ובתזרימי המזומנים העתידיים שלה. ולשוק ההון, מסר שכזה יכול להיות יקר מפז.

המקרה של אמון הלקוחות הוא דווקא סיפור אחר, מעודד הרבה יותר. ברבעון השני של השנה, הרבעון בו החל המשבר, שיעור הנטישה לא היה חריג מהנורמה דהיינו לא הושפע לרעה מהמשבר. ברבעון השלישי נרשמה עלייה של 15% במספר הלקוחות החדשים, ובאשר לרבעון הרביעי טענה החברה בהודעתה האחרונה בנידון כי "המומנטום חיובי". "אמון הלקוחות לא נפגע", אומרים בסביבת החברה באופן שלא משתמע לשתי פנים. וכנראה שאחת הסיבות לכך שאנגליה מהווה רק בין 10%-15% מהכנסות החברה - הרבה פחות ממה שאפשר היה להסיק מהרעש התקשורתי שנוצר במהלך המשבר.

במהלך השנה הבאה, כך עולה מהודעת החברה האחרונה, תגדיל Plus500 את השקעותיה בגיוס לקוחות ממערב אירופה, שהם לקוחות יקרים יותר, שהפירות מהם ייראו לפחות שנה מאוחר יותר. במישור של פתרונות, החברה משיקה CFD על אופציות, ומבשלת מוצרים חדשים נוספים. כמו כן, המשבר כנראה דוחף את החברה לרכוש רישיונות במדינות אחרות מלבד אלו שיש לה (קפריסאי, אוסטרלי ובריטי) לפחות כדי למנוע הישנות של משבר דומה.

ונסיים, כפי שהבטחנו, בניסיון להסביר מדוע מיהרו מייסדיה להשיב בחיוב להצעת הרכישה של טדי שגיא: פחד. פשוטו כמשמעו. באותם שבועות ראשונים של המשבר, הנהלת החברה די ירתה באפלה.

מדובר היה למעשה בפעם הראשונה בחייהם של חמשת מייסדי החברה שהם נאלצו להתמודד עם משבר בסדר גודל שכזה, וכנראה שחוסר הניסיון דחף אותם לזרועותיו של שגיא שהופיע כמו אביר על הסוס הלבן. התרחיש הפסימי, אובדן הרישיון הבריטי, נראה אז די מציאותי, והחשש לעתיד החברה ולהון האישי שלהם הכתיב את הטון.

שבעת החודשים האחרונים כנראה ביגרו את החמישה - הרבה יותר ממה שעשו שבע השנים שעברו מאז הקמת החברה.

המספרים של plus 500
 המספרים של plus 500