היהלומן הבכיר ארז דליות נעצר בדרום-אפריקה

עסקי יהלומים חובקי עולם עם מחזורי מכירות של מאות מיליוני שקלים, מטוס פרטי, יאכטה, רכבי יוקרה, בגדי מעצבים ובת זוג הצעירה ממנו בעשרות שנים - כל אלו איפיינו את חייו של היהלומן הישראלי, ארז דליות

ארז דליות / צילום: תמונה פרטית
ארז דליות / צילום: תמונה פרטית

ערב יורד על מתקן הכליאה "סאן סיטי" ביוהנסבורג, דרום-אפריקה, שעה שהכתבה הזו יורדת אל הדפוס. מבעד לחלונות תאי האסורים בבית הכלא, הנחשב לאחד מן האלימים והמסוכנים במדינה, נשקפות החצרות הפנימיות השוממות, על רקע הלבנים האדומות שמהן בנויים קירות האגפים השכנים. באחד מאותם תאים שבאגף העצורים, יושב כעת על מיטת ברזל, יהלומן ישראלי מוכר שהיה עד לא מזמן מהעשירים בישראל, היהלומן ארז דליות.

דליות לא בדיוק מורגל בתנאי מחיה כמו אלו הקיימים ב"סאן סיטי". עד לפני כמה שנים החזיק במטוס פרטי וביאכטה משלו, אותם נאלץ למכור בשל המצוקה שאליה נקלעו עסקיו. ועדיין, בפעם האחרונה שביקר בדרום-אפריקה, לפני כשבועיים בלבד, התגורר בסוויטה הנשיאותית של אחד מן המלונות היקרים ביוהנסבורג, כפי שהוא רגיל. כעת הוא ודאי מהרהר בנסיבות שהביאו אותו אל תא המעצר הזה, ואולי עוד מתכנן איך כנגד כל הסיכויים, עוד ייצא מהתסבוכת שאליה נקלע וישוב להיות איש עסקים פעיל. דליות, מספרים, הוא טיפוס מלא בדרייב, והוא כבר המציא את עצמו מחדש בעבר. האם יצליח לעשות זאת שוב?

השמועות על מעצרו של דליות הן שיחת היום במסדרונות הבורסה ליהלומים ברמת גן. ברשת הווטסאפ מתרוצצות תמונות מטושטשות של דליות בתא מעצר חשוך בבית המשפט ביוהנסבורג, לשם הובא לצורך הארכת מעצרו ביום חמישי האחרון. "בעולם היהלומים מדובר בסיפור ענק", מסביר גורם בענף. "במונחים שלנו, דליות היה סוג של 'טייקון'. לחשוב שהוא יושב באיזה תא מעצר בדרום-אפריקה, זה כמעט לא ייאמן".

בשבוע שעבר נחת דליות בדרום-אפריקה לצורך עסקיו, נעצר בביקורת הדרכונים ונלקח לחקירה. החשד - הונאה בסכום (הנמוך יחסית) של כחצי מיליון דולר, במסגרתה העביר דליות לכאורה, תוך זיוף חתימות, את מניותיו של אחד משותפיו בחברת "לייף דאימונדס", לרשות אדם הנאמן לו. בית המשפט ביוהנסבורג החליט להאריך את מעצרו בשבוע. מקורות בדרום-אפריקה מעריכים שהמשטרה צפויה לבקש את המשך מעצרו, וייתכן שעד סוף ההליכים.

מעצרו של מנהל "לייף דאימונדס", שלום לוי ביוהנסבורג בחודש שעבר / צילום: תמונה פרטית
 מעצרו של מנהל "לייף דאימונדס", שלום לוי ביוהנסבורג בחודש שעבר / צילום: תמונה פרטית

ירייה במגרש החניה

כשבועיים לפני מעצרו, הגיעו קבוצת שוטרי משטרת דרום-אפריקה, יחד עם דליות ואדם נוסף, שיכונה פ"צ, למתחם ה"דאימונד סנטר" ביוהנסבורג - מתחם מאובטח לעסקי יהלומים המהווה את מקום מושבה של חברת "לייף דאימונדס". מדובר בחברה שדליות נחשב רשמית ליועץ שלה ו-פ"צ לבעל מניות בה. ואולם, בקרב היהלומנים היה ידוע דליות כבעליה בפועל, יחד עם שותפים שהתחלפו.

יריה נשמעה במגרש החניה של המתחם, שעה שבלש בחליפה אזרחית דלק אחר מנהל החברה, שלום (שלי) לוי. לוי נתפס כעבור כמה שניות, כשציצית בלבד לגופו, לאחר שחולצתו נתלשה במהלך המאבק. לוי הוכנס למכונית אזרחית אדומה, שעה שעדת יהלומנים ישראלים ושאר סקרנים חוללו מהומה מסביב, וביקשו מהבלש להציג צו כלשהו או להסביר את סיבת המעצר. כל אותה העת, דליות עמד בפתח מגרש החניה, מספר מטרים מההמולה, במכנסי ברמודה וכפכפים, מקליד דבר מה לתוך הטלפון החכם שבידו. יחד עם לוי נעצר באותו יום עובד נוסף ב"לייף דאימונדס". השניים שוחררו כעבור מספר שעות. המשטרה התנצלה על המעצר בהמשך.

"מעשיהם של ארז דליות ו-פ"צ הביאו למעצרם הבלתי-חוקי של שניים מעדי החקירה שאני מנהל", הצהיר קצין המשטרה המנהל את החקירה נגד דליות בפני בית המשפט, והוסיף כי השניים (דליות ו-פ"צ) חשודים כי הם אחראים לגניבת המניות לכאורה מבעל המניות העיקרי השני בחברת "לייף דאימונדס", היהלומן הלבנוני עלי מאקי, לכאורה תוך זיוף של חתימה.

הברחות של יהלומים ונכסים?

דמותו של דליות נופלת כמעט לכל קלישאה שתמצאו על היהלומן הישראלי שהתעשר בחו"ל. מעבר ליאכטה ולמטוס, דליות ידוע גם בחיבתו לבגדי מעצבים ולרכבי יוקרה, בתעוזה עסקית יוצאת דופן, ולא בהכרח במובן השלילי של המילה; באמביציה אינסופית וברעב בלתי מוסבר שלא ניתן להשביע. ואולם, גורמים המכירים את דליות, מספרים שיש לו גם חיבה ללקיחת סיכונים ומשיכה להרפתקאות.

הפרסום הראשון בתקשורת אודות דליות נגע לפרשה שבה הסתבך מי שהיה שותפו העסקי, יעקב ארבוב, הידוע בכינוי "ג'יקוב התכשיטן". מדובר במעצב תכשיטים ישראלי-אמריקאי שנודע כחביבם של מספר סלבריטאים אמריקאים, כמו הראפרים "פיפטי סנט" ו-ג'י-זי. ג'יקוב התכשיטן הסתבך באמצע העשור הקודם, בפרשת שעירבה את המאפיה של דטרויט, מישיגן, בחשד לכיבוס של כספי סמים של המאפיה, באמצעות עסקיו. ארבוב הודה בשיבוש חקירתו, במסגרת הסדר טיעון, בתמורה להשמטת סעיפי הלבנת ההון נגדו מכתב האישום, נדון לשנתיים מאסר, ומאז השתחרר ושב לעסקיו. שמו של דליות עלה בפרשה כמי שהיה שותף עסקי של "התכשיטן" הנודע, אך דליות לא הואשם בכלום בפרשה. דליות החליף את השותף, והמשיך בעסקיו.

בשנים האחרונות הצטברו עוד כמה פרסומים אודות שלל הליכים משפטיים, בהם טענו יריבים שונים של דליות, כי הבריח מהם יהלומים ונכסים, במטרה לחמוק מתשלום חובות. כמעט כל הטענות קשורות לשימוש בחברות שונות ברחבי העולם, בחשבונות בנק סודיים ובעסקאות שנטען שהן פיקטיביות. דליות הכחיש כל אחת ואחת מן הטענות הללו, וטען לגופה של כל אחת מהן, שהיא באה על רקע ניסיון של אנשים שהיו שותפיו לעסקים, להתחמק מטענות שיש לו כלפיהם.

חייו הסוערים של דליות הם אולי מה ששאב את זוגתו, הצעירה ממנו בכמה עשורים, י', אל תוך חייו ועסקיו. "בשנים האחרונות, היא יודעת כל מה שקורה בעסקים, היא בשליטה על הכל. היא יודעת אפילו יותר טוב מארז", מספר אדם שהיה קרוב לדליות. י', תושבת מרכז הארץ, היא אחותו של פליט ריאליטי מוכר. היא נכנסה לתמונה בגיל צעיר כשמעמדו של דליות היה יציב ביותר, אך היא נשארת לצידו בנאמנות, גם בימי המשבר הללו. ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי י' הייתה מעורבת גם ברקע למעצרו של שלום לוי. י' ועורך דין מוכר העובד בצמוד עם דליות, הם בין האנשים הבודדים שנותרו נאמנים ליהלומן העצור.

תא המעצר ביוהנסבורג / צילום: תמונה פרטית
 תא המעצר ביוהנסבורג / צילום: תמונה פרטית

רישיון של "סיטי-הולדר"

בשלושת העשורים האחרונים ועד לפני כשנתיים החזיק דליות בהסכם "סייט" של חברת דה-בירס העולמית, יחד עם שותפים שונים, שעם רובם הסתכסך. רישיון של "סייט-הולדר" הוא מעמד ייחודי בענף היהלומים, ממנו נהנים כ-80 יהלומנים בכירים ברחבי העולם כולו. חברת דה-בירס היא מונופול עולמי השולט על שוק הכרייה של יהלומים גולמיים, וחולשת על מכרות יהלומים רבים, שהגדולים בהם בדרום אפריקה ובבוטסואנה השכנה. "סייט-הולדרים" הם הלקוחות של דה-בירס הרוכשים ממנה כמויות גדולות של יהלומי גלם, בסכומים המתחילים מעשרות מיליוני דולרים בשנה לכל "סייט-הולדר", ובהמשך מוכרים את הסחורה לשוק היהלומים לעיבוד.

בהתאם, עסקיו של דליות ידעו מחזורי מכירות של מאות מיליוני שקלים לפחות בכל שנה עד לשנים האחרונות. אדם שעבד עימו בשיתוף העריך לאחרונה כי מחזור המכירות של כלל עסקיו של דליות, נאמד בקרוב למיליארד שקל, בשנות השיא. המספר אינו מופרך בהתחשב בסכומים העולים מההליכים האזרחיים שמנהל דליות, על פני חמש מדינות בארבע יבשות לפחות - בישראל, בארה"ב, בדרום-אפריקה, בבוטסואנה ובבלגיה.

כשחידש את הסכם הסייט שלו בפעם האחרונה, ב-2011, הוזמן דליות יחד עם שותפו לשעבר, אלון ארבוב, לקבלת פנים חגיגית לרגל החתימה על ההסכם. נשיא דה-בירס אז, ניקי אופנהיימר, ויו"ר ה-DTC (זרוע השיווק והמכירות של ענקית היהלומים), ורדה שיין, קיבלו את פני השניים לארוחת בוקר חגיגית שכולה מנעמים. את פעילות הסייט המשותף, החליטו השניים להפעיל באמצעות שורה של חברות משותפות, ש"לייף דאימונדס" הייתה אחת מהן. ואולם, תוך מעט יותר משנה, נתגלע סכסוך בין ארבוב לבין דליות, שהתגלגל במהרה להליך בוררות המתנהל כיום, לאחר שארבוב הגיש נגד דליות תביעה בסך 90 מיליון שקל.

ארבוב טוען כי חודשים לאחר תחילת השותפות גילה כי דליות מוסר לו פרטים שקריים לכאורה על פעילות השותפות, תוך שהוא מוכר את יהלומי השותפות במחירים זולים לחברות הקשורות אליו, ורושם עסקאות פיקטיביות בדוחות. ברשימת שמות היהלומנים שלהם מכר לכאורה דליות יהלומים במחירים לא רווחיים, מפרט ארבוב את שמו של עלי מאקי הלבנוני, שהיה ידוע אז כשותף של דליות לעסקים אחרים. מאז הסתכסכו גם דליות ומאקי, המנהלים אף הם הליך אזרחי בבית המשפט בת"א, שפרטיו אסורים לפרסום, לבקשת דליות. היריבות עם דליות, ככל הנראה, איחדה את ארבוב ומאקי, והביאה לכך שמאקי רכש מארבוב את מניותיו ב"לייף דאימונדס".

שלל הליכים משפטיים

ארבוב ומאקי הם רק שניים משורה ארוכה של יהלומנים וגורמים בכירים שדליות היה מיודד איתם עד לשנים האחרונות, אך הסתכסך איתם לאחרונה. ברשימה זו ניתן למנות את אבנר שנור, היהלומן הוותיק ואחד מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, שנתבע על-ידי דליות, בטענה שקיבל יהלומים לליטוש אך לא החזיר אותם (את התצהיר המקורי בתביעה הגיש שלום לוי, בטרם הסתכסך בעצמו עם דליות); ואת מוטי גנץ, יהלומן מוכר המשמש גם כיו"ר מכון היהלומים, שנתבע אף הוא על-ידי דליות בסכום של כ-2.3 מיליון שקל.

כאן נכנס לתמונה שחקן נוסף - בנק "אנטוורפ דאימונד" הבלגי. הבנק הגיש תביעות נגד דליות וחברותיו בישראל ובבלגיה, בטענה שזה הבריח ממנו יהלומים באופן שיטתי. הבנק העניק לחברות של דליות בבלגיה אשראי בגובה של יותר מ-60 מיליון דולר, אך לטענת הבנק - דליות הבריח חלק מהיהלומים שהיוו ערובה לחוב, מבלגיה לדרום-אפריקה ומשם לישראל. בין היתר, נטען, כי יהלומים בשווי 15 מיליון דולר מהסחורה המוברחת, נמסרו למוטי גנץ במסגרת "מבצע מתוחכם להברחת היהלומים". השופטת מיכל אגמון גונן מינתה כונס נכסים לתפיסת היהלומים. דליות טען בתגובה שהיהלומים נמסרו לגנץ במהלך העסקים הרגיל.

ואם הזכרנו את בנק "אנטוורפ דאימונד" - האחרון מנהל עדיין את הגנתו במסגרת תביעה שהוגשה נגדו ב-2011 על-ידי חברת לזר-קפלן האמריקאית, אף היא שותפה לשעבר של דליות לרישיון "סייט". החברה טענה בהליך נגד הבנק כי זה סייע לדליות להבריח ממנה נכסים בשווי 135 מיליון דולר שחלקם הוחבאו לכאורה בחשבונות סודיים ברחבי העולם.

חשבונות בנק סודיים של דליות, אכן נמצאו לאחרונה לכאורה. בשנה החולפת התפרסמה פרשת סוויסליקס - במסגרתה נחשפו בעיתונות העולמית פרטים של אלפי חשבונות הבנק של לקוחות סניף בנק HSBC-ז'נבה. בין היתר, נחשף שמו של דליות כמי שהחזיק לכאורה חשבון שווייצרי סודי ובו כ-38 מיליון דולר, נכון למועד הדלפת המסמכים - שנת 2007.

"אקרע אותך לגזרים"

שלום לוי, המכהן כדירקטור ב"לייף דאימונדס", הואשם על-ידי דליות שהוא פועל בניגוד להוראותיו, ומבצע מהלכים בחברה, לכאורה תוך שיתוף פעולה עם שאר יריביו של דליות, לרבות היהלומנים הישראלים המוכרים שנגדם מנהל דליות הליכים. לוי מכחיש את הדברים, וטוען כי הוא פשוט מקיים את התחייבויות של החברה, מול צדדים שלישיים ואת הוראות החוק. דליות היה רוצה להעביר את לוי מתפקידו, אך נקלע למצב שאינו רשאי לעשות זאת בשל הסכסוך עם בעל השליטה השני בחברה - עלי מאקי.

דליות, חסר האונים, החל משגר מבול של הודעות ווטסאפ מאיימות ללוי. "מאקי, ארבוב, אתה, שנור, מוטי גנץ - מעניין את ה**ן. אתה תעשה רק שאתה מקבל אישור מבעלי המניות. תיזהר במעשיך!", כתב דליות ללוי לפני כמה חודשים. "זה או אני או אתה ומשפחתך, זה יהיה אני", הבהיר דליות והוסיף: "אקרע אותך לגזרים בבית המשפט". בהמשך הבטיח דליות ללוי כי האחרון ייחקר פלילית בישראל ובדרום-אפריקה וקינח בהבטחה נוספת: "אדאג שלילדייך לא תהיה קורת גג".

את תגובתו של דליות או מי מעורכי דינו, לא ניתן היה להשיג; מוטי גנץ מסר באמצעות עורך דינו, ערן פלס: "אנחנו מכחישים בכל תוקף כל טענה לקנוניה או שיתוף פעולה פסול בין גנץ לאדם כלשהו. טענותיו של דליות נגד גנץ יתבררו בביהמ"ש, שעד כה החליט שלא לתת עיקולים לבקשתה של חברת סימפריה, שהייתה בשליטת דליות. העובדה הזו מוכיחה את קלישות טענותיו חסרות הבסיס של דליות כלפי גנץ"; אלון ארבוב ביקש שלא להגיב לדברים. שלום לוי מסר: "כל שעשיתי נועד לקיים את החוק והתחיבויות החברה. ארז לא אהב את זה, וביקש ממני לבצע פעולות שסירבתי לבצע. זוהי הסיבה שדליות טען, באופן שקרי, ששיתפתי פעולה עם יריביו".

הכביסה המלוכלכת של היהלומנים

אם פעם היה מקובל שיהלומנים סוגרים את החשבונות ביניהם בבוררויות דיסקרטיות, הרחק מעיני הרשויות והתקשורת, הרי שהמקרה של ארז דליות שבר את כל הכלים מבחינת המוסכמות הללו. בנוסף למטר התביעות שהגישו אחד נגד השני דליות ויריביו לבתי המשפט, דליות הגיש לאחרונה תלונות שונות נגד כמה יהלומנים ישראלים מוכרים ליחידת להב 433 במשטרה באמצעות עורך הדין הפלילי, ירון לונדון. זאת, בנוסף לכך שהביא למעצרו של שלום לוי בדרום-אפריקה לפני כשבועיים, שכאמור שוחרר ואף זכה להתנצלות מהמשטרה המקומית. בתגובה, גם יריביו של דליות לא בחלו באמצעי של תלונה למשטרה בישראל ובדרום-אפריקה, עד שדליות נעצר במפתיע בשבוע שעבר.

לפי מידע המצוי בידי "גלובס", דליות הגיע בליווי עו"ד לונדון למשרדי יחידת להב 433 בלוד וביקש להגיע להסדר עד מדינה עם המשטרה, במסגרתו הציע להעביר חומרים רגישים ביותר שהשיג נגד יהלומן ואיש עסקים מוכר ומקושר ביותר, שלרשות המסים יש עניין גדול מאוד במעלליו.

מן התכתובת בין לוי לדליות עולה כי על אף הטון הבוטה שלהן ("ארדוף אותך ואת כל משפחתך, כולל ילדיך, בכל מקום שתדרוך"), דליות היה מודע לכך שדבריו מתועדים ועשויים להגיע לידי גורמי החקירה בישראל ובחו"ל, ולכן הקפיד שלא ליצור ראיות כנגד עצמו ("... לפי כל חוקי המדינות שבהן תדרוך"). בנוסף, דליות הקפיד מדי כל כמה הודעות לכנות את עצמו "יועץ" של חברת "לייף דאימונדס", לכאורה כדי לא ליצור ראיות לשליטתו בחברה בפועל. כך הבהיר ללוי כי, "בתור יועץ של החברה, אתה חייב להקשיב למה שאני אומר".

העסקה וההדלפה

בשנה האחרונה נקשר שמו של דליות בפרשה נוספת של הדלפה לכאורה של ספרי עסקאות של יריביו על-ידי פקיד רגולטור היהלומים הדרום-אפריקאי. לפי פרסומים זרים, פקיד בשם קונרד בן, הושעה מעבודתו על-רקע חשד שהדליף לדליות מסמכי עסקאות של "סייט-הולדרים" המתחרים בדליות בדרום-אפריקה.

לפי הפרסומים, בן טען להגנתו כי פרצו למחשבו וזייפו את מעשה ההדלפה, וייחס את מעשה הפריצה לחברת יהלומים המתחרה בדליות, השייכת ליהלומן ישראלי בולט אחר. מדובר באותו יהלומן, שדליות ביקש למסור מידע אודותיו למשטרה בתמורה להסדר עד המדינה שביקש לקבל.