גם אוסטרליה רוצה להיות "סטארט-אפ ניישן"

המשבר בתחום הכרייה מוביל את אוסטרליה להשקיע בהיי-טק ■ איזו חברה אוסטרלית תונפק השבוע לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, מה מחפשות חברות אמריקאיות ביבשת, ולמה חברות אוסטרליות מתמקדות בשורה התחתונה?

הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס
הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס

אחת מחברות התוכנה הגדולות באוסטרליה, Altassian (אלטסיאן), צפויה לגייס השבוע יותר מ-350 מיליון דולר בהנפקה ציבורית בארה"ב. המהלך יחשוף צד חדש של היבשת, אשר מוכרת יותר בזכות החברות שהיא מצמיחה בתחום הכרייה מאשר בהיבט הטכנולוגי.

ההנפקה בנאסד"ק מגיעה על רקע הודעתו של מלקולם טרנבל, ראש ממשלת אוסטרליהעל חבילה של צעדים, בהיקף של 1.1 מיליארד דולר אוסטרלי כ-800 מיליון דולר), שמטרתם להניע חדשנות וטכנולוגיה ולהמריץ את הכלכלה, שנפגעה בשל ירידה במחירי הסחורות (קומודיטיס).

התוכנית הארבע שנתית להקלות במס ורפורמות משפטיות היא יוזמת המדיניות הגדולה הראשונה תחת הנהגתו של טרנבל, שעלה לשלטון בחודש ספטמבר.

ההנפקה מתרחשת באותו זמן בו מתבצע גל של הנפקות בבורסה של אוסטרליה, שהכפילה ביותר מפי שניים את הסכומים שגויסו השנה בהשוואה לשנת 2014.

"אנחנו הופכים לנאסד"ק של אסיה", כך אומר מקס קנינגהם, מנכ"ל הבורסה האוסטרלית. "מתרחש שינוי, שבמסגרתו כספים זורמים ממניות הכרייה למניות הטכנולוגיה, לחברות בעלות שווי בינוני ונמוך".

ההתרסקות בשוק הכרייה - שנגרמה בשל התמוטטות של מחירי סחורות היסוד - מאלצת מנהלי קרנות אוסטרליים לחפש מעבר לבסיס ההשקעות המסורתי שלהם ומגזר הטכנולוגיה הוא אחד המרוויחים העיקריים.

עד כה, חברות טכנולוגיה גייסו בשנת 2015 1.85 מיליארד דולר אוסטרלי, זאת בהשוואה ל-744.7 מיליון דולר בשנה שעברה ו-15 מיליון דולר אוסטרלי בלבד בשנת 2013. כמו כן, כמה חברות טכנולוגיה מארה"ב ואסיה הנפיקו בבורסה האוסטרלית במקום במגרש הביתי שלהן.

"אנחנו לא מספיק גדולים כדי להנפיק בנאסד"ק, ואילו הבורסה האוסטרלית היא בדיוק הגודל המתאים לנו", כך אומרת שונה מיי, המייסדת והמנכ"לית של AHAlife, זירת מסחר מניו יורק לסחורות יוקרתיות שגייסה 20 מיליון דולר אוסטרליה בבורסה של אוסטרליה בחודש יולי.

מספר רב של חברות כרייה מדשדשות הנסחרות בבורסה סיפקו לקבוצות טכנולוגיה הזדמנויות לבצע "הנפקות בדלת האחורית" - כלומר, הנפקה באמצעות רכישה של חברה הנסחרת בבורסה של אוסטרליה.

"בהתחלה תמחרנו הנפקה ראשונה לציבור, אבל בסוף ביצענו הנפקה בדלק האחורית", אומרת מיי, ומוסיפה שהתרבות העסקית הדומה בארה"ב ובאוסטרליה מהווה בונוס.

-המחסור בכספי הון סיכון לחברות בשלבים הראשונים היה ונותר מכשול באוסטרליה, לאחר שההון שגויס בשנת 2014 ירד ב-21% והגיע ל-120 מיליון דולר אוסטרלי. דוח שפורסם על ידי דלויט בשנת 2012 גילה כי חברות סטארט-אפ טכנולוגיות באוסטרליה נוטות לסלוד יותר מסיכונים מאשר חברות דומות בארה"ב, וכי 5% בלבד מתוך חברות הסטארט אפ הופכות לחברות בינלאומיות בנות קיימא.

אנליסטים אומרים כי אחד היתרונות במחסור בהון סיכון הוא שחברות אוסטרליות צעירות נוטות להתמקד ביצירת רווחים מהיום הראשון להיווסדן במקום להישען על מימון חיצוני.

אלטסיאן היא דוגמה טובה לכך. החברה, שהוקמה בסידני בשנת 2002 על ידי סטודנטים בשם מייק קנון ברוקס וסקוט פרקהר כחברת תוכנה לארגונים, היתה רווחית מהשנה הראשונה לקיומה. ההשקעה הראשונה בחברה היתה 10 אלפים דולר אוסטרליים שהמייסדים נטלו כהלוואה על כרטיס האשראי שלהם. בשנת 2010 גייסה החברה הון בפעם הראשונה באמצעות הנפקה משנית בהיקף של 60 מיליון דולר על ידי Accel Partners. השווי של החברה בהנפקה צפוי להיות 3.5 מיליארד דולר ארה"ב.

ההחלטה להנפיק בניו יורק עוררה ביקורת באוסטרליה. "הדבר הטוב ביותר שאלטסיאן יכולה לעשות עבור מגזר הטק המקומי היה להנפיק באוסטרליה", אמר מאט בארי, מנכ"ל של אתר המשרות פרילנסר.

"יותר נזיל"

אך עבור חברות טכנולוגיה אוסטרליות גדולות, הממוקדות במכירות מעבר לים, הנפקה בארה"ב עדיפה על הנפקה מקומית. "השוק האמריקאי הרבה יותר גדול ויותר נזיל", אומר אלכס ביירד, מנכ"ל Campaign Monistor, חברת שיווק מסידני.

החברה של ביירד היא אחת מכמה חברות טכנולוגיה באוסטרליה האמורות להנפיק בתקופה הקרובה. החברה, שהוקמה בשנת 2004 על ידי בן ריצ'רדסון ודייוויד גריינר, התקיימה ממימון עצמי עד שגייסה 250 מיליון דולר בשנה שעברה, מקרן Insight Partners.

לדברי ביירד, הרפורמות ברגולציה ובכללי המיסוי יסייעו למגזר הטכנולוגיה באוסטרליה לצמוח. לדעתו, ההנפקה של אלטסיאן בארה"ב היא חדשות טובות לאוסטרליה, מכיוון שהיא תחשוף את המומחיות של האוסטרלים במגזר הטכנולוגי, בשיווק ובעיצוב ואת המרכז הטכנולוגי ההולך ומתהווה שם.

היקף ההנפקות של חברות טכנולוגיות אוסטרליות
 היקף ההנפקות של חברות טכנולוגיות אוסטרליות