פרוטרום שווה כבר יותר מקבוצת דלק ובנק מזרחי טפחות

פרוטרום תשלם כ-130 מיליון דולר עבור חברת טעמים אוסטרית - המניה זינקהו נסחרת לפי שווי של 11 מיליארד שקל ■ המנכ"ל יהודאי: "זו אבן דרך חשובה להמשך יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלנו"

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

פרוטרום , אחת מעשר היצרניות הגדולות בעולם של חומרי טעם וריח לתעשיית המזון, חותמת את 2015 עם קפיצת מדרגה משמעותית בפעילותה. לאחר שרכשה מתחילת השנה 12 חברות ברחבי העולם בסכום כולל של 200 מיליון דולר, דיווחה היום החברה על חתימת הסכם מחייב לרכישה נוספת. אלא שבעוד שהרכישות הקודמות היו קטנות יחסית, הפעם מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה החברה. פרוטרום תשלם 119 מיליון אירו (כ-130 מיליון דולר) עבור חברת הטעמים האוסטרית ויברג, בעסקה שכוללת גם את החזקותיה בחברה בת קנדית (50%) ובחברה בת טורקית (51%).

מניית פרוטרום, הנמצאת בשליטת ג'ון פרבר, המשמש כיו"ר החברה, הגיבה היום להודעה בעלייה חדה של כ-10% במהלך המסחר במחזור גדול במיוחד, והשלימה זינוק של כ-75% בשנה האחרונה, לשווי שיא של כ-11 מיליארד שקל. מדובר בשווי ה-12 בגובהו בבורסה בת"א, גבוה יותר משוויים של מזרחי טפחות וקבוצת דלק.

לדברי אורי יהודאי, נשיא ומנכ"ל פרוטרום, לחברת ויברג מוניטין מצוין ומותג חזק בתחום הטעמים הלא מתוקים (Savory) עבור תעשיית המזון והמשקאות, ובכלל זה תמציות טעם, תערובות תבלינים וחומרי גלם פונקציונליים, עם דגש מיוחד על תחום הבשר המעובד ומזון הנוחות. כמו כן, לחברה האוסטרית פעילות צומחת המתמקדת בפתרונות קולינריים חדשניים למסעדות, חברות הסעדה, קייטרינג ושפים, המהווה שוק פרימיום מעניין וייחודי.

ויברג, שנוסדה בשנת 1947, מעסיקה כ-670 עובדים ברחבי העולם ויש לה חמישה אתרי ייצור, הגדול ביניהם בגרמניה, והשאר באוסטריה, בטורקיה, בקנדה ובלוס אנג'לס שבארה"ב. לחברה מערכי שיווק ומכירות בכ-70 מדינות עם נוכחות באירופה, בצפון אמריקה, באפריקה ובאסיה, כאשר בסיס הלקוחות שלה כולל אלפי יצרני מזון. השלמת העסקה כפופה לאישורי ההגבלים העסקיים באוסטריה ובגרמניה, שאמורים להתקבל בתחילת 2016.

בפרוטרום מציינים כי מכירות ויברג צפויות לעמוד ב-2015 על כ-155 מיליון אירו, לעומת 142 מיליון אירו ב-2014 (צמיחה של כ-9%). ה-EBITDA המתואם (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) יעמוד השנה על כ-17 מיליון אירו, לעומת כ-10 מיליון אירו אשתקד. הרכישה מומנה במלואה בהלוואות לטווח קצר מבנקים מקומיים (ריבית שנתית של 0.95%-1.2%), אולם בפרוטרום כבר פועלים להחלפת הלוואות אלו בהלוואה ארוכת טווח, בדומה לרכישות האחרונות שבוצעו השנה ושמומנו כולן בחוב.

אסטרטגיה אגרסיבית

האסטרטגיה האגרסיבית של יהודאי להשגת התרחבות באמצעות רכישות של חברות קטנות ברחבי העולם, הובילה את פרוטרום להציג בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הכנסות של 647 מיליון דולר, המשקפות עלייה של 5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. צמיחת המכירות נפגעה השנה מהתחזקות הדולר מול מרבית המטבעות האחרים, כאשר בניטרול התחזקות הדולר הייתה החברה מציגה צמיחה של כ-20% בהכנסותיה. הרווח הנקי צמח בתשעת החודשים הראשונים ב-7% ל-72 מיליון דולר לעומת התקופה המקבילה, והיה צומח ביותר מ-30% אם שערי החליפין של הדולר מול המטבעות בעולם היו נשארים זהים לאשתקד.

להערכת יהודאי, הוספת מכירות וינברג לאלו של החברות הנוספות שנרכשו מתחילת אוקטובר, מעלות את קצב המכירות השנתי של פרוטרום ל-1.1 מיליארד דולר. זאת, לעומת הכנסות של 820 מיליון דולר שרשמה ב-2014. במקביל, העלה יהודאי את יעד המכירות ל-2020 (כלומר, חמש שנים קדימה) ל-2 מיליארד דולר, עם שיעור EBITDA של מעל 22% בפעילויות הליבה של החברה. פעילויות הליבה מוגדרות כייצור טעמים וייצור חומרי גלם יחודיים אחרים, המשמשים בנוסף לתעשיית המזון, גם את תעשיית הפארמה, הקוסמטיקה, והתרופות הטבעיות.

"רכישת ויברג היא הרכישה האסטרטגית הגדולה ביותר שביצענו עד כה והיא מהווה אבן דרך חשובה להמשך יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה של פרוטרום", הסביר יהודאי. "בעשור האחרון פרוטרום פועלת בעקביות לביסוס מעמדה כשחקן גלובלי מוביל בשוק ה-Savory העולמי באמצעות העמקת פעילותה בתחום, לצד רכישות אסטרטגיות של חברות מובילות בתחומן באירופה, בצפון אמריקה, באפריקה ובאסיה. בסין, השלמנו לאחרונה את בנייתו של מפעל מודרני בעל כושר ייצור גדול בתחום שייתן מענה לשוקי דרום-מזרח אסיה, ואילו רכישת ויברג תאפשר גם האצה של חדירתנו לתחום זה בצפון אמריקה, באמצעות הפעילות הקנדית של החברה".

לדברי יהודאי, "בארבע השנים האחרונות כמעט הכפלנו את המכירות שלנו, תוך יותר מהכפלת רווחינו. נמשיך לממש את השילוב בין אסטרטגיית הצמיחה הפנימית המהירה והרווחית שלנו וביצוע רכישות אסטרטגיות נוספות של חברות ופעילויות בתחומי פעילותנו תוך דגש מיוחד על פעילויות בעלות קצבי צמיחה גבוהים".

מנוע צמיחה

שוק טעמי ה-Savory העולמי צומח עקב העלייה ברמת החיים והשינויים בהרגלי הצריכה, המביאים לגידול בביקוש למזון מעובד ולמזון נוחות (Convenience Food), הן לצריכה ביתית והן מחוץ לבית. פרוטרום רואה בתחום זה מנוע צמיחה אסטרטגי חשוב עבורה ורכשה לאורך העשור האחרון 12 חברות הפעילות בו, בעיקר באירופה אך גם בקנדה, הודו ודרום אפריקה. פרוטרום גם מאמינה כי רכישת ויברג תחזק את היצע מוצריה בתחום ה-Savory ותאפשר לחסוך 12 מיליון דולר בזכות יעילות תפעולית.

נזכיר כי רק בשבוע שעבר הודיעה פרוטרום כי רכשה את מלוא הבעלות על חברת אינבנטיב מהונג קונג, תמורת 17 מיליון דולר (כולל נטילת חובות החברה הנרכשת). בפרוטרום ציינו כי הרכישה מומנה באמצעות הלוואה בנקאית, וכי היא כוללת מנגנון תמורה עתידית המותנה בביצועיה העסקיים של אינבנטיב בשלוש השנים הקרובות.

אינבנטיב, שנוסדה בשנת 1998, עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של טעמים, תוך שימוש בטכנולוגיות המאפשרות שילוב של טעמים עם חלקי פרי, שוקולד, דגנים ואגוזים במוצרי מזון רבים ובמיוחד במוצרי חלב, גלידות, דברי מאפה ומשקאות. לאינבנטיב משרדי מכירות בהונג קונג ובשנגחאי, ומפעל ייצור בעיר ג'אוצ'ינג שבדרום סין. בסיס הלקוחות שלה כולל יצרני מזון ומשקאות גלובליים הפועלים בסין, וכן יצרני מזון ומשקאות מקומיים המייצאים את תוצרתם למדינות בדרום מזרח אסיה, במזרח התיכון ובדרום אמריקה.

עם פרסום דבר הרכישה אמר יהודאי: "שמנו לנו כיעד מרכזי להרחיב ולהעמיק את פעילותנו בשווקים המתפתחים של סין ודרום מזרח אסיה, שבהם שיעורי צמיחה גבוהים, הן באמצעות צמיחה פנימית והן באמצעות רכישות. רכישת אינבנטיב מהווה צעד חשוב נוסף בהשגת יעד זה".

פרוטרום
 פרוטרום