קרי: "יבוא קצה של ישראל? לא; אבל איזו ישראל היא תהיה?"

בכתבת דיוקן על שר החוץ האמריקאי במגזין "ניו-יורקר", מתארים פקידי ממשל את נתניהו "כקצר ראות, בעל תחושה שהכול מגיע לו וכמי שאי-אפשר לתת בו אמון" ■ קרי: "מה האלטרנטיבה לשלום? תהיו מצודה אחת גדולה? זו דרך לחיות?" ■ "כשיהיה שלום, אנשים יעשו הרבה כסף"

ג'ון קרי / צילום: ראלף אלסוונג
ג'ון קרי / צילום: ראלף אלסוונג

בכתבת דיוקן על שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, במגזין "ניו-יורקר", מצייר השר תמונה עגומה של ישראל העתידית ללא שלום שלום עם הפלסטינים. הכתבה גם מביאה ציטוטים בלתי מחמיאים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפי פקידי ממשל אמריקאים. זו, כמובן, אינה הפעם הראשונה. זכור גם מאמרו של העיתונאי ג'פרי גולדברג במגזין "אטלנטיק" מאוקטובר אשתקד, שבו תואר נתניהו כ"צ'יקן שיט, נאד נפוח ואוטיסט קל".

בכתבה ב"ניו-יורקר", נשאל קרי האם הוא יכול להעלות על הדעת שיבוא הקץ על מדינת ישראל.

"לא, אינני מאמין שדבר כזה יכול להתרחש", השיב קרי. "השאלה היא איזו ישראל היא תהיה? האם היא תהיה דמוקרטיה? האם היא תהיה מדינה יהודית? או מדינה אחת עם שתי מערכות (ממשל), או (מדינה) עם יחס דרקוני לפלסטינים? מפני שאם יותר לפלסטינים להצביע, הדבר ידלל את (אופיה של) המדינה היהודית. אינני יודע. אין לי תושבה לכך. הבעיה היא, שגם לישראלים אין תשובה. אין תושבה מהאנשים שצריכים לספק תשובה לשאלה הזו. זו אינה תשובה פשוט להמשיך לבנות בגדה המערבית ולהרוס בתים של אנשים אחרים, אנשים שאתה מנסה לעשות שלום עימם. אי-אפשר להעמיד פנים כאילו זה הפתרון".

"האלטרנטיבה (לשלום) היא לשבת (בחיבוק-ידיים) ואז המצב ייעשה גרוע יותר", אמר קרי. "יהיו יותר (התקפות של) חיזבאללה. יהיו יותר רקטות. וכל הרקטות האלה יכוונו למקום אחד. והיו אנשים נוספים על הגבול. ומה יקרה אז? ישראל תהיה מצודה אחת גדולה? זו אינה דרך לחיות. נראה לי הרבה יותר אינטיליגנטי ויותר אסטרטגי - ואסטרטגיה היא מילה חשובה כאן - לגבש תיאוריה כיצד לשמר את ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, אור לגויים, החזון שכל אחד נשא בלבו כאשר ישראל נוסדה". 

קרי אומר שהוא מבין את הרגשות שכרוכים בנושא: "אם היה קל למצוא פתרון, היינו עושים זאת מזמן. (אך) אני מאמין שיש דרך להתקדם. הוא יהיה טוב לישראל. הוא יהיה גדול לפלסטינים וגדול לאזור כולו. אנשים יעשו כל כך הרבה כסף. כל כך הרבה מקומות עבודה ייווצרו... אף אדם שאני מכיר רוצה שהג'יהאד יגיע לשם".

הכבתה מציינת, כי קרי נפגש עם נתניהו בברלין זה לא מכבר כדי להניע אותו להכריז שלישראל אין כל כוונה לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית. אבל נאום שנשא נתניהו לפני בואו לברלין, ושבו טען, כי  המופתי הגדול של ירושלים בשנות ה-30 היה השראתו של היטלר לפתרון הסופי - הנאום הזה הרתיח את קרי. נתניהו "הבהיר" אחר-כך את דבריו, אך בחוגו של קרי לא ראו את הנאום הזה כחריגה, מציין "ניו-יורקר". רוב השרים בממשלת נתניהו אומרים בפומבי שהם מתנגדים לפתרון של שתי מדינות.

פקידים אמריקאים שמצוטטים בכתבה מתארים את נתניהו כ"קצר ראיה, אחד שסבור שמגיע לו הכול, אדם שאינו ראוי לאמון, מנהיג שבדרך קבע אינו מכבד את אובמה ושמתמקד בטקטיקות לטווח קצר שנועדו להשביע את רצון בוחריו הימניים".

המגזין מזכיר, שנרשמה הרעה חמורה ביחסים בין ירושלים לוושינגטון בעקבות נאומו של נתניהו בקונגרס נגד ההסכם הגרעיני עם איראן, במארס. "התסכול מהישראלים בסוגיות רבות הרקיע לשחקים", אמר פקיד אמריקאי בכיר ל"ניו-יורקר" בתארו את הלך הרוח בבית הלבן ובסטייט דיפרטמנט. מבחינות רבות, הפקידים האמריקאים מתוסכלים גם מהפלסטינים, אך, לדברי הפקיד, "לפלסטינים אין שום כוח בדינמיקה הזו; הישראלים מחזיקים בכל הקלפים".

גורמים במחלקת המדינה אמרו למגזין, כי הכעס של קרי על נתניהו נובע ממגוון מקורות - מהעוולה שטמונה בבניית ההתנחלויות בגדה המערביל  ועד להעסקתו של עו"ד יצחק מולכו, פרקליטו של נתניהו ואיש אמונו, שמחניק כל מגע למו"מ, ולו גם בלתי משמעותי ביותר.

פרנק לאונסטיין, נציגו המיוחד של קרי, אמר, כי השר האמריקאי "ישחק עד סוף המשחק" (כלומר עד תום כהונתו - ר.ד.) ויוסיף לפעול לקידום השלום בין ישראל לפלסטינים. אך הוא הדגיש: "חלון ההזדמנויות לפיתרון של שתי מדינות הולך ונסגר, אם כי אף אחד מאיתנו שעבד על כך אינו מתחרט על המאמצים".