דיווח: "טורקים מכרו גז עצבים מסוכן לדאע"ש"

משטרו של ארדואן ידע? גורם באופוזיציה הטורקית טוען כי אזרחים מארצו מכרו גז עצבים לארגון הטרור הרצחני ■ "יש לנו מידע, השלטונות מנסים להעלים את הסיפור", אמר הבכיר ■ בטורקיה טרם אישרו את הדיווח, שעלול לחזק את טענתה של רוסיה לפיה אנקרה היא זו שמסייעת לדאע"ש

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

נשק חדש ומסוכן בידי ארגון הטרור האכזרי? בכיר טורקי טוען כי דאע"ש הצליח לשים את ידו על גז העצבים המסוכן "סארין" - אותו גז בו על פי הטענות השתמש בעבר אסד נגד המורדים הסורים. על פי הדיווח, שטרם קיבל אימות רשמי, המרכיבים לגז המסוכן הועבר "מתחת לאפו" של המשטר הטורקי. הבכיר רמז גם כי השלטונות בטורקיה מנסים "לכסות" על הפרשה.

ארן ארדם, חבר פרלמנט טורקי מטעם מפלגת האופוזיציה CHP התראיין אמש (ב') לכלי התקשורת הרוסי RT ואמר כי לדבריו, השלטונות לא הצליחו לסכל את העסקה בה רכש הארגון רכיבים הדרושים לייצור הגז. "הציוד עבר דרך טורקיה והנשק הורכב בסוריה", הוסיף. "יש מידע מפליל בנושא הזה - אנחנו יודעים שהחומרים הובאו לטורקיה ומשם הועברו לארגון", הצהיר הבכיר. 

הפוליטיקאי הטורקי הוסיף כי במהלך הדיונים בפרלמנט התברר שמספר טורקים השתתפו בהעברת הנשק לארגון הטרור דרך הגבול. 

אם הדיווח מדויק, הדבר מהווה סיכון עצום: רק השבוע הזהיר האיחוד האירופי כי הארגון עלול להשתמש בנשק כימי במתקפות טרור עתידיות - גם על אדמת אירופה. הדיווח גם עשוי לחזק את טענותיו של פוטין לפיהן ארדואן מסייע בפועל לארגון הטרור ולא מעוניין לפגוע ביכולותיו.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע אמש על הישג משמעותי במאבק נגד דאע"ש: לדבריו, ארגון דאע"ש איבד 40% מהשטחים שהיו בשליטתו בעירק. לדבריו, יש להאיץ את המאבק נגד ארגון המדינה האסלאמית והוא קרא לבעלות בריתו להגדיל את תרומותיהן הצבאיות למאמצי הקואליציה נגד דאע"ש בעירק ובסוריה.