"מחיר למשתכן" בראשל"צ: דירות 100 מ"ר במיליון שקל

דירת 80 מ"ר תימכר בהחל מ-813 אלף שקל, ודירת 120 מ"ר החל מ-1.22 מיליון שקל ■ 3 מגרשים לבניית 270 יח"ד נותרו ללא הצעות ויחזרו לשיווק חוזר ■ למכרזים ל-50 יח"ד במצפה רמון ו-53 יח"ד בערד לא הוגשו הצעות כלל

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה על זוכים במכרז מחיר למשתכן בראשון-לציון. נזכיר כי מדובר באחד המכרזים הבולטים שפורסמו במסגרת תוכנית הדיור של שר האוצר משה כחלון, מכרז לבניית 1,212 דירות מוזלות ב-14 מגרשים שיצאו לשיווק בשכונת הרקפות.

נציין כי אמנם מדובר באחד המכרזים הבולטים שיצאו לדרך, בין היחידים במרכז הארץ, אך דווקא במכרז זה לא הוגשו הצעות לגבי כל המגרשים כך שמתוך 1,212 יחידות דיור הוכרזו זוכים רק ל-942 יחידות דיור כאשר 3 מגרשים המאפשרים בניית 270 יחידות דיור סך-הכול, נסגרו ללא הצעות.

למכרז אמנם הוגשו 26 הצעות (כאשר מספר המגרשים עמד על 14) מה שמעיד על ביקוש קשיח אולם ככל הנראה המציעים התמקדו במגרשים מסוימים מה שהוביל לכך שחלקם נותרו ללא מציעים. גורמים המעורים במכרז מסבירים שייתכן ומדובר בעובדה שכל המציעים התמקדו כולם במגרשים מסוימים מה שהותיר את האחרים, שאינם שונים מהותית, ללא הצעות. בכל מקרה, באוצר מתכוונים לשווק את המכרזים הללו בשיווק חוזר בקרוב.

עוד נקודה שחשוב לציין היא שבמקביל לסגירת המכרז בראשון-לציון נסגרו אתמול (ב') גם שני מכרזים נוספים של מחיר למשתכן בערד ובמצפה רמון שנכשלו. מדובר במכרז לבניית 50 יחידות דיור מוזלות במצפה רמון ובמכרז נוסף לבניית 53 יחידות דיור מוזלות בערד שלהם לא הוגשה אף לא הצעה אחת. ממשרד' האוצר נמסר היום בהקשר זה כי: "המכרזים ישובו לבחינה מחודשת ולשם שיפור תנאי המכרז, על-מנת להגדיל את כדאיותם לקבלנים המציעים".

נציין כי שילוב התוצאות בראשון-לציון, בערד ובמצפה רמון, יחד עם כישלון מכרז מוקדם יותר בחריש, עשוי להעיד על "גמגום" בתוכנית שעד כה הובילה לביקוש גבוה ולתוצאות להן ציפו במשרד האוצר. עם זאת, חשוב לזכור כי ברגע שכל מכרזי הקרקע משווקים במתכונת של מחיר למשתכן, אי הצלחה של מכרזים במיקומים פחות אטרקטיביים ליזמים וקבלנים היה צפוי. 

 

 הצעות קרובות למחיר המקסימום

על-פי תוצאות המכרז, המחיר הממוצע לדירה מוזלת למחוסרי דירה וזכאי משרד השיכון עתיד לעמוד על החל מ-813 אלף שקל כולל מע"מ לדירות בנות 80 מ"ר, החל מכ-1.016 מיליון שקל כולל מע"מ לדירות בשטח 100 מ"ר והחל מכ-1.22 מיליון שקל כולל מע"מ לדירות בשטח 120 מ"ר. נזכיר כי על-פי תנאי המכרז, כל דירה תכלול חניה ומרפסת. 

בין החברות שזכו במכרז ניתן למצוא את החברות חיים זקן בניין והשקעות בע"מ (זכה במגרש לבניית 120 יח"ד), זאנטקרן ובניו בע"מ ( זכה בשני מגרשים לבניית 192 יח"ד סך-הכול), רמי צרפתי חברה לבנייה בע"מ (48 יח"ד), שטירון השקעות בע"מ (24 יח"ד), אזורים בניין (1965) בע"מ (108 יח"ד), אסום חברה קבלנית לבניין בע"מ (90 יח"ד), פרשקובסקי השקעות ובניין בע"מ (זכה בשני מגרים לבניית 180 יח"ד סך-הכול), י.א אלון בנייה בע"מ (90 יח"ד) וחברת מרדכי אביב מפעלי בנייה בע"מ שזכתה במגרש אחד לבניית 90 יחידות דיור.

בדומה למכרזי מחיר למשתכן הקודמים שנסגרו, גם במקרה של ראשון-לציון ההצעות היו נמוכות ממחיר המקסימום שקבעה רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), אולם בחלק ניכר מהמגרשים מדובר בשיעורים נמוכים. עובדה זו תואמת את מה שנכתב רק לפני שבועיים בכתבה במוסף הנדל"ן של "גלובס" שהשוק מתחיל להפנים את כללי המשחק החדשים והפערים בין מחיר המקסימום למחיר ההצעות מצטמצם במהירות. כך שלעומת המכרזים הראשונים שנסגרו בפער של 20% או אפילו קרוב ל-30% ממחיר המקסימום, המכרזים האחרונים שנסגרו בראש-העין ובירושלים העידו על פער של אחוזים בודדים, וכך גם כעת במכרז הנוכחי.

עם זאת, חשוב לציין כי במקרה של ראשון-לציון הוסכם בין האוצר לבין העירייה כי דירות שינתנו מכח הקלת שבס (הקלה המאפשרת הגדלה של מספר יחידות הדיור בפרויקט עד 20% ללא הגדלה של השטח הבנוי) יוכלו להימכר בשוק החופשי, במחירי שוק. כך, מדובר למעשה בתחשיב שונה לקבלנים מכל מכרז אחר וזו סיבה נוספת לפער הקטן בין מחיר המקסימום לגובה ההצעות. על-פי מידע שפורסם לקראת המכרז, היקף יחידות הדיור שיתווספו במסגרת הקלת שבס יעמוד על כ-18 יחידות דיור בממוצע למגרש.

כאמור, הפער בין מחיר המקסימום להצעות ברוב המגרשים לא היה גבוה. כך, מחיר המקסימום במכרז נע בין 9,788 שקל למ"ר (לא כולל מע"מ) למגרשים עליהם ניתן לבנות 90 יחידות דיור מוזלות עד ל-10,210 (לא כולל מע"מ) שקל למ"ר למגרשים הנותרים וההצעות נעו סביב 9,550 שקל למ"ר למגרשים עליהם ניתן לבנות 90 יחידות דיור ובין 8,600 שקל למ"ר לכ-9,555 למגרשים האחרים.

גבעת הרקפות ממוקמת במזרח ראשון-לציון, בין שיכוני המזרח לבין מתחם צריפין. שטח השכונה כ 178 דונם ובה  1,394 יח"ד  מתוכם  8 מגדלים בני 23 קומות הגובלים  בפארק עירוני שיפריד את השכונה ממתחם צריפין. בשכונה זו מתוכננים עוד 250 יח"ד בדיור מוגן, וכן שטחי ציבור פתוחים, שטחים למבני ציבור ושטח למסחר. 

התוכנית קודמה על-ידי דוד אמגדי מתכנן מרחב עסקי מרכז  ברמ"י,   באמצעות  "תיק פרויקטים"  ותוכננה על-ידי אדריכל אילן שפירא ממשרד "גרינהאוז אדריכלים". בימים אלה מושלמת תוכנית בינוי לביצוע שתשמש את היזמים אשר יזכו במכרזי רמ"י, תוכנית הבינוי מנוהלת על-ידי חברת "א. ספיבק הנדסה בע"מ" .

שר האוצר, משה כחלון מסר היום עם פרסום התוצאות כי "תוכנית 'מחיר למשתכן' ממשיכה לקבוע עובדות בשטח. אנחנו שמחים לראות שגם במרכז הארץ התוכנית מצליחה ומעניקה תקווה לדור שלם של זוגות צעירים חסר דיור".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט הוסיף לדברי שר האוצר ומסר: "תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה בתנופה. עד סוף השנה נשווק 25 אלף דירות בשיטה הזו, ועד סוף 2016 היא תושלם ל-70 אלף דירות, מצפון ועד דרום".

תוצאות מכרזי מחיר למשתכן
 תוצאות מכרזי מחיר למשתכן