ה'פלופים' הגדולים בטכנולוגיה - ומה יהיה הדבר הבא?

בניסיון להציג חידושים שיצדיקו הוצאת דגם חדש ויקר בכל כמה חודשים, יצרניות הטכנולוגיה מפתחות תכונות שונות ומשונות במוצריהן ■ לעתים מדובר באמת בתוספות מבורכות שהצרכנים מאמצים מיד - ולעתים בגימיקים שמתגלים כלא מוצלחים או מיותרים

מחלקות המחקר והפיתוח של יצרניות הטכנולוגיה הגדולות עסוקות כל הזמן בניסיון למצוא את הדבר הבא, זה שיבדל את המוצר שלהן משאר המתחרים בשוק. המטרה כמובן היא למצוא פתרון מיוחד, שלא יתגלה כגימיק חולף ויאפשר לאנשי השיווק לפרסם אותו בקלות. כמעט בכל הכרזת מוצר של חברותסמארטפונים, לפטופים או טלוויזיות, אנחנו שומעים את אנשי השיווק מכריזים על בשורה טכנולוגית, חלקן מתברר הופך ל'פלופ', בעוד שאחר דווקא זוכה לאימוץ על-ידי הצרכנים.

אז אילו טכנולוגיות הבטיחו לנו שיהיו הדבר הבא והתגלו מהר מאוד כדבר חולף? "גלובס" מביא סקירה של הטכנולוגיות הבולטות.

תלת-ממד

טכנולוגיית התלת-ממד היא ללא ספק הפלופ הכי גדול בתעשיית הטלוויזיה בשנים האחרונות. למרות שבבתי הקולנוע היא מצליחה מאוד, ההצלחה מתבטאת לאו דווקא בגלל התרומה החיובית שלה לחוויית הצפייה בסרט, אלא יותר כעקשנות של בעלי האולמות ואולפני הסרטים לגרוף רווח נוסף על מחירי הכרטיסים.

יצרניות הטלוויזיה ובראשן פנסוניק, סמסונג, LG וסוני החלו לפני 5 שנים בייצור טלוויזיות עם תלת-ממד, הן דחפו את הטכנולוגיה בכל הכוח, יצרו משקפיים חדישים ונוחים יותר, כאשר הן גם החלו להדגים טלוויזיות תלת-ממד ללא משקפיים. חברת טושיבה חשפה את הטכנולוגיה הזו לפני מספר שנים, אבל לפחות אז, הצופה היה צריך לשבת במיקום מדויק וכל שינוי בזווית הרס את אפקט התלת-ממד. בינתיים, אולפני הסרטים החליטו להפוך כל סרט שלהם לתלת-ממד, לא משנה אם צולם במקור בטכנולוגיה או לא.

בשורה התחתונה, הטכנולוגיה לא תרמה שום דבר, הצופים בבתים התעצבנו שהם צריכים לרכוש זוגות משקפיים ולשבת איתם בצורה מגוחכת בסלון, מה גם שאיכות התמונה גם נפגעה. היום, קשה למצוא יצרנית טלוויזיה שמדברת על הטכנולוגיה הזו. חלק מהיצרניות עדיין מטמיעות את הטכנולוגיה במסכים, אבל הן כבר לא מצרפות את המשקפיים היקרים והמיותרים.

אי אפשר לדבר על תלת-ממד בלי להזכיר את הניסיונות הנואשים בתחום הסמארטפונים על-ידי חברת LG ואמזון. שתי החברות השיקו סמארטפונים שתמכו בתלת-ממד בלי משקפיים ויעדו אותם למשחקים או לחוויה מעשירה יותר, אך הצרכנים בחרו להתעלם מאותם מכשירים ואלו הפכו במקרה הטוב לפריט אספנים.

גוגל גלאס

המשקפיים המהפכניים של גוגל, גוגל Glass, יצאו לאוויר העולם באמצע שנת 2013, אבל מאז הפסיקו להימכר. מהר מאוד הפכו המשקפיים של גוגל לאחד הגאדג'טים הנחשקים, לאחר שהחברה השיקה אותם בעלות של כ-1,500 דולר. המשקפיים כללו מסך קטן, מצלמה, מיקרופון, רמקול ומשטח מגע, והם הציעו למשתמש חוויה אחרת ממה שהוא היה רגיל לקבל בסמארטפון שלו.

קהל המעריצים של המשקפיים הסתובב איתם בכנסים ותערוכות טכנולוגיה בגאווה, למרות המגבלות הטכנולוגיות של המוצר, אשר כללו סוללה שאזלה מהר מאוד ואנשים שפחדו לדבר עם אנשי הגלאס, מהחשש שאלה מצלמים אותם. הפחד מאנשי הגוגל גלאס הוביל לאיסור שימוש בהם במקומות ציבוריים בודדים בעולם ובעיקר בארה"ב. בנוסף לכל זה, הרכבת המשקפיים גרמה למשתמשים להיראות רובוטים, והסוללה הבעייתית חייבה לחבר אותם לסוללה ניידת בכבל - מה שהפך את השימוש במוצר למוזר עוד יותר.

ראוי לציין שהגלאס הושקו במסגרת תוכנית מצומצמת בשם אקספלורר, אשר הייתה מיועדת עבור מתכנתים. גוגל הייתה אמורה להשיק גם גרסה לקהל הרחב, אבל זו נדחתה שוב ושוב עד שנגנזה. כמו כן, גם מפתחי האפליקציות החלו לנטוש את הפלטפורמה, עקב מגבלות שונות שהפריעו להם. בתחילת השנה הודיעה גוגל שהיא סיימה את תוכנית אקספלורר ובמקום זאת תתמקד בגרסאות עתידיות של המוצר. בינתיים, גוגל אמורה להשיק גרסה למשקפיים לשוק הארגוני, אך בשלב זה, אפשר להגיד שבשוק הצרכני היא כשלה.

 

הפעלה בתנועה

יצרניות הטכנולוגיה מנסות כל הזמן לשנות את שיטת הקלט שלנו מול המכשירים. הפתרון של חלק מהחברות בהפעלת הטלוויזיות הוא נפנוף של הידיים באוויר מול הטלוויזיה, במטרה להנמיך את הצליל או לשנות תחנה. ההתחלה נשמעה מבטיחה ומגניבה: במקום לחפש את השלט הרחוק, כאשר הידיים בכלל עסוקות בלנשנש ביסלי, אפשר לנפנף עם היד באוויר.

סמסונג הסתערה על התחום הזה בשנים האחרונות עם הטלוויזיות שלה וזה אפילו עבד בסדר, אבל הצרכנים לא ממש אימצו את זה. הם לא זכרו את הפקודות המשונות, שמשתנות בין מכשירים שונים (למשל, ביצוע פעולה דומה בקונסולת האקס בוקס היא אחרת לגמרי), והתוצאה - סמסונג, שהובילה קמפיינים שלמים על התחום - ירדה ממנו, לפחות בשלב זה.

שליטה עם הראש

לסמסונג אין בעיה להכניס בכל פעם יכולת חדישה למכשירים שלה, ולבדוק עד כמה הצרכנים יהיו מוכנים לאמץ אותה. בסמארטפון הדגל הוותיק שלה - גלקסי S4 - הוסיפה היצרנית הדרום-קוריאנית יכולת לגלילת העמוד בדפדפן המכשיר או בתוכנת המייל הפנימית של המכשיר. הדבר התבצע באמצעות הטיית הראש למעלה ולמטה. מדובר ברעיון שנשמע טוב על הנייר, אבל בפועל הוא היה לא יעיל או נוח לשימוש.

סמסונג הוסיפה גם רעיון של עצירת סרטוני וידאו כאשר מזיזים את הראש, והפעלתם מחדש כאשר חוזרים להסתכל על הצג. גם כאן, הרעיון בתיאוריה נשמע נהדר, אבל בפועל, ה-S4 עצר קליפים ללא הפסקה, גם כשהמשתמש סתם הזיז את הראש. למרות האכזבה בחלק מהחידושים, עדיין שאפו לסמסונג על החדשנות.

מציאות רבודה

המושג מציאות רבודה (Augmented Reality) הפך לדבר הכי חם בעולם הטכנולוגי לפני שלוש שנים. מדובר בטכנולוגיה המייצרת שכבה נוספת של מידע על המציאות. הטכנולוגיה משתמשת באפליקציות מידע או משחקים. למשל, במשחק קרבות, המשתמש יראה על המסך תמונה אמיתית של המציאות שלו ועליה של שכבה של חלליות עליהן הוא צריך לירות. באפליקציות אחרות ניתן להחזיק את הסמארטפון בזמן שנמצאים ברחוב ולקבל מידע על חנות או פסל במוזיאון.

הרעיון היה חביב והוא הגיע מהר מאוד לקופסאות של דגנים ולפרסומות בעיתון, שם השתמשו בהם לצורך משחקים או מידע ויזואלי. ברגע שאדם החזיק את הסמארטפון עם אפליקציה מתאימה, עולם חדש נגלה לו. לאחר תקופה מסוימת הבאזז נעלם, בעיקר בגלל שהוא היה מגושם ומיצה את עצמו. אולם עדיין לא כדאי להספיד את הטכנולוגיה הזו, אשר מקבלת שדרוג עם משקפיים הולוגרפיים בשם HoloLens ומערכת ווינדוס הולוגרפיק של מיקרוסופט: מדובר במשקפי מציאות מרוחבת המציגה עצמים וירטואליים בתצורת הולוגרמה.

מיקרוסופט כבר הספיקה לבצע הדגמות של המוצר, בהם היה אפשר לראות מסכים וירטואליים המוצגים בסביבתו של המשתמש לניהול שיחות וידיאו בסקייפ, כאשר התמונה של האדם מותאמת לאזור בו הוא נמצא. עוד הדגמות כללו סרטון בו רואים אדם המסתובב בביתו ורואה פתקים וירטואליים על המקרר, טלוויזיה וירטואלית על הקיר, בזמן שהוא יכול לתקשר עם החפצים הווירטואליים, להפעיל אותם ולהגדיל או להקטין אותם. מיקרוסופט תשיק את המשקפיים בגרסת מפתחים בתחילת 2016 במחיר של 3,000 דולר, עדיין לא ידוע מתי תגיע הגרסה הצרכנית והזולה יותר.

ווינדוס פון

מערכת ההפעלה ווינדוס פון מבית מיקרוסופט היא ללא ספק אחד הכישלונות הצורבים בתחום הסלולר. מיקרוסופט השיקה את מערכת ההפעלה כבר לפני מספר שנים בעולם וגם בישראל. בארץ מיקרוסופט כשלה בכל מה שעשתה בתחום הזה, או יותר נכון - לא עשתה. מגוון האפליקציות מגוחך, מחירי המכשירים היו יקרים וההשקות היו איטיות. עכשיו מיקרוסופט מקדמת בעולם מערכת הפעלה לסמארטפונים בשם ווינדוס 10, המציעה יתרון משמעותי - חיבור הטלפון למסך באמצעות כבל והפיכה של הסמארטפון למחשב לכל דבר. כמו כן, האפליקציות הרצות על ווינדוס 10 במחשב, יכולות לרוץ גם בגרסה הניידת. האם זה יעזור לה? עד שמפתחי האפליקציות לא יחליטו לאהוב את הפלטפורמה הזו ומיקרוסופט לא תסבסד גם בישראל את מחירי המכשירים, קשה לחשוב איך זה יקרה.

אז מה (אולי) הדבר הבא?

יצרניות הטכנולוגיות לא נחות לרגע, וכבר עכשיו אפשר לראות את הניסיונות שלהן להמציא את הדבר הבא. האם זה באמת יעבוד? ימים יגידו.

טכנולוגיית 3D Touch

אפל שילבה באייפונים החדשים שלה את טכנולוגיית 3D Touch, אשר מזהה את רגישות הלחיצה עם האצבע על הצג. באמצעות לחיצה קשה וארוכה יותר על אפליקציה, מקבלים אפשרויות לביצוע פעולות, מבלי ממש להיכנס לאפליקציה. למשל, לחיצה על אייקון החייגן תקפיץ את אנשי הקשר המועדפים שאליהם מעוניינים להתקשר או בעת לחיצה על אייקון המצלמה, אפשר להיכנס ישר לצילום הסלפי. בוואווי כבר הספיקו להציג טכנולוגיה מקבילה בשם Force Touch.

תשלומים סלולריים

התשלומים הסלולריים באמצעות הסמארטפון הם הדבר הבא כבר הרבה שנים, אבל נראה שאחרי שאפל השיקה את השירות שלה וגוגל וסמסונג הצטרפו לשוק, המהפכה הזו הולכת לקרות, במיוחד שמשלבים אותה ביחד עם השעונים החכמים, המאפשרים לשלם בקופה מבלי לשלוף את הסמאטרפון מהכיס.

שעונים חכמים

השעונים החכמים עדיין לא התבססו בשוק, אך אנחנו רואים יותר ויותר השקות של מוצרים מאפל, סמסונג, וואווי, מוטורולה ו-LG. ענקיות הטכנולוגיה משקיעות הרבה כדי שהצרכנים ירצו לענוד על ידם גרסה מוקטנת של הסמארטפון שלהם, אבל ה"קילר פיצ'ר" שיגרום לאנשים להסתער על הקטגוריה עדיין לא הגיע.

טעינה אלחוטית היא טכנולוגיה שקיימת בשוק שנים רבות, אבל עדיין לא התבססה, בעיקר בגלל תחרות על תקנים וקצב טעינה איטי. הטכנולוגיה הזו מאפשרת להניח אתה הטלפון על משטח בשולחן העבודה או בבית הקפה ולטעון את הסמארטפון מבלי לחבר כבל. בינתיים, סמסונג הציגה פתרון לטעינה אלחוטית מהירה, אבל עדיין המהפכה הזו נמצאת בחיתוליה ויהיה מעניין לראות אם היא תתרחש.

חידושים וגימיקים
 חידושים וגימיקים