השופט מנחם מזרחי העיד במשפטו של חושף השחיתויות

מזרחי, שהיה סגנה של עו"ד רות דוד בעת שכיהנה כפרקליטת מחוז ת"א, מסר היום עדות במשפטו של רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, הנאשם בהעלבת עובדי ציבור

השופט מנחם מזרחי / צילום: איל יצהר
השופט מנחם מזרחי / צילום: איל יצהר

מנחם מזרחי, שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, שהיה סגנה של עו"ד רות דוד בעת שכיהנה כפרקליטת מחוז תל-אביב, מסר היום (ג') עדות במשפטו של רפי רותם, חושף פרשיות השחיתות ברשות המסים, הנאשם בריבוי סעיפים של "העלבת עובדי ציבור" ו"הטרדה באמצעות מתקן בזק".

רותם הוא חלק מקבוצה של 15 חוקרים שחשפו פרשיות שחיתות שונות ברשות המסים, וביקשו להביא לחקירתן, אך התיקים לא נחקרו בנסיבות תמוהות.

מזרחי, אז סגן פרקליטת המחוז, סגר לטענת רותם וחבריו, במהירות בזק - תוך 3 ימים בלבד - את תיק החקירה שהתנהל במפלג הונאה במשטרת מחוז תל-אביב, למרות המלצת המשטרה לפרקליטות להעמיד לדין מספר חשודים בתיק.

השופט דניאל בארי יישם את הכללים המיוחדים שקבע בית המשפט העליון להעדת שופטים. בין היתר הורה בארי כי השאלות לשופט מזרחי יועברו לו בכתב, והוא הוזמן לחקירה נגדית, שנערכה כאמור היום, רק לצורך מענה על מספר מצומצם של שאלות הבהרה, שהופנו באמצעות השופט.

מתגובת השופט מזרחי בכתב עלה, בין היתר, כי בכיר ברשות המסים שהטריד מינית נישומה והדריך אותה באופן אסור ערב חקירה, באירוע שצולם בווידאו ואף שודר בטלוויזיה, כלל לא נחקר באזהרה ולא היה חשוד.

בעדותו היום אמר מזרחי כי ראש מחלקת החקירות ברשות המסים אז, רפי עמיאל, אישר בפניו אירוע שבו איים על רפי רותם לכאורה, בטענה כי הוא קשור לראש ארגון הפשע מאיר אברג'יל, וטען כי מדובר בהלצה.

"הייתה טענה של הנאשם (רותם - ג'מ') שרפי עמיאל במשרדו איים עליו, בכך שהציג לו תמונה של מאיר אברג'יל ואמר לו 'אתה רואה, אנחנו חברים, תיזהר'. זה האירוע היחיד שאפשר היה לשקול בו עימות. כשנמסרו הגרסאות של כל המעורבים בחדר, התברר שרפי עמיאל אישר את זה, הוא אישר שהציג לנאשם תמונה והסביר שעשה זאת על דרך ההלצה, משום שהנאשם כנראה הציק לו, והוא רצה לגרום לו להפסיק להתנהג בצורה בלתי ראויה. לכן אין טעם לערוך עימות על אירוע שהוא הסכים שהוא קרה", אמר מזרחי.

קו ההגנה של רותם, המייצג את עצמו במשפט, מתבסס על מעין טענת "אמת דיברתי". רותם מודה כי שלח הודעות לעובדי ציבור שונים, בהן האשים אותם בטיוח חקירות ובשחיתות, וטענתו היא "הם אכן טייחו, והם אכן מושחתים".

ואולם, השופט בארי כבר רמז לרותם כי הגנה זו, שמקורה בעוולת לשון הרע, אינה קיימת ביחס לעבירות של העלבת עובדי ציבור.

כך או כך, רותם עשה ממשפטו פלטפורמה לחשיפת מאורעות העבר. באופן פרדוקסלי התביעה, שנועדה אולי להשתיק את רותם, סיפקה לו את ההזדמנות לחקור נגדית את שופט השלום, שאותו הוא מאשים בטיוח החקירה.

גם היום המשיך לכאורה רותם לעלוב במזרחי. מזרחי טען: "אנחנו מחלנו לנאשם במסגרת התיק הזה על אירוע יותר חמור, אירוע שהוא מתועד כשהוא מאיים איומים מחרידים על עובד מכס אחר, איומים שאני לא נתקלתי מעולם, ובמסגרת זו לא הגשתי כתב אישום". רותם קרא בתגובה באולם: "אתה מושחת".