העימות הרפובליקני: טראמפ נגד האינטרנט, כולם נגד אובמה

ההתמודדות בין הרפובליקנים על מועמדות מפלגתם, בלאס וגאס, לא הניבה זוכה ברור, אך היא הדגישה את החיץ בין שני הפלגים הגדולים במפלגה הרפובליקנית: הקיצונים, או האנטי-ממסדיים, מול המתונים, בשר מבשרו של הממסד

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

העימות על נושאי ביטחון לאומי בין תשעת המתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, שנערך לפנות בוקר (ד') במלון של שלדון אדלסון בלאס וגאס, הפיק רגעים מעטים של התנצחויות קולניות, בעיקר בין ג'ב בוש לדונלד טראמפ, אך הוא לא הניב זוכה ברור.

השטיקים של טראמפ איבדו מעט מהאטרקטיביות הבידורית שלהם, קריאתו "לסגור את האינטרנט" לטרוריסטים חשפה בורות טכנולוגית, והוא התרחק כמו מנחש ארסי מפירוט של צעדים מעשיים כלשהם בכל סוגייה שעלתה.

ובכל זאת, לא נראה שלבכורתו בסקרים נשקפת סכנה בעקבות העימות הזה. פלח גדול של הרפובליקנים מסתפק בהצהרות פטריוטיות/לוחמניות, ואת אלה טראמפ סיפק בשפע בשתי שעות העימות.

אולי ההישג הגדול ביותר של האירוע היה שרטוט התוואי של החיץ הגדול בין שני הפלגים הגדולים במפלגה הרפובליקנית: הקיצונים, או האנטי-ממסדיים, מצד אחד, והמתונים, בשר מבשרו של ממסד המפלגה, מהצד האחר. טראמפ, סנטור טד קרוז, מנתח המוח בן קארסון ומנכ"לית יוליט פקארד לשעבר, קארלי פיורינה,  נגד ג'ב בוש, מושל מדינת אוהאיו ג'ון קייסיק, סנטור מארק רוביו, וכריס כריסטי, מושל מדינת ניו-ג'רזי. סנטור ראנד פול הליברטאריאן לא משתבץ בנקל באחד משני המחנות.

טראמפ, הנציג הבולט של הקיצונים, נהנה מיתרון עצום בסקרים על פני בוש, שנושא את דגל המתונים, והיה זה אך טבעי שבוש ניסה לקרוא תיגר, שוב ושוב, על הקבלן העשיר ממנהטן. בוש טען, שקווי המדיניות נגד טרור שהציג טראמפ, ובמיוחד קריאתו "לסגור כליל" את ארה"ב לכל המוסלמים ולחסל משפחות של טרוריסטים אינם רציניים והם מעידים על כך שטראמפ יהיה, לדבריו, "נשיא של כאוס".

 

טראמפ הגן על הרעיון לחסל משפחות טרוריסטים כך: "אנשים יחשבו פעמיים (לפני שיבצעו מעשי טרור). לא אכפת להם יותר מדי על חייהם שלהם, אבל אכפת להם, תאמינו או לא, על חיי משפחותיהם".

בוש התפרץ: "המחשבה שזה פתרון היא פשוט מטורפת. זה בכלל לא מתקבל על הדעת". ועל הרעיון לנעול את השערים לפני מוסלמים אמר בוש, כי צעד כזה יכביד על המאבק של ארה"ב בדאעש מפני שהוא תלוי בשיתוף-הפעולה של מדינות סוניות מתונות ואלה לא יצטרפו למאבק אם ארה"ב תנקוט מדיניות אנטי-מוסלמית מובהקת.

לאחר שטראמפ ניסה לעבור לפסים אישיים ("בוש הוא אדם נחמד, אבל אנו זקוקים למישהו קשוח בבית הלבן"), הטיח בו בוש: "אתה לא תצליח להבקיע דרכך לנשיאות ע"י הטחת עלבונות... מנהיגות אינה העלבת אנשים ותקיפתם. מנהיגות היא יצירת אסטרטגיה רצינית להתמודדות עם איומי העידן הנוכחי".

הסנטור פול הצטרף אף הוא להתקפה על טראמפ בגין קריאתו להרוג משפחות טרוריסטים ולסגור חלקים מהאינטרנט. "יישום הצעות כאלה מנוגד לכל הנורמות שהן מהותה של אמריקה", אמר הסנטור, שנמצא בתחתית סולם התמיכה בסקרים. "תהיה מי שתהיה, אם בכוונתך לתמוך בטראמפ, האם אתה גם מאמין בחוקת ארה"ב? האם אתה עומד לשנות את החוקה"?

תגובת טראמפ: "אז מה שאתה הוא, שהם יכולים להרוג אותנו, אבל אנחנו לא יכולים להרוג אותם"?

בתשובה על שאלות לגבי סגירת האינטרנט ופגיעת צעד כזה בחירות הביטוי, אמר טראמפ: "אתם מדברים על חירות הביטוי. דברו כמה שאתם רוצים. אני לא רוצה שהטרוריסטים ישתמשו באינטרנט כדי להשתלט על הצעירים שלנו, שכה קל להשפיע עליהם. ואני לא רוצה שהעיתונות תתאר את אנשי דאעש שמפעילים את קמפיין האינטרנט כ'גאונים'. מדובר בביריונים. אלה אנשים איומים ונוראים ולא גאונים. אנחנו צריכים להשתמש במוחות המבריקים ביותר שלנו כדי למצוא דרך למנוע מדאעש את השימוש באינטרנט... אני בהחלט פתוח לרעיון לסגור (את האינטרנט) באזורים מסוימים שבהם אנו מנהלים מלחמה נגד דאעש. אני בהחלט לא רוצה שמישהו שרוצה להרוג אותנו ואת ארצנו ישתמש באינטרנט".

מגיב על כך הבוקר בלוגר: "טראפ כנראה מאמין שהאינטרנט פועלת כמערכת וויי-פיי ביתית, שלכל מדינה יש אינטרנט משלה. לטראמפ אין מושג מה זה אינטרנט ואיך היא עובדת".

כהרגלו בעבר, הכריז טראמפ, שהוא יקיים חומה לאורך הגבול עם מקסיקו כדי לבלום הסתננות מהגרים בלתי חוקיים. "אנחנו צריכים ללמוד מהניסיון הישראלי", הוא אמר.

בדבר אחד היו כל המתמודדים תמימי דעים: ברק אובמה אחראי לכשלי הביטחון הלאומי בארה"ב ובחירתה של היאלרי קלינטון רק תתרום לרפיסות הלאומית. הסנטור קרוז הכריז: "כל אחד ואחת על הבמה הזו יהיה נשיא טוב יותר מקלינטון".  

טראמפ נישא לעימות בלאס וגאס על גל גדול של תמיכה גוברת.  על פי סקר ארצי של "וושינגטון פוסט" ורשת ABC, מאתמול (ג'),  תומכים עתה בטראמפ 38% מקרב רפובליקנים רשומים ועצמאים שנוטים בכיוון המפלגה הרפובליקנית. זו עליה של 6% בהשוואה לאוקטובר ולנובמבר. קרוז נמצא במקום השני, עם 15%. התמיכה בו הוכפלה בתוך חודש. במקום השלישי נמצאים מארקו רוביו ובן קארסון עם 12% כל אחד.

על פי סקר של אוניברסיטת מונמאות, משלשום, מגיע שיעור תמיכת הרפובליקנים בטראמפ ל-41% (בהשוואה ל-28% באוקטובר) ואחריו טד קרוז (14%), מארקו רוביו (10%) ובן קארסון (9%). שני הסקרים מציבים את ג'ב בוש סמוך סמוך לסף התהום האלקטוראלית: למרות שמטה הבחירות שלו הזרים יותר מ-50 מיליון דולר לקמפיין, הוא זכה ב-5% בסקר של ה"פוסט" ו-ABC ו-3% בסקר של מונמאות.

הסקרים מראים, שמקור הגידול בתמיכה בטראמפ הוא הצהרתו שיש לאסור כליל כניסת מוסלמים לארה"ב. המסר הזה מדבר אל ליבם של הרפובליקנים והוא מאפשר לטראמפ לטעון, שהוא למעשה המתמודד היחיד שמוכן לומר דברים כהווייתם, בלי לדבוק בעקרונות ליברליים של תקינות פוליטית.