כך הפך ילד מהגר הונגרי לכוכב בתעשיית התעופה

האזי היה ילד-מהגר מהונגריה שהתבגר ליד שדה תעופה ■ קצת אחרי האוניברסיטה הוא המציא את תחום החכרת המטוסים בעולם ■ בראיון ל-G הוא מספר איך הפך לאיש המשפיע ביותר בתעופה העולמית

סטיב אודבאר–האזי / צילום: יונתן בלום
סטיב אודבאר–האזי / צילום: יונתן בלום

ביום רביעי בשבוע שעבר נכנס סטיב אודבאר-האזי למטוס הגולף סטרים 5 של החברה שהוא עומד בראשה, התיישב מאחורי ההגאים, האיץ על המסלול והמריא מזרחה. ישראל הייתה רק תחנה של יומיים במסע חובק העולם שאליו יצא כמה ימים קודם מביתו בלוס אנג'לס כדי לסגור סופית כמה עסקות של מיליונים רבים של דולרים. לישראל הוא הגיע כדי לחתום על עסקת החכרתם של שני מטוסי בואינג 787 דרימליינר חדשים לחברת אל על.

האזי, שהונו הפרטי הוערך בתחילת השנה ב-3.7 מיליארד דולרים, המציא ופיתח במו ידיו את תעשיית החכרת המטוסים העולמית. בניגוד לרושם שניתן לקבל מהתבוננות בסמלים המתנוססים על גופם, על כנפיהם ועל זנבם של המטוסים הממריאים ונוחתים משדות תעופה ברחבי העולם, רבים מאוד מהם כלל אינם שייכים לחברות התעופה המפעילות; כ-45% מכ-21 אלף מטוסי הסילון הגדולים המעופפים בשמי העולם הם מטוסים מוחכרים.

האזי נחשב זה שנים לא רק לאדם שהמציא את התעשייה ולאחד השחקנים המשמעותיים ביותר בתחום, אלא גם לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על תעשיית התעופה העולמית מעצם העובדה שבשנות ה-90 - עת עמד בראש International Lease Finance Corporation, שהיא החברה הגדולה בתחום (ושאותה עזב לפני כמעט שש שנים) - הוא היה הלקוח הגדול ביותר של בואינג ושל איירבוס.

נכון להיום, החברה החדשה שלו - Air Lease Corp - מחזיקה בבעלותה 250 מטוסים, ובשנים הקרובות תקבל לרשותה עוד כ-400 מטוסים חדשים שכבר הוזמנו מבואינג ומאיירבוס.