שובו של האח

אין לי כלום נגד הפורמט של "האח הגדול". רייטינג הוא נשמת אפו של ערוץ מסחרי 

"האח הגדול", יום ד' 21:00, ערוץ 2 קשת

זמן לסיכומים. לא, לא בגלל מה שאתם חושבים, לפחות עוד לא. זמן לסיכומים כי 2016 מעבר לפינה, ופתיחת עונה חדשה של "האח הגדול" היא זמן טוב להביט לאחור אל 2015 דרך המצלמה הקטנה ב"חדר האח", כמו שקוראים למקום שמשמש לשיחות "אינטימיות" עם המצלמה שהיא למעשה "האח".

אתמול (ג') עשה ערוץ 10 ("המקור") מעשה אמיץ ויצא נגד אחד מהכוחות הכלכליים הגדולים במשק, יצחק תשובה. אני מודה שלפני כשנה בערך, עת התנדנד הערוץ ההוא בין חיים ומוות, סברתי שיש לו "משאלת מוות" - עת לא הפסיק לחבוט במי שנדמו אז כקרש להצלתו, כמו נידון למוות שזועק את האמת שלו בפני תלייניו, רגע לפני ביצוע גזר הדין.

2015 הוכיחה כי לא הייתה זו "משאלת מוות", כי אם חלק מה-DNA של הערוץ. בעוד מהדורת החדשות של ערוץ 2 הולכת ופונה למה שהיא מפרשת (כנראה בצדק) כטעם הקהל ומקיימת את מורשתו הרוחנית של ראש בית הלורדים שלה (אם כי הוא מזוהה כמובן עם קשת), אלכס גלעדי, לפיה התוכן הוא רק ההפסקה הלא חשובה שבין הפרסומות, וכל זה מכוון כמובן אל "מסעודה משדרות" - בוחר ערוץ 10 בקו דעתני ונשכני. אפשר להסכים ואפשר שלא, אי-אפשר שלא להתפעל מהדרך.

אל מול "המקור", "גרסת תשובה" של "שיטת השקשוקה", שידר ערוץ 2 עוד פרק של העונה הגרועה בתולדות "הישרדות", והערב יתכנס השבט שהדיח אמש את אחד מחבריו מסביב למדורה לכבוד הפרק הראשון של "האח הגדול" (למרות מאמצי הבידול, הציבור הרחב לא מכיר את קשת ורשת אלא את המותג "ערוץ 2"), העונה השביעית.

ייאמר מיד: לא תקראו כאן ביטויים כמו "הפח הגדול", ואין לי דבר נגד הפורמט. יתרה מזאת, אני חושב שלעיתים קרובות מדי הוא היה מזון מהיר בפיהם של כל מי שמנסים לבקר, לא תמיד בצדק, את "תרבות הרייטינג". רייטינג הוא נשמת אפו של ערוץ מסחרי.

מצד שני, ערוץ שמשדר מתוך 6 ימים בשבוע, 4 פרקי ריאליטי ("הישרדות", ומהערב - "האח הגדול"), לא יכול להתכסות תחת עלה התאנה של "המערכת" (מיקי חיימוביץ', רשת), או "עובדה" (אילנה דיין, קשת), בטח לא כשהערוץ המתחרה הולם בפטישים של 5 קילוגרמים ביסודות אסדות הקידוח של הכסף הגדול.

אז הערב זה יתחיל, תוכנית הדגל של ערוץ הבידור בשבתו כערוץ 2 תכנס אל הווילה המפורסמת כ-16 אנשים שיהפכו מאלמוניים למפורסמים בן-לילה, רק כדי שיוכלו לבכות מרה בעוד שנה על מה קשים הם חייו של פליט ריאליטי ברגע שנגמרות 15 דקות התהילה שלו.